Kinderpostzegels 2015 - Postzegelblog

Kinderpostzegels 2015

0

Op de Kinderpostzegels van dit jaar staan illustraties uit de Gouden Boekjes, de populaire serie prent- en voorleesboeken voor kinderen die al ruim zestig jaar in Nederland verschijnt.

Bij de selectie van de beelden liet ontwerper Julius Vermeulen zich leiden door het doel om kinderen een veilig thuis te geven. “Een thema dat in alle Gouden Boekjes centraal staat. Uit alles spreekt warmte, gezelligheid, veiligheid, geborgenheid: samen kun je de hele wereld aan. Aan de hand van die begrippen ben ik gaan zoeken naar illustraties waaruit dit begrip het beste naar voren kwam. Onschuldig en vrolijk – zo zou elk kind toch moeten opgroeien?”

Over het ontwerp

De zes nostalgische illustraties op de Kinderpostzegels 2015 zijn afkomstig uit drie Gouden Boekjes:

Bij Kiki Thuis (de twee postzegels links- en rechtsboven op het velletje)
Poes Pinkie (de twee postzegels in het midden)
Kippetje Tok (de twee postzegels links- en rechtsonder).

Op de velrand staan zestien mini-illustraties die uit allerlei andere Gouden Boekjes afkomstig zijn, afgebeeld tegen een achtergrond van vier pasteltinten. Zo vormt de velrand als het ware een omlijsting van de postzegels, een aanpak die ontleend is aan het achterkaft van ieder Gouden Boekje.

Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Gill Sans.

Voor ontwerper Julius Vermeulen zijn de Gouden Boekjes onlosmakelijk verbonden met zijn jeugd. Ook hij werd er vroeger thuis uit voorgelezen. “Daar heb ik dierbare herinneringen aan. Het luisteren naar die kleine verhaaltjes bij mijn moeder op schoot was als een warm bad. Ik kan ook alle titels nog steeds opdreunen: Bij Kiki Thuis, De Gele Taxi, De Vijf Brandweermannetjes, Pietepaf het Circushondje, De Hondenmatroos, de lijst is eindeloos. Het is altijd mijn grote wens geweest om als grafisch ontwerper iets met die prachtige illustraties uit de Gouden Boekjes te doen. En waar passen ze beter dan op de kinderpostzegels?”

Hoewel de Gouden Boekjes ook nu nog steeds populair zijn, associeert Julius Vermeulen ze met de jaren vijftig, zestig. “Net zoals Wiplala, Wipperoen het Duinkonijn en Flipje van Tiel. Allemaal kinderboeken waar mijn generatie groot mee geworden is. Uit de Gouden Boekjes wordt nu nog steeds wordt voorgelezen. De meeste titels uit mijn jeugd zijn nog gewoon verkrijgbaar.”

De illustraties zijn volgens Julius van “iconische waarde” en hij omschrijft de stijl als “typisch Amerikaans”, die ook heel lang de reclamewereld heeft overheerst. “De illustratie staat centraal en is vaak geniaal van eenvoud. Met charmante details, kijk maar naar het bloemetjesbehang en de gecapitonneerde sofa op de postzegel linksboven. De hoofdpersonen zijn altijd aantrekkelijke en toegankelijke karakters, zorgvuldig en met veel liefde getekend. Het doet mij ook denken aan de oude PTT-affiches zoals Herman Berserik ze maakte. Het is een heel specifiek, tijdgebonden en klassiek handschrift. Toch maken deze betaalbare kwaliteitsboekjes nog steeds veel indruk op kinderen. Enerzijds zijn het prachtige iconische en authentieke beelden, anderzijds heb ik een grote persoonlijke affectie met dit onderwerp. Vandaar dat het ook zo interessant was om deze postzegels te ontwerpen.”

Bij de illustraties op de Kinderpostzegels koos Julius Vermeulen de Gill Sans als stevige letter voor de typografie. “Ik heb juist een moderne letter genomen om het onderscheid tussen beeld en typografie goed aan te geven. De Gill Sans is een mooie letter die sterk genoeg is om op zichzelf te staan, maar zich tegelijkertijd goed voegt naar dit soort illustraties. De kleuren op de velrand als achtergrond voor de belangrijke hoofdrolspelertjes uit de verhalen zijn weer ontleend aan het achterkaft, dat zo kenmerkend is voor elk Gouden Boekje.”

Bij de selectie van de beelden liet Julius Vermeulen zich leiden door het doel van Stichting Kinderpostzegels Nederland om kinderen een veilig thuis te geven. “Een thema dat in alle Gouden Boekjes centraal staat. Uit alles spreekt warmte, gezelligheid, veiligheid, geborgenheid: samen kun je de hele wereld aan. Aan de hand van die begrippen ben ik gaan zoeken naar illustraties waaruit dit begrip het beste naar voren kwam. Ik heb er tenslotte zes geselecteerd uit drie boekjes: Poes Pinkie, Kippetje Tok en Bij Kiki Thuis. Onschuldig en vrolijk – zo zou elk kind toch moeten opgroeien?”

Over de ontwerper

Julius Vermeulen is adviseur visuele communicatie bij PostNL. In die functie is hij onder meer verantwoordelijk voor het vormgevingsbeleid. Naast zijn adviseurschap ontwierp hij eerder zelf diverse postzegels, waaronder ook de kinderpostzegels van 1995 en 2012. Vermeulen studeerde grafische vormgeving aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (tegenwoordig ArtEz geheten). Van 1999 tot 2003 was hij commissielid van het Fonds BKVB. Vermeulen was curator van de tentoonstelling Kunst per Post in Museum Escher in het Paleis in Den Haag 2006. Hij is initiator van de website over de ontwerpgeschiedenis van PostNL: www.iconenvandepost.nl. Van 2007 tot 2009 gaf Vermeulen les aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

Technische specificaties
Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 3.770.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Op de Kinderpostzegels van dit jaar staan illustraties uit de Gouden Boekjes, de populaire serie prent- en voorleesboeken voor kinderen die al ruim zestig jaar in Nederland verschijnt.

Bij de selectie van de beelden liet ontwerper Julius Vermeulen zich leiden door het doel om kinderen een veilig thuis te geven. “Een thema dat in alle Gouden Boekjes centraal staat. Uit alles spreekt warmte, gezelligheid, veiligheid, geborgenheid: samen kun je de hele wereld aan. Aan de hand van die begrippen ben ik gaan zoeken naar illustraties waaruit dit begrip het beste naar voren kwam. Onschuldig en vrolijk – zo zou elk kind toch moeten opgroeien?”

Over het ontwerp

De zes nostalgische illustraties op de Kinderpostzegels 2015 zijn afkomstig uit drie Gouden Boekjes:

Bij Kiki Thuis (de twee postzegels links- en rechtsboven op het velletje)
Poes Pinkie (de twee postzegels in het midden)
Kippetje Tok (de twee postzegels links- en rechtsonder).

Op de velrand staan zestien mini-illustraties die uit allerlei andere Gouden Boekjes afkomstig zijn, afgebeeld tegen een achtergrond van vier pasteltinten. Zo vormt de velrand als het ware een omlijsting van de postzegels, een aanpak die ontleend is aan het achterkaft van ieder Gouden Boekje.

Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Gill Sans.

Voor ontwerper Julius Vermeulen zijn de Gouden Boekjes onlosmakelijk verbonden met zijn jeugd. Ook hij werd er vroeger thuis uit voorgelezen. “Daar heb ik dierbare herinneringen aan. Het luisteren naar die kleine verhaaltjes bij mijn moeder op schoot was als een warm bad. Ik kan ook alle titels nog steeds opdreunen: Bij Kiki Thuis, De Gele Taxi, De Vijf Brandweermannetjes, Pietepaf het Circushondje, De Hondenmatroos, de lijst is eindeloos. Het is altijd mijn grote wens geweest om als grafisch ontwerper iets met die prachtige illustraties uit de Gouden Boekjes te doen. En waar passen ze beter dan op de kinderpostzegels?”

Hoewel de Gouden Boekjes ook nu nog steeds populair zijn, associeert Julius Vermeulen ze met de jaren vijftig, zestig. “Net zoals Wiplala, Wipperoen het Duinkonijn en Flipje van Tiel. Allemaal kinderboeken waar mijn generatie groot mee geworden is. Uit de Gouden Boekjes wordt nu nog steeds wordt voorgelezen. De meeste titels uit mijn jeugd zijn nog gewoon verkrijgbaar.”

De illustraties zijn volgens Julius van “iconische waarde” en hij omschrijft de stijl als “typisch Amerikaans”, die ook heel lang de reclamewereld heeft overheerst. “De illustratie staat centraal en is vaak geniaal van eenvoud. Met charmante details, kijk maar naar het bloemetjesbehang en de gecapitonneerde sofa op de postzegel linksboven. De hoofdpersonen zijn altijd aantrekkelijke en toegankelijke karakters, zorgvuldig en met veel liefde getekend. Het doet mij ook denken aan de oude PTT-affiches zoals Herman Berserik ze maakte. Het is een heel specifiek, tijdgebonden en klassiek handschrift. Toch maken deze betaalbare kwaliteitsboekjes nog steeds veel indruk op kinderen. Enerzijds zijn het prachtige iconische en authentieke beelden, anderzijds heb ik een grote persoonlijke affectie met dit onderwerp. Vandaar dat het ook zo interessant was om deze postzegels te ontwerpen.”

Bij de illustraties op de Kinderpostzegels koos Julius Vermeulen de Gill Sans als stevige letter voor de typografie. “Ik heb juist een moderne letter genomen om het onderscheid tussen beeld en typografie goed aan te geven. De Gill Sans is een mooie letter die sterk genoeg is om op zichzelf te staan, maar zich tegelijkertijd goed voegt naar dit soort illustraties. De kleuren op de velrand als achtergrond voor de belangrijke hoofdrolspelertjes uit de verhalen zijn weer ontleend aan het achterkaft, dat zo kenmerkend is voor elk Gouden Boekje.”

Bij de selectie van de beelden liet Julius Vermeulen zich leiden door het doel van Stichting Kinderpostzegels Nederland om kinderen een veilig thuis te geven. “Een thema dat in alle Gouden Boekjes centraal staat. Uit alles spreekt warmte, gezelligheid, veiligheid, geborgenheid: samen kun je de hele wereld aan. Aan de hand van die begrippen ben ik gaan zoeken naar illustraties waaruit dit begrip het beste naar voren kwam. Ik heb er tenslotte zes geselecteerd uit drie boekjes: Poes Pinkie, Kippetje Tok en Bij Kiki Thuis. Onschuldig en vrolijk – zo zou elk kind toch moeten opgroeien?”

Over de ontwerper

Julius Vermeulen is adviseur visuele communicatie bij PostNL. In die functie is hij onder meer verantwoordelijk voor het vormgevingsbeleid. Naast zijn adviseurschap ontwierp hij eerder zelf diverse postzegels, waaronder ook de kinderpostzegels van 1995 en 2012. Vermeulen studeerde grafische vormgeving aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (tegenwoordig ArtEz geheten). Van 1999 tot 2003 was hij commissielid van het Fonds BKVB. Vermeulen was curator van de tentoonstelling Kunst per Post in Museum Escher in het Paleis in Den Haag 2006. Hij is initiator van de website over de ontwerpgeschiedenis van PostNL: www.iconenvandepost.nl. Van 2007 tot 2009 gaf Vermeulen les aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

Technische specificaties
Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 3.770.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.