Informatie Nieuw kader Persoonlijke Postzegel Internationaal -Mauritshuis
POSTZEGEL
Per 1 januari 2014 zijn er geen Persoonlijke Postzegels met Europa- of Wereldtarief meer te koop. Voor Europa en de rest van de wereld geldt sinds die datum het basistarief (€ 1,05 in 2014) voor brieven met een internationale bestemming. PostNL heeft voor de nieuwe Persoonlijke Postzegel met het tarief Internationaal 1 een nieuw vierkant kader laten ontwerpen. Het ontwerp is een afgeleide van het kader uit 2013 voor vierkante Persoonlijke Postzegels met het tarief Nederland 1. PostNL biedt klanten sinds 2003 de mogelijkheid om online Persoonlijke Postzegels te ontwerpen met een eigen foto, tekening of andere afbeelding binnen een vast kader. De Persoonlijke Postzegel wordt gebruikt om post een extra persoonlijk tintje te geven, bijvoorbeeld bij een geboorte of huwelijk, een naamswijziging, een jubileum of zo maar om cadeau te doen.
ONTWERP
Naast de vrij in te vullen Persoonlijke Postzegels brengt PostNL voor verzamelaars en andere belangstellenden regelmatig ingevulde versies uit. Dat is nu ook gebeurd met het nieuwe kader voor de Persoonlijke Postzegels voor internationale bestemmingen. Op het ingevulde velletje met tien zelfklevende Persoonlijke Postzegels, een ontwerp van Ingmar Birza uit Deventer, staat het Meisje met de parel afgebeeld. Het beroemde schilderij van de 17e-eeuwse kunstenaar Johannes Vermeer is een van de pronkstukken van het Mauritshuis in Den Haag. Dit museum werd op 27 juni 2014 na een ingrijpende verbouwing weer geopend. Op de bovenste velrand van het velletje staat het Mauritshuis omschreven als ‘Home of Vermeer’s Girl with a Pearl Earring’, met daarnaast de aanleiding voor de uitgifte: de heropening van het Mauritshuis op 27 juni 2014. Op de onderste velrand staan het logo van PostNL en het nieuwe logo van het Mauritshuis. Op de tab naast de postzegel rechtsboven wordt de naam van het schilderij herhaald, maar dan in het Nederlands. Ook staat hier het jaar vermeld waarin het schilderij vermoedelijk is gemaakt: 1665.
ONTWERPER
Ontwerper Ingmar Birza was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van het kader van de Persoonlijke Postzegel met het tarief Nederland 1 van begin 2013. “Het ontwerp van deze internationale variant is een logisch vervolg daarop”, aldus Ingmar. “De belangrijkste aanpassingen zitten in de kleur en de typografie. Bij het kader uit 2013 heb ik voor een vrij neutrale grijsblauwe kleur gekozen. Om een soortgelijke onopvallendheid te bereiken, heb ik voor dit nieuwe kader een kleur tussen aubergine en rood gebruikt.”
Voor het internationale kader is ook gebruikgemaakt van de lettertypes Typeface Six en Seven van Neville Brody. “Deze letters hebben een eigen karakter met voldoende body”, zegt Ingmar, “terwijl ze toch zeer scherp gestoken zijn. Dat zie je vooral aan de N. Ondanks zijn stevigheid blijft het daardoor een levendige letter.”
De aanduiding Nederland is op het kader in kapitalen en gespiegeld weergegeven. Ingmar: “Mijn doel was om door het spiegelschrift van de inhoud ook vorm te maken. Door de koppeling van beide woorden ontstaat een onopvallende maar stevige basis voor waar het echt om draait: het beeld van de klant erboven. De vorm is daar dienstbaar aan. Bij de aanduiding van de bestemming heb ik gebruikgemaakt van de magere variant omdat het woord Internationaal nu eenmaal meer letters telt dan Nederland. De sorteerhaak voor internationale bestemmingen is langer dan voor Nederlandse bestemmingen – daarom valt de tekst binnen de haak. Vorig jaar had ik de aanduiding Nederland boven de kortere sorteerhaak kunnen zetten, maar ik wist al dat deze variant eraan kwam. Vandaar.”
Het ingevulde velletje staat in het teken van de heropening van het Mauritshuis in Den Haag. “Voor dit museum is Meisje met de parel een icoon en het beeld wordt ook als zodanig gebruikt. Vandaar dat ik in overleg met het Mauritshuis het schilderij niet als schilderij afbeeld, maar op het meisje heb ingezoomd. Op het schilderij heeft Vermeer haar rechts neergezet omdat zij over haar linkerschouder kijkt. Daarom staat ze ook zo op de postzegel. Bij de uitsnede op de postzegel heb ik ervoor gekozen meer van de schouder dan van de hoofdtooi te laten zien – dat werkt het beste voor de manier waarop zij je aankijkt. Met voldoende ruimte links om daar de typografie over twee regels kwijt te kunnen. Niet over één regel, want anders gaat de tekst het portret te veel kaderen. Dat je ook anders tegen dit schilderij kunt aankijken, zie je op de bovenste velrand waar de uitsnede geconcentreerd is op de twee belangrijkste elementen: de ogen en de parel. De kleuren van de tekst op de bovenste velrand zijn aan de kleding van het meisje ontleend, aan het jasje en de hoofddoek.”
Over de ontwerper
Ingmar Birza vormt samen met zijn vrouw Carla Birza het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte hij samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zet hij het bureau samen met zijn vrouw Carla voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Ingmar de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Ingmar was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor de Dag van de Postzegel 2012 en 2013, van de Europazegels 2013 met de Nederlandse postauto’s waarmee hij de tweede prijs won in de Europazegelcompetitie en van het postzegelvelletje 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014. Verder ontwierp Ingmar begin 2013 het nieuwe kader voor de Persoonlijke Postzegels Nederland en dus nu ook voor de Persoonlijke Postzegels Internationaal. Met Uitgeverij DAVO maakte hij vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.
HET MAURITSHUIS
Na een verbouwing van twee jaar heeft het Mauritshuis op vrijdag 27 juni 2014 zijn deuren opnieuw geopend. De wereldberoemde collectie schilderijen, waaronder Vermeers Meisje met de parel, is nu weer te zien in het volledig gerenoveerde en uitgebreide Mauritshuis. Het vernieuwde museum is in oppervlakte verdubbeld door een ondergrondse uitbreiding naar een gebouw aan de overzijde van de straat. In het nieuwe deel, de Royal Dutch Shell-vleugel, zijn de tentoonstellingsruimte, de brasserie, de shop, de Kunst werkplaats, een bibliotheek en evenementenruimten ondergebracht. De meest in het oog springende wijziging is de verplaatsing van de hoofdingang terug naar het voorplein. Bezoekers dalen vervolgens met trap of lift af naar een lichte foyer die ‘oud’ en ‘nieuw’ ondergronds met elkaar verbindt, een ontwerp van architect Hans van Heeswijk. Toch is aan het karakter van het Mauritshuis weinig veranderd en is de uitstraling en de unieke huiselijke sfeer behouden. Het oudste deel van de verzameling van het Mauritshuis bestaat uit de schilderijen die in de 18e eeuw in het bezit waren van stadhouder prins Willem V van Oranje-Nassau (1748-1806). De collectie is in twee eeuwen flink uitgebreid. Herbergde het museum in 1822 nog ongeveer 200 schilderijen, nu zijn dat er een kleine 800 van toonaangevende Hollandse en Vlaamse schilders uit de Gouden Eeuw met publiekslievelingen als Het Puttertje van Carel Fabritius en werken van Rembrandt, Vermeer en Steen.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Internationaal 1, bedoeld voor post tot 20 gram met bestemmingen buiten Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 30×40 mm
Velmaat : 121,8 x 170 mm
Tanding : 13 : 13 ¼
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 75.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Artikelnummer : 340862
Soort postzegel : Vel met tien dezelfde postzegels
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Informatie Nieuw kader Persoonlijke Postzegel Internationaal -Mauritshuis
POSTZEGEL
Per 1 januari 2014 zijn er geen Persoonlijke Postzegels met Europa- of Wereldtarief meer te koop. Voor Europa en de rest van de wereld geldt sinds die datum het basistarief (€ 1,05 in 2014) voor brieven met een internationale bestemming. PostNL heeft voor de nieuwe Persoonlijke Postzegel met het tarief Internationaal 1 een nieuw vierkant kader laten ontwerpen. Het ontwerp is een afgeleide van het kader uit 2013 voor vierkante Persoonlijke Postzegels met het tarief Nederland 1. PostNL biedt klanten sinds 2003 de mogelijkheid om online Persoonlijke Postzegels te ontwerpen met een eigen foto, tekening of andere afbeelding binnen een vast kader. De Persoonlijke Postzegel wordt gebruikt om post een extra persoonlijk tintje te geven, bijvoorbeeld bij een geboorte of huwelijk, een naamswijziging, een jubileum of zo maar om cadeau te doen.
ONTWERP
Naast de vrij in te vullen Persoonlijke Postzegels brengt PostNL voor verzamelaars en andere belangstellenden regelmatig ingevulde versies uit. Dat is nu ook gebeurd met het nieuwe kader voor de Persoonlijke Postzegels voor internationale bestemmingen. Op het ingevulde velletje met tien zelfklevende Persoonlijke Postzegels, een ontwerp van Ingmar Birza uit Deventer, staat het Meisje met de parel afgebeeld. Het beroemde schilderij van de 17e-eeuwse kunstenaar Johannes Vermeer is een van de pronkstukken van het Mauritshuis in Den Haag. Dit museum werd op 27 juni 2014 na een ingrijpende verbouwing weer geopend. Op de bovenste velrand van het velletje staat het Mauritshuis omschreven als ‘Home of Vermeer’s Girl with a Pearl Earring’, met daarnaast de aanleiding voor de uitgifte: de heropening van het Mauritshuis op 27 juni 2014. Op de onderste velrand staan het logo van PostNL en het nieuwe logo van het Mauritshuis. Op de tab naast de postzegel rechtsboven wordt de naam van het schilderij herhaald, maar dan in het Nederlands. Ook staat hier het jaar vermeld waarin het schilderij vermoedelijk is gemaakt: 1665.
ONTWERPER
Ontwerper Ingmar Birza was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van het kader van de Persoonlijke Postzegel met het tarief Nederland 1 van begin 2013. “Het ontwerp van deze internationale variant is een logisch vervolg daarop”, aldus Ingmar. “De belangrijkste aanpassingen zitten in de kleur en de typografie. Bij het kader uit 2013 heb ik voor een vrij neutrale grijsblauwe kleur gekozen. Om een soortgelijke onopvallendheid te bereiken, heb ik voor dit nieuwe kader een kleur tussen aubergine en rood gebruikt.”
Voor het internationale kader is ook gebruikgemaakt van de lettertypes Typeface Six en Seven van Neville Brody. “Deze letters hebben een eigen karakter met voldoende body”, zegt Ingmar, “terwijl ze toch zeer scherp gestoken zijn. Dat zie je vooral aan de N. Ondanks zijn stevigheid blijft het daardoor een levendige letter.”
De aanduiding Nederland is op het kader in kapitalen en gespiegeld weergegeven. Ingmar: “Mijn doel was om door het spiegelschrift van de inhoud ook vorm te maken. Door de koppeling van beide woorden ontstaat een onopvallende maar stevige basis voor waar het echt om draait: het beeld van de klant erboven. De vorm is daar dienstbaar aan. Bij de aanduiding van de bestemming heb ik gebruikgemaakt van de magere variant omdat het woord Internationaal nu eenmaal meer letters telt dan Nederland. De sorteerhaak voor internationale bestemmingen is langer dan voor Nederlandse bestemmingen – daarom valt de tekst binnen de haak. Vorig jaar had ik de aanduiding Nederland boven de kortere sorteerhaak kunnen zetten, maar ik wist al dat deze variant eraan kwam. Vandaar.”
Het ingevulde velletje staat in het teken van de heropening van het Mauritshuis in Den Haag. “Voor dit museum is Meisje met de parel een icoon en het beeld wordt ook als zodanig gebruikt. Vandaar dat ik in overleg met het Mauritshuis het schilderij niet als schilderij afbeeld, maar op het meisje heb ingezoomd. Op het schilderij heeft Vermeer haar rechts neergezet omdat zij over haar linkerschouder kijkt. Daarom staat ze ook zo op de postzegel. Bij de uitsnede op de postzegel heb ik ervoor gekozen meer van de schouder dan van de hoofdtooi te laten zien – dat werkt het beste voor de manier waarop zij je aankijkt. Met voldoende ruimte links om daar de typografie over twee regels kwijt te kunnen. Niet over één regel, want anders gaat de tekst het portret te veel kaderen. Dat je ook anders tegen dit schilderij kunt aankijken, zie je op de bovenste velrand waar de uitsnede geconcentreerd is op de twee belangrijkste elementen: de ogen en de parel. De kleuren van de tekst op de bovenste velrand zijn aan de kleding van het meisje ontleend, aan het jasje en de hoofddoek.”
Over de ontwerper
Ingmar Birza vormt samen met zijn vrouw Carla Birza het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte hij samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zet hij het bureau samen met zijn vrouw Carla voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Ingmar de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Ingmar was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor de Dag van de Postzegel 2012 en 2013, van de Europazegels 2013 met de Nederlandse postauto’s waarmee hij de tweede prijs won in de Europazegelcompetitie en van het postzegelvelletje 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014. Verder ontwierp Ingmar begin 2013 het nieuwe kader voor de Persoonlijke Postzegels Nederland en dus nu ook voor de Persoonlijke Postzegels Internationaal. Met Uitgeverij DAVO maakte hij vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.
HET MAURITSHUIS
Na een verbouwing van twee jaar heeft het Mauritshuis op vrijdag 27 juni 2014 zijn deuren opnieuw geopend. De wereldberoemde collectie schilderijen, waaronder Vermeers Meisje met de parel, is nu weer te zien in het volledig gerenoveerde en uitgebreide Mauritshuis. Het vernieuwde museum is in oppervlakte verdubbeld door een ondergrondse uitbreiding naar een gebouw aan de overzijde van de straat. In het nieuwe deel, de Royal Dutch Shell-vleugel, zijn de tentoonstellingsruimte, de brasserie, de shop, de Kunst werkplaats, een bibliotheek en evenementenruimten ondergebracht. De meest in het oog springende wijziging is de verplaatsing van de hoofdingang terug naar het voorplein. Bezoekers dalen vervolgens met trap of lift af naar een lichte foyer die ‘oud’ en ‘nieuw’ ondergronds met elkaar verbindt, een ontwerp van architect Hans van Heeswijk. Toch is aan het karakter van het Mauritshuis weinig veranderd en is de uitstraling en de unieke huiselijke sfeer behouden. Het oudste deel van de verzameling van het Mauritshuis bestaat uit de schilderijen die in de 18e eeuw in het bezit waren van stadhouder prins Willem V van Oranje-Nassau (1748-1806). De collectie is in twee eeuwen flink uitgebreid. Herbergde het museum in 1822 nog ongeveer 200 schilderijen, nu zijn dat er een kleine 800 van toonaangevende Hollandse en Vlaamse schilders uit de Gouden Eeuw met publiekslievelingen als Het Puttertje van Carel Fabritius en werken van Rembrandt, Vermeer en Steen.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Internationaal 1, bedoeld voor post tot 20 gram met bestemmingen buiten Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 30×40 mm
Velmaat : 121,8 x 170 mm
Tanding : 13 : 13 ¼
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 75.000 velletjes
Drukkerij : Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Artikelnummer : 340862
Soort postzegel : Vel met tien dezelfde postzegels
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Reacties (0)