Geboortezegel
Postzegel
Het speciale postzegelvel met 50 stuks van de nieuwe Geboortezegel is bestemd voor het frankeren van geboortekaartjes. Deze postzegels behoren, net als de Rouwpostzegels en de Liefdepostzegels, tot de gelegenheidspostzegels die PostNL uitbrengt. Dergelijke postzegels laat PostNL van tijd tot tijd opnieuw ontwerpen zodat het basisassortiment altijd de tijdgeest weerspiegelt. De nieuwe Geboortezegel, een initiatief van PostNL, is de opvolger van het tot nu toe gebruikte ontwerp met de ooievaar dat uit 1997 dateert, gevolgd door een aangepaste versie in 2010 toen cijfers werden geïntroduceerd als frankeerwaarde.
Over het ontwerp
De Geboortezegel is een collage van illustraties van hedendaagse voorwerpen en symbolen die mensen doorgaans met geboorte en baby’s associëren: een kinderwagen, een hobbelpaard, een rammelaar, een zuigfles, bloemetjes en hartjes. De dominante kleuren zijn rozerood en blauw, evenwichtig in de illustraties toegepast. De voorwerpen en symbolen raken elkaar niet, maar versterken elkaar wel zodat een speelse dynamiek ontstaat. Linksonder staat de aanduiding Nederland (lettertype Gill Sans Regular), rechtsonder de frankeerwaarde 1 (lettertype Nobel Bold). Het ontwerp van de nieuwe Geboortezegel is van de hand van Marenthe Otten uit Den Haag.
De ontwerper
Jaarlijks komen er in Nederland zo’n 170.000 baby’s op de wereld. De Geboortezegel is dan ook een belangrijke postzegel in het basisassortiment van PostNL. De populariteit van geboortekaartjes is, ondanks de komst van nieuwe media, nog steeds groot.
“De aanstaande ouders waren de belangrijkste doelgroep om in het ontwerp van deze postzegel rekening mee te houden”, aldus Marenthe Otten, die de nieuwe Geboortezegel bedacht. “Maar je moet natuurlijk ook denken aan de ontvangers – degenen aan wie de geboortekaartjes worden verstuurd. Het is dus een heel diverse groep waarop je je richt. En het gaat over een belangrijk onderwerp – de geboorte van een kind toch – terwijl je niet weet of het om een jongetje of een meisje of een tweeling gaat en of de aanstaande vader of moeder de beslissing neemt om de postzegels te kopen.”
Kortom, er was een ontwerp nodig met een neutraal karakter. “Maar wel met kracht en uitstraling”, zegt Marenthe. “Ken je die tekeningen van deelverzamelingen waarbij de ene cirkel de andere cirkel overlapt? Ik heb gezocht naar dat gemeenschappelijke stukje.”
Die zoektocht begon met schetsen. “Gewoon met de hand, met potlood. Nog geen kleuren en op een blanco vel papier. Ik ben gaan associëren en voorwerpen en symbolen gaan tekenen die voor mij synoniem zijn met baby’s en geboorte. Spenen, hobbelpaarden, flesjes, rompertjes, luiers, spelden, rammelaars, wiegjes, commodes, badeendjes, babysokjes, bloemetjes, hartjes, noem maar op. Al maar schetsen, op zoek naar de essentie van de vorm. Vervolgens ben ik met de tekeningen die me bevielen gaan ontwerpen. In het allereerste probeersel gebruikte ik een groot hart waarin al die voorwerpen en symbolen samen waren gebracht. Dat was het begin van een heel proces waarna er wel zo’n dertig tussenontwerpen zijn gemaakt totdat ik bij de definitieve versie uitkwam.”
Bij de presentatie van haar basisontwerp had Marenthe twee versies gemaakt: de een met de hand, de ander op de computer getekend. “De keuze viel al snel op de laatste. Er gebeurt al zoveel op zo’n postzegel en dan kun je beter met strakke lijnen werken. Vervolgens – en daar komen die dertig tussenontwerpen om de hoek – ben ik in overleg met PostNL de kunst van het weglaten gaan toepassen. Wat wil ik zeggen en hoe breng ik dat over met zo weinig mogelijk middelen? Hoe bereik ik de sfeer waarnaar ik zoek, die sfeer van blijdschap, van verrassing? Het is tenslotte nieuw leven wat je wilt laten zien. Bij het ‘uitkleden’ van het ontwerp heb ik steeds gezocht naar de essentie, terwijl ik ervoor gewaakt heb dat het daardoor te statisch werd. Dat dynamische is onder meer gelukt door bijvoorbeeld het hobbelpaard niet in rust te laten staan, maar net op het hoogste punt van de schommelbeweging. Ook door het samenspel van de verschillende elementen is er dynamiek in gekomen. Enerzijds zijn het allemaal eenvoudige vormen, anderzijds brengen de details het specifieke naar voren, de wielen van een eigentijdse kinderwagen, de hoefjes van een klassiek hobbelpaard, de streepjes op de zuigfles en de rammelaar.”
Ook in de kleuren van de postzegel heeft Marenthe zoveel mogelijk balans gebracht, met even veel rood en blauw. “Je mag immers niet aan de postzegel op de envelop zien of het kaartje binnenin over een jongetje of een meisje gaat. Met opzet heb ik geen klassiek roze en lichtblauw gebruikt, dat zijn te zwakke kleuren op zo’n klein formaat. Over de typografie heb ik lang nagedacht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Gill Sans Regular voor de aanduiding Nederland. Dat is een schreefloze, gedegen en sterke letter. Een letter die niet domineert, maar vooral functioneert. Zo heeft hij een dragende functie, zowel in de vorm als in de plek op de postzegel. Voor de frankeerwaarde 1 is de Nobel Bold gebruikt vanwege de sterke ‘vlag’ die weer mooi doorloopt in de ronding van het onderstel van hobbelpaard. Ik houd van details.”
Over het ontwerp
Marenthe Otten (1969, Deurne) volgde na haar studie logopedie tussen 1990 en 1994 een opleiding tot grafisch ontwerper aan de Katholieke Hogeschool in Genk in België. Tegelijkertijd deed ze, ook in Genk, een opleiding in zeefdruk- en etstechnieken aan de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten. Van 1994 tot 1998 werkte Marenthe als freelancer voor verschillende tijdschriften. In 1998 richtte zij samen met Koen Geurts Studio ’t Brandt Weer op, het bureau dat veel succes boekte met posters en met de ontwikkeling van logo’s, visuele identiteiten, boeken, brochures, illustraties, jaarverslagen en tijdschriften. Sinds 2009 is Marenthe Otten als zelfstandig grafisch ontwerper en illustrator werkzaam onder de naam MARENTHE. Zij ontwerpt en illustreert voor tal van vooraanstaande tijdschriften in Nederland. Tot haar klantenkring behoren MoodieZ, Libelle, Happinez, Pink Ribbon, Succes Agenda, VUMC, Philips, De Nederlandse Opera, het Kinderboekenmuseum Den Haag, het blad Elle, het blad Flow, PostNL. Ook internationaal slaat zij haar vleugels uit, onder meer voor Happinez Duitsland, Roger la Borde in Londen, Musée de la Corse in Frankrijk, Elle in Korea en de Belgische modeontwerper Erik Verdonck. Marenthe is de bedenker van popje.com, een website met door haar ontworpen kaarten en geboortekaartjes. Samen met zilversmid Christian van Grinsven richtte zij in 2014 Hamerslag & Penseelstreek op, met een winkel en atelier in de Zoutmanstraat in Den Haag. Marenthe Otten ontwierp in 2008 de postzegels ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Nederlandse Mycologische Vereniging en in 2012 het postzegelvel Voor jou, van mij…. als onderdeel van de campagne Da’s toch een kaart waard!
Technische specificaties
Zegelformaat: 25,3 x 20,8 mm
Tanding: slitvorm
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: zelfklevend
Druktechniek : diepdruk
Oplaag : 1e oplage: 100.300 mailers a 50 zegels
Drukkerij: Walsall Security Printers, Engeland
Artikelnummer: 350364
Soort postzegel: vellen met 50 permanente zelfklevende postzegels
Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan en zwart
Geboortezegel
Postzegel
Het speciale postzegelvel met 50 stuks van de nieuwe Geboortezegel is bestemd voor het frankeren van geboortekaartjes. Deze postzegels behoren, net als de Rouwpostzegels en de Liefdepostzegels, tot de gelegenheidspostzegels die PostNL uitbrengt. Dergelijke postzegels laat PostNL van tijd tot tijd opnieuw ontwerpen zodat het basisassortiment altijd de tijdgeest weerspiegelt. De nieuwe Geboortezegel, een initiatief van PostNL, is de opvolger van het tot nu toe gebruikte ontwerp met de ooievaar dat uit 1997 dateert, gevolgd door een aangepaste versie in 2010 toen cijfers werden geïntroduceerd als frankeerwaarde.
Over het ontwerp
De Geboortezegel is een collage van illustraties van hedendaagse voorwerpen en symbolen die mensen doorgaans met geboorte en baby’s associëren: een kinderwagen, een hobbelpaard, een rammelaar, een zuigfles, bloemetjes en hartjes. De dominante kleuren zijn rozerood en blauw, evenwichtig in de illustraties toegepast. De voorwerpen en symbolen raken elkaar niet, maar versterken elkaar wel zodat een speelse dynamiek ontstaat. Linksonder staat de aanduiding Nederland (lettertype Gill Sans Regular), rechtsonder de frankeerwaarde 1 (lettertype Nobel Bold). Het ontwerp van de nieuwe Geboortezegel is van de hand van Marenthe Otten uit Den Haag.
De ontwerper
Jaarlijks komen er in Nederland zo’n 170.000 baby’s op de wereld. De Geboortezegel is dan ook een belangrijke postzegel in het basisassortiment van PostNL. De populariteit van geboortekaartjes is, ondanks de komst van nieuwe media, nog steeds groot.
“De aanstaande ouders waren de belangrijkste doelgroep om in het ontwerp van deze postzegel rekening mee te houden”, aldus Marenthe Otten, die de nieuwe Geboortezegel bedacht. “Maar je moet natuurlijk ook denken aan de ontvangers – degenen aan wie de geboortekaartjes worden verstuurd. Het is dus een heel diverse groep waarop je je richt. En het gaat over een belangrijk onderwerp – de geboorte van een kind toch – terwijl je niet weet of het om een jongetje of een meisje of een tweeling gaat en of de aanstaande vader of moeder de beslissing neemt om de postzegels te kopen.”
Kortom, er was een ontwerp nodig met een neutraal karakter. “Maar wel met kracht en uitstraling”, zegt Marenthe. “Ken je die tekeningen van deelverzamelingen waarbij de ene cirkel de andere cirkel overlapt? Ik heb gezocht naar dat gemeenschappelijke stukje.”
Die zoektocht begon met schetsen. “Gewoon met de hand, met potlood. Nog geen kleuren en op een blanco vel papier. Ik ben gaan associëren en voorwerpen en symbolen gaan tekenen die voor mij synoniem zijn met baby’s en geboorte. Spenen, hobbelpaarden, flesjes, rompertjes, luiers, spelden, rammelaars, wiegjes, commodes, badeendjes, babysokjes, bloemetjes, hartjes, noem maar op. Al maar schetsen, op zoek naar de essentie van de vorm. Vervolgens ben ik met de tekeningen die me bevielen gaan ontwerpen. In het allereerste probeersel gebruikte ik een groot hart waarin al die voorwerpen en symbolen samen waren gebracht. Dat was het begin van een heel proces waarna er wel zo’n dertig tussenontwerpen zijn gemaakt totdat ik bij de definitieve versie uitkwam.”
Bij de presentatie van haar basisontwerp had Marenthe twee versies gemaakt: de een met de hand, de ander op de computer getekend. “De keuze viel al snel op de laatste. Er gebeurt al zoveel op zo’n postzegel en dan kun je beter met strakke lijnen werken. Vervolgens – en daar komen die dertig tussenontwerpen om de hoek – ben ik in overleg met PostNL de kunst van het weglaten gaan toepassen. Wat wil ik zeggen en hoe breng ik dat over met zo weinig mogelijk middelen? Hoe bereik ik de sfeer waarnaar ik zoek, die sfeer van blijdschap, van verrassing? Het is tenslotte nieuw leven wat je wilt laten zien. Bij het ‘uitkleden’ van het ontwerp heb ik steeds gezocht naar de essentie, terwijl ik ervoor gewaakt heb dat het daardoor te statisch werd. Dat dynamische is onder meer gelukt door bijvoorbeeld het hobbelpaard niet in rust te laten staan, maar net op het hoogste punt van de schommelbeweging. Ook door het samenspel van de verschillende elementen is er dynamiek in gekomen. Enerzijds zijn het allemaal eenvoudige vormen, anderzijds brengen de details het specifieke naar voren, de wielen van een eigentijdse kinderwagen, de hoefjes van een klassiek hobbelpaard, de streepjes op de zuigfles en de rammelaar.”
Ook in de kleuren van de postzegel heeft Marenthe zoveel mogelijk balans gebracht, met even veel rood en blauw. “Je mag immers niet aan de postzegel op de envelop zien of het kaartje binnenin over een jongetje of een meisje gaat. Met opzet heb ik geen klassiek roze en lichtblauw gebruikt, dat zijn te zwakke kleuren op zo’n klein formaat. Over de typografie heb ik lang nagedacht. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Gill Sans Regular voor de aanduiding Nederland. Dat is een schreefloze, gedegen en sterke letter. Een letter die niet domineert, maar vooral functioneert. Zo heeft hij een dragende functie, zowel in de vorm als in de plek op de postzegel. Voor de frankeerwaarde 1 is de Nobel Bold gebruikt vanwege de sterke ‘vlag’ die weer mooi doorloopt in de ronding van het onderstel van hobbelpaard. Ik houd van details.”
Over het ontwerp
Marenthe Otten (1969, Deurne) volgde na haar studie logopedie tussen 1990 en 1994 een opleiding tot grafisch ontwerper aan de Katholieke Hogeschool in Genk in België. Tegelijkertijd deed ze, ook in Genk, een opleiding in zeefdruk- en etstechnieken aan de Stedelijke Academie voor Plastische Kunsten. Van 1994 tot 1998 werkte Marenthe als freelancer voor verschillende tijdschriften. In 1998 richtte zij samen met Koen Geurts Studio ’t Brandt Weer op, het bureau dat veel succes boekte met posters en met de ontwikkeling van logo’s, visuele identiteiten, boeken, brochures, illustraties, jaarverslagen en tijdschriften. Sinds 2009 is Marenthe Otten als zelfstandig grafisch ontwerper en illustrator werkzaam onder de naam MARENTHE. Zij ontwerpt en illustreert voor tal van vooraanstaande tijdschriften in Nederland. Tot haar klantenkring behoren MoodieZ, Libelle, Happinez, Pink Ribbon, Succes Agenda, VUMC, Philips, De Nederlandse Opera, het Kinderboekenmuseum Den Haag, het blad Elle, het blad Flow, PostNL. Ook internationaal slaat zij haar vleugels uit, onder meer voor Happinez Duitsland, Roger la Borde in Londen, Musée de la Corse in Frankrijk, Elle in Korea en de Belgische modeontwerper Erik Verdonck. Marenthe is de bedenker van popje.com, een website met door haar ontworpen kaarten en geboortekaartjes. Samen met zilversmid Christian van Grinsven richtte zij in 2014 Hamerslag & Penseelstreek op, met een winkel en atelier in de Zoutmanstraat in Den Haag. Marenthe Otten ontwierp in 2008 de postzegels ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Nederlandse Mycologische Vereniging en in 2012 het postzegelvel Voor jou, van mij…. als onderdeel van de campagne Da’s toch een kaart waard!
Technische specificaties
Zegelformaat: 25,3 x 20,8 mm
Tanding: slitvorm
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: zelfklevend
Druktechniek : diepdruk
Oplaag : 1e oplage: 100.300 mailers a 50 zegels
Drukkerij: Walsall Security Printers, Engeland
Artikelnummer: 350364
Soort postzegel: vellen met 50 permanente zelfklevende postzegels
Drukkleuren postzegel: geel, magenta, cyaan en zwart
Reacties (0)