Informatie Zakenpostzegels op rol
POSTZEGEL
PostNL past regelmatig de ontwerpen van permanente postzegels aan om de stijl en uitstraling eigentijds te houden. Dat geldt ook voor de postzegels op rol, waarvan het laatste ontwerp uit 2007 dateert met een aanpassing in 2010 vanwege de introductie van de frankeerwaarden.
De postzegels op rol met frankeerwaarde 1 en 2 voor bestemmingen binnen Nederland worden vooral gebruikt door (klein)zakelijke bedrijven die hun facturen en offertes ermee frankeren. Daarom hebben deze zegels een neutrale en zakelijke uitstraling en staat een snelle en duidelijke herkenning van de frankeerwaarde centraal.
ONTWERP
Op de postzegels op rol met een frankeerwaarde voor post tot 20 g (Nederland) staat een groot groen cijfer 1 afgebeeld, tegen een achtergrond die bestaat uit een gelaagde blauwwitte netwerkstructuur. De structuur is opgebouwd uit gedraaide en gespiegelde stokken en vlaggen van het cijfer 1. Door de structuur heen loopt een verlooptint, afgeleid van het blauw van het cijfer 1. Boven de waardeaanduiding en rechtsonder zijn bloemblaadjes zichtbaar, ontstaan door de bovenkant van vier cijfers 1 tegen elkaar aan te schuiven.
Voor de postzegels op rol met een frankeerwaarde voor post van 20 tot 50 g (Nederland) zijn dezelfde soort kleuren gebruikt als op de postzegel met frankeerwaarde 1. Alleen is de frankeerwaarde nu blauw en de achtergrond lichtgroen. Het blauwe cijfer 2 van de frankeerwaarde wordt voorafgegaan en gevolgd door andere cijfers 2 waardoor een repeterend effect ontstaat, versterkt doordat in de achtergrond dezelfde cijfers in spiegelbeeld zijn weergegeven waardoor dieptewerking ontstaat. De spiegeling wordt op het onderste gedeelte van de postzegel doorgezet, zowel in vorm als in kleur.
Voor het cijfer 1 en cijfer 2 is de Akzidenz Grotesk gebruikt, voor de aanduiding NEDERLAND de Replica Typeface.
ONTWERPER
De nieuwe postzegels op rol zijn ontworpen door Wendy Mensink, die in de zomer van 2013 als grafisch ontwerper afstudeerde aan de ArtEZ Academie voor Art & Design in Arnhem. PostNL schreef voor de nieuwe postzegels een ontwerpwedstrijd uit onder negen ArtEZ-studenten met typografie als specialisatie. Na verschillende selectierondes werd het ontwerp van Wendy Mensink als winnaar aangewezen, onder meer doordat de postzegels uitstekend weergeven hoe PostNL synoniem is met een groot en continu werkend logistiek netwerk dat heel Nederland met elkaar in verbinding brengt.
“Het basisidee achter mijn ontwerp”, zegt Wendy Mensink, “heeft zeker te maken met hoe ik naar Nederland kijk. Een land waar alles altijd wel van iemand is, elke vierkante meter is verdeeld. Alles staat via netwerken met elkaar in verbinding. Rivieren, slootjes, snelwegen, straatjes. Maar ook via bijvoorbeeld sociale media. Nederland is continu in beweging en de dichtheid van netwerken blijft toenemen. Die dynamiek en die verzadiging vind ik fascinerend. Daarom ontstond ook het idee om het beeld op de postzegel zo beladen mogelijk te maken.”
Het ontwerp voor de nieuwe postzegels op rol moest aan strenge eisen voldoen, waaronder een neutrale, strakke maar stijlvolle uitstraling voor postzegels die immers bestemd zijn voor gebruik op serieuze post. “Toch kun je daar heel veel kanten mee op”, zegt Wendy. “Dat zie je aan de postzegels die in het verleden voor dit doel zijn gemaakt. Het netwerkidee dat ik heb gebruikt is niet nieuw – kijk maar naar de huidige postzegels op rol van Hansje van Ham met het spinnenweb. In mijn ontwerp keert vooral de dynamische groei van al die netwerken terug. In de eerste ontwerpfase heb ik het basisidee op allerlei manieren uitgewerkt, met uiteenlopende vormen en kleuren, licht en donker, ingetogen en fris. Bij de eerste presentatie zag PostNL potentie in mijn concept, maar ik kreeg wel te horen dat ik meer focus in het beeld moest brengen.”
Bij het ontwerpproces werden de negen studenten van ArtEZ begeleid door docent Thomas Castro van het bureau LUST, ontwerpers van onder meer de Madurodampostzegels 2012, de postzegel van Carel Fabritius van 2004 en de website iconenvandepost.nl. “Door zijn ervaring”, aldus Wendy “weet hij je van allerlei doodlopende zijwegen terug te brengen, terwijl je wel alle creatieve vrijheid krijgt. Het vertrekpunt voor het definitieve ontwerp was in wezen mijn keuze voor de Akzidenz Grotesk. In de meeste lettertypes is de 1 een tamelijk onopvallend cijfer, maar in de Akzidenz Grotesk heeft hij echt een stevige vlag bovenaan gekregen. Door vier van die cijfers tegen elkaar aan te leggen, is een figuur ontstaan die wel wat van bloemblaadjes wegheeft. Daarop ben ik gaan voortborduren, in een meerlagige structuur. Voor de postzegels met waardeaanduiding 2 heb ik een soortgelijke aanpak gevolgd, met spiegeling en gelaagdheid. Als je in die postzegel een beeld zou willen herkennen, is dat een rivier met een brug erover – alweer een verbinding dus.”
Voordat haar uiteindelijke postzegelontwerp tot stand kwam – en bleek dat Wendy had gewonnen – heeft zij heel veel met de vormen geschoven en zijn er ontzettend veel kleurtests gedaan. “Met het uiteindelijke resultaat ben ik tevreden, hoewel ik altijd denk dat het beter kan. De laatste loodjes waren zwaar. Je moet het ontwerp uiterst nauwkeurig uitwerken, alles moet tot op de tiende millimeter kloppen. Met de kleuren ben ik blij, fris, hemelsblauw en mossig groen – die passen ook wel bij het neutrale karakter. Terugkijkend op het wordingsproces van deze postzegels zie ik dat ik steeds eenvoudiger ben gaan werken. Dat is ook mijn stijl. Ik heb in Bazel stage gelopen omdat de Zwitserse ontwerptraditie mij erg aanspreekt. Zoals mijn baas daar altijd zei: het kan altijd simpeler.”
Over de ontwerper
Wendy Mensink (1990, Denekamp) studeerde in 2013 af als grafisch ontwerper aan de ArtEZ Academie voor Art & Design in Arnhem, met typografie als specialisatie. In haar laatste studiejaar liep zij stage bij het Zwitserse bureau Claudiabasel, waar zij onder meer meewerkte aan de wedstrijd voor de identiteit van het Oberrhein Gebiet en aan ontwerpopdrachten voor het Zwitsers-Russische festival Culturescapes en het Schweizerische Architekturmuseum Basel.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1 en Nederland 2, respectievelijk bedoeld voor post tot 20 gram en 50 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25,3 x 20,8 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfkelvend
Druktechniek : offset
Eerste oplaag : Waarde 1: 420.000 rollen
: Waarde 2: 138.000 rollen
Drukkerij : Lowe-Martin Group, Canada
Zegelformaat : 20,8 x 25,3 mm
Artikelnummer : 344301 voor waarde 1, 344302 voor waarde 2
Soort postzegel : permanente postzegels op rol
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Informatie Zakenpostzegels op rol
POSTZEGEL
PostNL past regelmatig de ontwerpen van permanente postzegels aan om de stijl en uitstraling eigentijds te houden. Dat geldt ook voor de postzegels op rol, waarvan het laatste ontwerp uit 2007 dateert met een aanpassing in 2010 vanwege de introductie van de frankeerwaarden.
De postzegels op rol met frankeerwaarde 1 en 2 voor bestemmingen binnen Nederland worden vooral gebruikt door (klein)zakelijke bedrijven die hun facturen en offertes ermee frankeren. Daarom hebben deze zegels een neutrale en zakelijke uitstraling en staat een snelle en duidelijke herkenning van de frankeerwaarde centraal.
ONTWERP
Op de postzegels op rol met een frankeerwaarde voor post tot 20 g (Nederland) staat een groot groen cijfer 1 afgebeeld, tegen een achtergrond die bestaat uit een gelaagde blauwwitte netwerkstructuur. De structuur is opgebouwd uit gedraaide en gespiegelde stokken en vlaggen van het cijfer 1. Door de structuur heen loopt een verlooptint, afgeleid van het blauw van het cijfer 1. Boven de waardeaanduiding en rechtsonder zijn bloemblaadjes zichtbaar, ontstaan door de bovenkant van vier cijfers 1 tegen elkaar aan te schuiven.
Voor de postzegels op rol met een frankeerwaarde voor post van 20 tot 50 g (Nederland) zijn dezelfde soort kleuren gebruikt als op de postzegel met frankeerwaarde 1. Alleen is de frankeerwaarde nu blauw en de achtergrond lichtgroen. Het blauwe cijfer 2 van de frankeerwaarde wordt voorafgegaan en gevolgd door andere cijfers 2 waardoor een repeterend effect ontstaat, versterkt doordat in de achtergrond dezelfde cijfers in spiegelbeeld zijn weergegeven waardoor dieptewerking ontstaat. De spiegeling wordt op het onderste gedeelte van de postzegel doorgezet, zowel in vorm als in kleur.
Voor het cijfer 1 en cijfer 2 is de Akzidenz Grotesk gebruikt, voor de aanduiding NEDERLAND de Replica Typeface.
ONTWERPER
De nieuwe postzegels op rol zijn ontworpen door Wendy Mensink, die in de zomer van 2013 als grafisch ontwerper afstudeerde aan de ArtEZ Academie voor Art & Design in Arnhem. PostNL schreef voor de nieuwe postzegels een ontwerpwedstrijd uit onder negen ArtEZ-studenten met typografie als specialisatie. Na verschillende selectierondes werd het ontwerp van Wendy Mensink als winnaar aangewezen, onder meer doordat de postzegels uitstekend weergeven hoe PostNL synoniem is met een groot en continu werkend logistiek netwerk dat heel Nederland met elkaar in verbinding brengt.
“Het basisidee achter mijn ontwerp”, zegt Wendy Mensink, “heeft zeker te maken met hoe ik naar Nederland kijk. Een land waar alles altijd wel van iemand is, elke vierkante meter is verdeeld. Alles staat via netwerken met elkaar in verbinding. Rivieren, slootjes, snelwegen, straatjes. Maar ook via bijvoorbeeld sociale media. Nederland is continu in beweging en de dichtheid van netwerken blijft toenemen. Die dynamiek en die verzadiging vind ik fascinerend. Daarom ontstond ook het idee om het beeld op de postzegel zo beladen mogelijk te maken.”
Het ontwerp voor de nieuwe postzegels op rol moest aan strenge eisen voldoen, waaronder een neutrale, strakke maar stijlvolle uitstraling voor postzegels die immers bestemd zijn voor gebruik op serieuze post. “Toch kun je daar heel veel kanten mee op”, zegt Wendy. “Dat zie je aan de postzegels die in het verleden voor dit doel zijn gemaakt. Het netwerkidee dat ik heb gebruikt is niet nieuw – kijk maar naar de huidige postzegels op rol van Hansje van Ham met het spinnenweb. In mijn ontwerp keert vooral de dynamische groei van al die netwerken terug. In de eerste ontwerpfase heb ik het basisidee op allerlei manieren uitgewerkt, met uiteenlopende vormen en kleuren, licht en donker, ingetogen en fris. Bij de eerste presentatie zag PostNL potentie in mijn concept, maar ik kreeg wel te horen dat ik meer focus in het beeld moest brengen.”
Bij het ontwerpproces werden de negen studenten van ArtEZ begeleid door docent Thomas Castro van het bureau LUST, ontwerpers van onder meer de Madurodampostzegels 2012, de postzegel van Carel Fabritius van 2004 en de website iconenvandepost.nl. “Door zijn ervaring”, aldus Wendy “weet hij je van allerlei doodlopende zijwegen terug te brengen, terwijl je wel alle creatieve vrijheid krijgt. Het vertrekpunt voor het definitieve ontwerp was in wezen mijn keuze voor de Akzidenz Grotesk. In de meeste lettertypes is de 1 een tamelijk onopvallend cijfer, maar in de Akzidenz Grotesk heeft hij echt een stevige vlag bovenaan gekregen. Door vier van die cijfers tegen elkaar aan te leggen, is een figuur ontstaan die wel wat van bloemblaadjes wegheeft. Daarop ben ik gaan voortborduren, in een meerlagige structuur. Voor de postzegels met waardeaanduiding 2 heb ik een soortgelijke aanpak gevolgd, met spiegeling en gelaagdheid. Als je in die postzegel een beeld zou willen herkennen, is dat een rivier met een brug erover – alweer een verbinding dus.”
Voordat haar uiteindelijke postzegelontwerp tot stand kwam – en bleek dat Wendy had gewonnen – heeft zij heel veel met de vormen geschoven en zijn er ontzettend veel kleurtests gedaan. “Met het uiteindelijke resultaat ben ik tevreden, hoewel ik altijd denk dat het beter kan. De laatste loodjes waren zwaar. Je moet het ontwerp uiterst nauwkeurig uitwerken, alles moet tot op de tiende millimeter kloppen. Met de kleuren ben ik blij, fris, hemelsblauw en mossig groen – die passen ook wel bij het neutrale karakter. Terugkijkend op het wordingsproces van deze postzegels zie ik dat ik steeds eenvoudiger ben gaan werken. Dat is ook mijn stijl. Ik heb in Bazel stage gelopen omdat de Zwitserse ontwerptraditie mij erg aanspreekt. Zoals mijn baas daar altijd zei: het kan altijd simpeler.”
Over de ontwerper
Wendy Mensink (1990, Denekamp) studeerde in 2013 af als grafisch ontwerper aan de ArtEZ Academie voor Art & Design in Arnhem, met typografie als specialisatie. In haar laatste studiejaar liep zij stage bij het Zwitserse bureau Claudiabasel, waar zij onder meer meewerkte aan de wedstrijd voor de identiteit van het Oberrhein Gebiet en aan ontwerpopdrachten voor het Zwitsers-Russische festival Culturescapes en het Schweizerische Architekturmuseum Basel.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1 en Nederland 2, respectievelijk bedoeld voor post tot 20 gram en 50 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25,3 x 20,8 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfkelvend
Druktechniek : offset
Eerste oplaag : Waarde 1: 420.000 rollen
: Waarde 2: 138.000 rollen
Drukkerij : Lowe-Martin Group, Canada
Zegelformaat : 20,8 x 25,3 mm
Artikelnummer : 344301 voor waarde 1, 344302 voor waarde 2
Soort postzegel : permanente postzegels op rol
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Reacties (0)