Informatie Nederlandse Iconen (Internationaal) - Postzegelblog

Informatie Nederlandse Iconen (Internationaal)

0

Informatie Nederlandse Iconen (Internationaal)

POSTZEGEL
Op 2 januari 2014 introduceert PostNL twee nieuwe velletjes met permanente postzegels: 10 x Nederland en 5 x Internationaal.

De nieuwe postzegels met de waardeaanduiding 1 voor Internationaal zijn geschikt voor alle buitenlandse bestemmingen – per 1 januari 2014 is het tariefverschil tussen Europa en Wereld verdwenen.

Op de postzegels Nederlandse Iconen zijn tien iconen afgebeeld, objecten die overal ter wereld met ons land worden geassocieerd. De tien afbeeldingen zijn een zeilschip (Friese platbodem), een molen (type wipmolen), een stuk kaas (Gouda), een boerenklomp, een trapgevel, een kussend paartje, een fiets (type omafiets), een tulp, een koe (Holstein-Friesian) en een schaats (doorloper). Vijf van de iconen – de fiets, de molen, de trapgevel, de koe en de tulp – keren ook terug op het postzegelvelletje Nederlandse Iconen Internationaal.

Van de postzegels voor buitenlandse bestemmingen is er ook een verpakking met 50 stuks: 50 x Internationaal.

ONTWERP
Op de 10 Nederlandse Iconen zijn witte, driedimensionale illustraties midden op elke postzegel afgebeeld. Op de achtergrond wordt met donkerblauwe kleurvlakken in verschillende tinten de suggestie van een vitrine gewekt waarin elk icoon geplaatst is. Tussen de vitrines en de afbeeldingen in bevindt zich een derde grafische laag die aan elk object met subtiele lijnen een eigen achtergrond geeft. Zo zijn achter de tulp de typische daklijnen van tuinderskassen zichtbaar, is de schaats omringd door ijskristallen en heeft de molen een achtergrond van een slotenpatroon uit het polderlandschap.

Op 5 Nederlanse Iconen Internationaal, het postzegelvelletje voor internationale bestemmingen, worden de vijf gebruikte iconen op dezelfde wijze weergegeven, maar hier zijn de kleuren wit en blauw omgewisseld. Op alle velletjes is de waardeaanduiding 1 rood gekleurd. Het gebruikte lettertype is de Garamond ITC.

ONTWERPER
De oplage van de nieuwe postzegels uit het basisassortiment loopt in de miljoenen. Deze indrukwekkende hoeveelheid onderstreept waarom Joachim Baan en Fleur Dérogée, de bedenkers van de nieuwe postzegelvelletjes, het ontwerp ervan als een prestigieuze opdracht omschrijven.

“De velletjes zijn hét visitekaartje van PostNL”, aldus conceptontwikkelaar Fleur Dérogée. “Vandaar dat PostNL regelmatig een nieuw ontwerp laat maken zodat het basisassortiment altijd de tijdgeest weerspiegelt. Je ziet dat aan de postzegels ‘groen bezig’ uit 2011, die vooral in het teken stonden van duurzaamheid. Dat begrip was in die tijd overal in opkomst.”

Voor het ontwerp van de nieuwe postzegels werden Nederlandse iconen als uitgangspunt genomen. “Het werken met iconen is iets van deze tijd”, zegt grafisch ontwerper Joachim Baan. “Wel moet je ervoor waken dat het niet te beperkt wordt – de postzegels moeten iedereen aanspreken. We hebben ervoor gekozen de iconen als voorwerpen af te beelden die eruit zien alsof ze op een 3D-printer zijn gemaakt. Ook dat is een technologie van nu.”
De keuze van de iconen was de eerste hobbel die genomen moest worden. Fleur: “We hebben met een lange lijst gewerkt die we in overleg met PostNL hebben ingedikt tot de meest essentiële voorwerpen overbleven. Veelal klassiekers – zoals de klomp, de molen en het stuk kaas – maar ook onverwachte, zoals het kussende paartje. Een heel bekend beeld, zeker voor toeristen, maar niemand weet waar het vandaan komt. Vervolgens hebben we veel tijd besteed aan de uitvoering van de iconen. Een molen, prima. Maar welke molen dan en in welke stand moeten de wieken staan? Wat voor boot kiezen we, welke kaas en wat voor soort fiets? Dat was echt een ontdekkingstocht, waarbij de voorwerpen zo min mogelijk plaatsgebonden zijn weergegeven. Het gaat tenslotte om de iconen van heel Nederland.”

Joachim: “In de uitwerking met het 3D-concept ontstond wat we het nieuwe Delfts blauw zijn gaan noemen, zo iconisch mogelijk weergegeven. De monochrome weergave is interessant, want zo komen 3D-prints tot stand, in wit kunststof. Vandaar de schaduwwerking om de extra dimensie aan te geven. We hebben ons puur op de vorm geconcentreerd en alle kleur en poeha weggelaten. Vergelijk het maar met Nijntje. Om de voorwerpen in te bedden, is met de blauwe kleurvlakken een soort van vitrine gemaakt waarin de iconen als in een museum staan te pronken. Toch wilde ik ook de eigen omgeving van elk icoon laten zien. Vandaar die extra grafische laag, met ijskristallen rondom de schaats, het water bij het zeilschip en de vorm van de draagbaren op de kaasmarkt.”

Wel mochten de grafische toevoegingen niet afleiden van de iconen, stelt Fleur. “Het moesten objecten blijven die in één oogopslag te herkennen zijn. Ze staan in hun vitrines alsof ze zich op een podium bevinden. Beeldvullend, maar niet schreeuwerig – dat past ook wel bij onze stijl van werken. Altijd met oog voor de omgeving, verhalend en met een onderbouwd beeld. In dit geval in een eclectische vorm, met een combinatie van oud en nieuw in een heldere beeldtaal met subtiele details.”

De kleur koningsblauw werd gekozen omdat dit zo goed combineert met het oranje van PostNL. “Niet onbelangrijk”, vertelt Joachim, “want door het gebruik van de sterke kleuren en vormen zijn deze postzegels in het schap direct herkenbaar. Ook bood dat de mogelijkheid om met het rood van de waardeaanduiding en het wit van de iconen te refereren aan de kleuren van de Nederlandse vlag.”

De ontwerpers van de nieuwe velletjes kunnen niet kiezen als er gevraagd wordt naar hun favoriete postzegels. “Het wisselt”, zegt Joachim. “De uitstraling van de donkere postzegels voor Nederland verschilt wezenlijk van de lichte postzegels voor internationale zendingen, terwijl de basisvormen toch gelijk zijn. De ene dag vind ik de donkere mooier, de andere dag de lichte.” Fleur is het met hem eens: “Je bent zo intens met deze postzegels bezig, je ziet ze als het ware opgroeien. Daardoor ga je ervan houden.”

Over de ontwerpers
De nieuwe postzegelseries voor het basisassortiment kwamen tot stand door een samenwerking tussen grafisch ontwerper Joachim Baan en conceptontwikkelaar Fleur Dérogée.

Joachim Baan is een ontwerper die zich als autodidact heeft ontwikkeld, na een carrière bij uiteenlopende bedrijven zoals een internetbureau, een klassieke ontwerpstudio en een meer op concepten gericht bureau. Sinds 2007 heeft hij zijn eigen bureau, onder de naam Another Something & Co, gericht op brand design, creative direction, mode en inventieve samenwerkingsvormen, allemaal erop gericht om een wereld tot stand te brengen waarin schoonheid overheerst. Joachim Baan was vanuit het bureau …,staat eerder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegelserie Nederlandse producten uit 2007.

Fleur Dérogée is kunsthistoricus en conceptontwikkelaar. Zij studeerde af op het onderwerp ‘eten in de hedendaagse kunst’. Op dit moment publiceert zij over kunst en eten en houdt zij zich bezig met educatieve food-concepten voor kinderen. Joachim Baan en Fleur Dérogée werkten eerder samen aan de vormgeving van de tentoonstelling Blue Jeans – 350 jaar spijkergoed in het Centraal Museum in Utrecht uit 2012.

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1 en Internationaal, respectievelijk bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland en post tot 20 gram met een bestemming buiten Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS

Zegelformaat : Binnenland: 25×20,8 mm
Internationaaal: 25×30,8 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : binnenland: offset
Internationaal: diepdruk
Eerste Oplaag : 10x Nederland: 2.000.000 velletjes
5x Internationaal: 1.140.000 velletjes
50x Internationaal: 100.000 vellen
Drukkerij : Walsall Security Printers, Engeland

Artikelnummer : Nederlandse Iconen: 346701
Nederlandse Iconen Internationaal: 346703

Soort postzegel : 10 en 5 verschillende postzegels

Drukkleuren postzegel : rood, geel, blauw en zwart

© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Informatie Nederlandse Iconen (Internationaal)

POSTZEGEL
Op 2 januari 2014 introduceert PostNL twee nieuwe velletjes met permanente postzegels: 10 x Nederland en 5 x Internationaal.

De nieuwe postzegels met de waardeaanduiding 1 voor Internationaal zijn geschikt voor alle buitenlandse bestemmingen – per 1 januari 2014 is het tariefverschil tussen Europa en Wereld verdwenen.

Op de postzegels Nederlandse Iconen zijn tien iconen afgebeeld, objecten die overal ter wereld met ons land worden geassocieerd. De tien afbeeldingen zijn een zeilschip (Friese platbodem), een molen (type wipmolen), een stuk kaas (Gouda), een boerenklomp, een trapgevel, een kussend paartje, een fiets (type omafiets), een tulp, een koe (Holstein-Friesian) en een schaats (doorloper). Vijf van de iconen – de fiets, de molen, de trapgevel, de koe en de tulp – keren ook terug op het postzegelvelletje Nederlandse Iconen Internationaal.

Van de postzegels voor buitenlandse bestemmingen is er ook een verpakking met 50 stuks: 50 x Internationaal.

ONTWERP
Op de 10 Nederlandse Iconen zijn witte, driedimensionale illustraties midden op elke postzegel afgebeeld. Op de achtergrond wordt met donkerblauwe kleurvlakken in verschillende tinten de suggestie van een vitrine gewekt waarin elk icoon geplaatst is. Tussen de vitrines en de afbeeldingen in bevindt zich een derde grafische laag die aan elk object met subtiele lijnen een eigen achtergrond geeft. Zo zijn achter de tulp de typische daklijnen van tuinderskassen zichtbaar, is de schaats omringd door ijskristallen en heeft de molen een achtergrond van een slotenpatroon uit het polderlandschap.

Op 5 Nederlanse Iconen Internationaal, het postzegelvelletje voor internationale bestemmingen, worden de vijf gebruikte iconen op dezelfde wijze weergegeven, maar hier zijn de kleuren wit en blauw omgewisseld. Op alle velletjes is de waardeaanduiding 1 rood gekleurd. Het gebruikte lettertype is de Garamond ITC.

ONTWERPER
De oplage van de nieuwe postzegels uit het basisassortiment loopt in de miljoenen. Deze indrukwekkende hoeveelheid onderstreept waarom Joachim Baan en Fleur Dérogée, de bedenkers van de nieuwe postzegelvelletjes, het ontwerp ervan als een prestigieuze opdracht omschrijven.

“De velletjes zijn hét visitekaartje van PostNL”, aldus conceptontwikkelaar Fleur Dérogée. “Vandaar dat PostNL regelmatig een nieuw ontwerp laat maken zodat het basisassortiment altijd de tijdgeest weerspiegelt. Je ziet dat aan de postzegels ‘groen bezig’ uit 2011, die vooral in het teken stonden van duurzaamheid. Dat begrip was in die tijd overal in opkomst.”

Voor het ontwerp van de nieuwe postzegels werden Nederlandse iconen als uitgangspunt genomen. “Het werken met iconen is iets van deze tijd”, zegt grafisch ontwerper Joachim Baan. “Wel moet je ervoor waken dat het niet te beperkt wordt – de postzegels moeten iedereen aanspreken. We hebben ervoor gekozen de iconen als voorwerpen af te beelden die eruit zien alsof ze op een 3D-printer zijn gemaakt. Ook dat is een technologie van nu.”
De keuze van de iconen was de eerste hobbel die genomen moest worden. Fleur: “We hebben met een lange lijst gewerkt die we in overleg met PostNL hebben ingedikt tot de meest essentiële voorwerpen overbleven. Veelal klassiekers – zoals de klomp, de molen en het stuk kaas – maar ook onverwachte, zoals het kussende paartje. Een heel bekend beeld, zeker voor toeristen, maar niemand weet waar het vandaan komt. Vervolgens hebben we veel tijd besteed aan de uitvoering van de iconen. Een molen, prima. Maar welke molen dan en in welke stand moeten de wieken staan? Wat voor boot kiezen we, welke kaas en wat voor soort fiets? Dat was echt een ontdekkingstocht, waarbij de voorwerpen zo min mogelijk plaatsgebonden zijn weergegeven. Het gaat tenslotte om de iconen van heel Nederland.”

Joachim: “In de uitwerking met het 3D-concept ontstond wat we het nieuwe Delfts blauw zijn gaan noemen, zo iconisch mogelijk weergegeven. De monochrome weergave is interessant, want zo komen 3D-prints tot stand, in wit kunststof. Vandaar de schaduwwerking om de extra dimensie aan te geven. We hebben ons puur op de vorm geconcentreerd en alle kleur en poeha weggelaten. Vergelijk het maar met Nijntje. Om de voorwerpen in te bedden, is met de blauwe kleurvlakken een soort van vitrine gemaakt waarin de iconen als in een museum staan te pronken. Toch wilde ik ook de eigen omgeving van elk icoon laten zien. Vandaar die extra grafische laag, met ijskristallen rondom de schaats, het water bij het zeilschip en de vorm van de draagbaren op de kaasmarkt.”

Wel mochten de grafische toevoegingen niet afleiden van de iconen, stelt Fleur. “Het moesten objecten blijven die in één oogopslag te herkennen zijn. Ze staan in hun vitrines alsof ze zich op een podium bevinden. Beeldvullend, maar niet schreeuwerig – dat past ook wel bij onze stijl van werken. Altijd met oog voor de omgeving, verhalend en met een onderbouwd beeld. In dit geval in een eclectische vorm, met een combinatie van oud en nieuw in een heldere beeldtaal met subtiele details.”

De kleur koningsblauw werd gekozen omdat dit zo goed combineert met het oranje van PostNL. “Niet onbelangrijk”, vertelt Joachim, “want door het gebruik van de sterke kleuren en vormen zijn deze postzegels in het schap direct herkenbaar. Ook bood dat de mogelijkheid om met het rood van de waardeaanduiding en het wit van de iconen te refereren aan de kleuren van de Nederlandse vlag.”

De ontwerpers van de nieuwe velletjes kunnen niet kiezen als er gevraagd wordt naar hun favoriete postzegels. “Het wisselt”, zegt Joachim. “De uitstraling van de donkere postzegels voor Nederland verschilt wezenlijk van de lichte postzegels voor internationale zendingen, terwijl de basisvormen toch gelijk zijn. De ene dag vind ik de donkere mooier, de andere dag de lichte.” Fleur is het met hem eens: “Je bent zo intens met deze postzegels bezig, je ziet ze als het ware opgroeien. Daardoor ga je ervan houden.”

Over de ontwerpers
De nieuwe postzegelseries voor het basisassortiment kwamen tot stand door een samenwerking tussen grafisch ontwerper Joachim Baan en conceptontwikkelaar Fleur Dérogée.

Joachim Baan is een ontwerper die zich als autodidact heeft ontwikkeld, na een carrière bij uiteenlopende bedrijven zoals een internetbureau, een klassieke ontwerpstudio en een meer op concepten gericht bureau. Sinds 2007 heeft hij zijn eigen bureau, onder de naam Another Something & Co, gericht op brand design, creative direction, mode en inventieve samenwerkingsvormen, allemaal erop gericht om een wereld tot stand te brengen waarin schoonheid overheerst. Joachim Baan was vanuit het bureau …,staat eerder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegelserie Nederlandse producten uit 2007.

Fleur Dérogée is kunsthistoricus en conceptontwikkelaar. Zij studeerde af op het onderwerp ‘eten in de hedendaagse kunst’. Op dit moment publiceert zij over kunst en eten en houdt zij zich bezig met educatieve food-concepten voor kinderen. Joachim Baan en Fleur Dérogée werkten eerder samen aan de vormgeving van de tentoonstelling Blue Jeans – 350 jaar spijkergoed in het Centraal Museum in Utrecht uit 2012.

VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.

WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1 en Internationaal, respectievelijk bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland en post tot 20 gram met een bestemming buiten Nederland.

TECHNISCHE GEGEVENS

Zegelformaat : Binnenland: 25×20,8 mm
Internationaaal: 25×30,8 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : binnenland: offset
Internationaal: diepdruk
Eerste Oplaag : 10x Nederland: 2.000.000 velletjes
5x Internationaal: 1.140.000 velletjes
50x Internationaal: 100.000 vellen
Drukkerij : Walsall Security Printers, Engeland

Artikelnummer : Nederlandse Iconen: 346701
Nederlandse Iconen Internationaal: 346703

Soort postzegel : 10 en 5 verschillende postzegels

Drukkleuren postzegel : rood, geel, blauw en zwart

© 2014 Koninklijke PostNL BV

 

Gratis online postzegelcatalogus



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij PostBeeld

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (Breng als eerste je stem uit.)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

    Reacties (0)

    Comments are closed.