200 Jaar Koninkrijk der Nederlanden 2015 postzegelvel
Informatie emissie
PostNL geeft op 2 maart 2015 het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 uit in het kader van de viering van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Deze viering duurt in totaal drie jaar, want de basis voor de huidige vorm van het Koninkrijk is in de periode 1813-1815 gelegd.
Het begon in 1813 met het einde van de Franse overheersing en de terugkeer van Willem Frederik, Prins van Oranje, naar Nederland op 30 november 1813. Nadat een nieuwe Grondwet was aangenomen op 29 maart 1814, werd in Brussel de nieuwe vorst als Koning Willem I op 21 september 1815 ingehuldigd. Het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt iedere vijftig jaar gevierd.
Op de postzegels van PostNL is van oudsher een belangrijke plek ingeruimd voor afbeeldingen van Nederlandse vorsten en andere leden van het Koninklijk Huis. Al eerder in de historie zijn postzegels uitgegeven om het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden te herdenken: de vier Jubileumzegels 100 jaar Onafhankelijkheid (1913, Karel de Bazel) en de drie postzegels 150 jaar Onafhankelijkheid (1963, Ootje Oxenaar).
Ook de staatkundige vorming van ons land is een regelmatig terugkerend onderwerp. Zo werd eerder onder meer aandacht besteed aan 500 jaar Staten-Generaal (1964, Theo Kurpershoek), de 100e sterfdag van Thorbecke, opsteller van de Grondwet van 1848 (1972, Gerrit Noordzij), de verkiezingen van de Tweede Kamer (1977, Gratema, De Vries & Van der Toorn), 450 jaar Raad van State (1981, Gerard Unger) en het Nieuw Burgerlijk Wetboek (1992, Karel Martens).
Over het ontwerp
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 bevat 5 x 2 verschillende postzegels, met de waardeaanduiding Nederland 2. Op de eerste postzegel staat een lichtrode gerasterde weergave van het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden in 1815, tegen een lichtblauwe achtergrond. Voor de tweede postzegel is gebruikgemaakt van een soortgelijke weergave van het Koninkrijk op het moment van de eedaflegging door Koning Willem-Alexander op 30 april 2013, maar dan blauw gekleurd tegen een witte achtergrond.
Bovenaan beide postzegels staat de naam van de vorst met het jaartal van inhuldiging. Onderaan links staat de waardeaanduiding 2, met daarnaast Nederland 2015. Op de velrand is in opengewerkte kapitalen de titel van het postzegelvelletje vermeld, met de drie jaartallen waarin het 200-jarige bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt herdacht: 2013, 2014 en 2015. De cijfers voor 2015 zijn gevuld. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de schreefloze F Grotesk (2010) van Radim Peško.
Over de ontwerper
De kwaliteit van het eindexamenwerk van Vanessa van Dam aan de Rietveld Academie was aanleiding voor PostNL om haar de Ouderenzegels voor 1999 te laten ontwerpen. Sindsdien heeft zij als zelfstandig ontwerper van zich doen spreken, onder meer door de opvallende huisstijl voor het Paleis op de Dam in Amsterdam. “Misschien heeft dat wel een rol gespeeld bij het krijgen van deze opdracht om de postzegels voor 200 jaar Koninkrijk der Nederland te ontwerpen”, aldus Vanessa. “Het is een onderwerp met een sterk historische lading, waarbij ik heb geprobeerd er een eigentijdse draai aan te geven.”
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 is de laatste in de serie van drie. Het eerste was gewijd aan de terugkeer van de Prins van Oranje op 30 november 1813 en verscheen exact 200 jaar later. Op het tweede postzegelvelletje, dat op 29 maart 2014 uitkwam, staat de viering van 200 jaar Grondwet centraal. Het derde wordt op 2 maart 2015 uitgegeven ter herdenking van de inhuldiging van Koning Willem I in 1815.
“Toen de tijd eraan kwam om aan het derde postzegelvelletje te gaan werken”, vertelt Vanessa, “heb ik eerst de eerdere twee velletjes kritisch tegen het licht gehouden. Het is altijd goed om zo objectief mogelijk naar je eigen werk te kijken, ook achteraf. Soms denk ik dan – dat had ik anders kunnen doen. Maar aan het concept van deze postzegels zou ik ook nu niets willen veranderen. Daarom ben ik op de ingeslagen weg voortgegaan, maar natuurlijk wel met een heel andere invulling.”
Het derde postzegelvelletje heeft de inhuldiging van Koning Willem I en Koning Willem-Alexander als onderwerp. “Er zijn natuurlijk overeenkomsten tussen die twee”, legt Vanessa uit, “maar ook grote verschillen. Wat dat laatste betreft heb ik het grootste onderscheid gekozen wat mij opviel, namelijk het grondgebied dat met hun koningschap verbonden is. In 1815 maakte België nog onderdeel uit van het Koninkrijk. Bovendien was Koning Willem I Groothertog van Luxemburg. De kaart op de twee postzegels maakt het verschil duidelijk. Daarvoor heb ik een gerasterde weergave toegepast met op beide postzegels dezelfde schaal. Zo zie je direct hoe groot het verschil is tussen de twee. Uiteraard is bij het grondgebied anno nu ook de belangrijkste landwinning opgenomen: de drooglegging van delen van wat in de tijd van Koning Willem I nog de Zuiderzee was.
” Doordat het grondgebied van het huidige Nederland kleiner is dan in 1815, ontstond op de postzegel van Koning Willem Alexander een wit vlak rechtsonder. “Dat kwam heel goed uit”, vertelt Vanessa verder, “want voor de tweede laag wilde ik graag het grootzegel van Koning Willem-Alexander en de handtekening van Koning Willem I gebruiken. Om op zo’n manier te laten uitdrukken dat zij letterlijk hun stempel op het grondgebied zetten, Koning Willem I begin negentiende eeuw en Koning Willem-Alexander nu. Dat grootzegel heeft veel detail in zich, wat beter uitkomt door het deels over het witte vlak op de postzegel te plaatsen. De handtekening van Koning Willem I is heel luchtig, dus daar hoefde ik niet veel aan te doen.”
Het had wel nog wel wat voeten in de aarde voordat de twee lagen goed op elkaar aansloten. Vanessa: “Ik heb verschillende soorten rasters gebruikt voordat ik tevreden was. De zwierige handtekening van Koning Willem I had ik er eerst gewoon op gezet, maar dat werd wat klein. Toen draaide ik het een kwartslag naar links en – toeval of niet – opeens liep de handtekening min of meer parallel met de grenzen van zijn rijk. Echt een groot gebaar. De foto van het officiële grootzegel van Koning Willem-Alexander heb ik zodanig in de computer bewerkt dat het lijkt alsof je er nu een afdruk ervan ziet. Met een loep kun je zelfs het JE MAINTIENDRAI nog lezen. Leuk vind ik dat straks met het poststempel erop er nog een derde laag ontstaat boven op de stempels die ik de twee koningen er zelf op heb laten zetten.”
Vanessa van Dam studeerde van 1991 tot 1996 grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Sindsdien werkt zij zelfstandig voor opdrachtgevers die voornamelijk uit de culturele sector afkomstig zijn. Zij is onder meer verantwoordelijk voor de huisstijlen van het Paleis op de Dam, Museum Oud Amelisweerd (MOA) en het architectenbureau One Architecture. Tot haar recente projecten behoort werk voor Over het IJ Festival, Pinakothek der Moderne in München, uitgeverij Prometheus en fotoboeken met werk van Gerard Fieret, Martine Stig, Jon Naar en Oscar van Alphen. Ook is zij verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de nieuwe modelabels van Van Slobbe Van Benthum en Keuze van Kiki (Kiki Niesten). Voor uitgeverij 010 bereidt Vanessa momenteel een monografie van het werk van Armando voor. In het voorjaar van 2015 maakt zij deel uit van de jury tijdens de verkiezing van de Schönste Bücher aus aller Welt in Leipzig. In 1999 ontwierp Vanessa de Ouderenzegels, gewijd aan het Internationaal Jaar van de Ouderen.
200 Jaar Koninkrijk der Nederlanden 2015 postzegelvel
Informatie emissie
PostNL geeft op 2 maart 2015 het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 uit in het kader van de viering van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Deze viering duurt in totaal drie jaar, want de basis voor de huidige vorm van het Koninkrijk is in de periode 1813-1815 gelegd.
Het begon in 1813 met het einde van de Franse overheersing en de terugkeer van Willem Frederik, Prins van Oranje, naar Nederland op 30 november 1813. Nadat een nieuwe Grondwet was aangenomen op 29 maart 1814, werd in Brussel de nieuwe vorst als Koning Willem I op 21 september 1815 ingehuldigd. Het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt iedere vijftig jaar gevierd.
Op de postzegels van PostNL is van oudsher een belangrijke plek ingeruimd voor afbeeldingen van Nederlandse vorsten en andere leden van het Koninklijk Huis. Al eerder in de historie zijn postzegels uitgegeven om het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden te herdenken: de vier Jubileumzegels 100 jaar Onafhankelijkheid (1913, Karel de Bazel) en de drie postzegels 150 jaar Onafhankelijkheid (1963, Ootje Oxenaar).
Ook de staatkundige vorming van ons land is een regelmatig terugkerend onderwerp. Zo werd eerder onder meer aandacht besteed aan 500 jaar Staten-Generaal (1964, Theo Kurpershoek), de 100e sterfdag van Thorbecke, opsteller van de Grondwet van 1848 (1972, Gerrit Noordzij), de verkiezingen van de Tweede Kamer (1977, Gratema, De Vries & Van der Toorn), 450 jaar Raad van State (1981, Gerard Unger) en het Nieuw Burgerlijk Wetboek (1992, Karel Martens).
Over het ontwerp
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 bevat 5 x 2 verschillende postzegels, met de waardeaanduiding Nederland 2. Op de eerste postzegel staat een lichtrode gerasterde weergave van het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden in 1815, tegen een lichtblauwe achtergrond. Voor de tweede postzegel is gebruikgemaakt van een soortgelijke weergave van het Koninkrijk op het moment van de eedaflegging door Koning Willem-Alexander op 30 april 2013, maar dan blauw gekleurd tegen een witte achtergrond.
Bovenaan beide postzegels staat de naam van de vorst met het jaartal van inhuldiging. Onderaan links staat de waardeaanduiding 2, met daarnaast Nederland 2015. Op de velrand is in opengewerkte kapitalen de titel van het postzegelvelletje vermeld, met de drie jaartallen waarin het 200-jarige bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt herdacht: 2013, 2014 en 2015. De cijfers voor 2015 zijn gevuld. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de schreefloze F Grotesk (2010) van Radim Peško.
Over de ontwerper
De kwaliteit van het eindexamenwerk van Vanessa van Dam aan de Rietveld Academie was aanleiding voor PostNL om haar de Ouderenzegels voor 1999 te laten ontwerpen. Sindsdien heeft zij als zelfstandig ontwerper van zich doen spreken, onder meer door de opvallende huisstijl voor het Paleis op de Dam in Amsterdam. “Misschien heeft dat wel een rol gespeeld bij het krijgen van deze opdracht om de postzegels voor 200 jaar Koninkrijk der Nederland te ontwerpen”, aldus Vanessa. “Het is een onderwerp met een sterk historische lading, waarbij ik heb geprobeerd er een eigentijdse draai aan te geven.”
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2015 is de laatste in de serie van drie. Het eerste was gewijd aan de terugkeer van de Prins van Oranje op 30 november 1813 en verscheen exact 200 jaar later. Op het tweede postzegelvelletje, dat op 29 maart 2014 uitkwam, staat de viering van 200 jaar Grondwet centraal. Het derde wordt op 2 maart 2015 uitgegeven ter herdenking van de inhuldiging van Koning Willem I in 1815.
“Toen de tijd eraan kwam om aan het derde postzegelvelletje te gaan werken”, vertelt Vanessa, “heb ik eerst de eerdere twee velletjes kritisch tegen het licht gehouden. Het is altijd goed om zo objectief mogelijk naar je eigen werk te kijken, ook achteraf. Soms denk ik dan – dat had ik anders kunnen doen. Maar aan het concept van deze postzegels zou ik ook nu niets willen veranderen. Daarom ben ik op de ingeslagen weg voortgegaan, maar natuurlijk wel met een heel andere invulling.”
Het derde postzegelvelletje heeft de inhuldiging van Koning Willem I en Koning Willem-Alexander als onderwerp. “Er zijn natuurlijk overeenkomsten tussen die twee”, legt Vanessa uit, “maar ook grote verschillen. Wat dat laatste betreft heb ik het grootste onderscheid gekozen wat mij opviel, namelijk het grondgebied dat met hun koningschap verbonden is. In 1815 maakte België nog onderdeel uit van het Koninkrijk. Bovendien was Koning Willem I Groothertog van Luxemburg. De kaart op de twee postzegels maakt het verschil duidelijk. Daarvoor heb ik een gerasterde weergave toegepast met op beide postzegels dezelfde schaal. Zo zie je direct hoe groot het verschil is tussen de twee. Uiteraard is bij het grondgebied anno nu ook de belangrijkste landwinning opgenomen: de drooglegging van delen van wat in de tijd van Koning Willem I nog de Zuiderzee was.
” Doordat het grondgebied van het huidige Nederland kleiner is dan in 1815, ontstond op de postzegel van Koning Willem Alexander een wit vlak rechtsonder. “Dat kwam heel goed uit”, vertelt Vanessa verder, “want voor de tweede laag wilde ik graag het grootzegel van Koning Willem-Alexander en de handtekening van Koning Willem I gebruiken. Om op zo’n manier te laten uitdrukken dat zij letterlijk hun stempel op het grondgebied zetten, Koning Willem I begin negentiende eeuw en Koning Willem-Alexander nu. Dat grootzegel heeft veel detail in zich, wat beter uitkomt door het deels over het witte vlak op de postzegel te plaatsen. De handtekening van Koning Willem I is heel luchtig, dus daar hoefde ik niet veel aan te doen.”
Het had wel nog wel wat voeten in de aarde voordat de twee lagen goed op elkaar aansloten. Vanessa: “Ik heb verschillende soorten rasters gebruikt voordat ik tevreden was. De zwierige handtekening van Koning Willem I had ik er eerst gewoon op gezet, maar dat werd wat klein. Toen draaide ik het een kwartslag naar links en – toeval of niet – opeens liep de handtekening min of meer parallel met de grenzen van zijn rijk. Echt een groot gebaar. De foto van het officiële grootzegel van Koning Willem-Alexander heb ik zodanig in de computer bewerkt dat het lijkt alsof je er nu een afdruk ervan ziet. Met een loep kun je zelfs het JE MAINTIENDRAI nog lezen. Leuk vind ik dat straks met het poststempel erop er nog een derde laag ontstaat boven op de stempels die ik de twee koningen er zelf op heb laten zetten.”
Vanessa van Dam studeerde van 1991 tot 1996 grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Sindsdien werkt zij zelfstandig voor opdrachtgevers die voornamelijk uit de culturele sector afkomstig zijn. Zij is onder meer verantwoordelijk voor de huisstijlen van het Paleis op de Dam, Museum Oud Amelisweerd (MOA) en het architectenbureau One Architecture. Tot haar recente projecten behoort werk voor Over het IJ Festival, Pinakothek der Moderne in München, uitgeverij Prometheus en fotoboeken met werk van Gerard Fieret, Martine Stig, Jon Naar en Oscar van Alphen. Ook is zij verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de nieuwe modelabels van Van Slobbe Van Benthum en Keuze van Kiki (Kiki Niesten). Voor uitgeverij 010 bereidt Vanessa momenteel een monografie van het werk van Armando voor. In het voorjaar van 2015 maakt zij deel uit van de jury tijdens de verkiezing van de Schönste Bücher aus aller Welt in Leipzig. In 1999 ontwierp Vanessa de Ouderenzegels, gewijd aan het Internationaal Jaar van de Ouderen.
Reacties (0)