De postzegels
De Volvo Ocean Race doet dit jaar ook Nederland aan met een kort verblijf in Den Haag van 18-20 juni.
PostNL besteedt hier aandacht aan met een speciaal postzegelvel met als uitgiftedatum 26 mei 2015. Het vel telt tien postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1. Op de postzegels staan verschillende actiefoto’s van eerdere etappes van deze internationale zeilwedstrijd, met daarnaast internationale seinvlaggen (lettervlaggen) voor wedstrijdzeilers.
De Volvo Ocean Race wordt elke drie jaar gehouden. Aan deze twaalfde editie doen zeven teams mee, waaronder het Nederlandse Team Brunel onder leiding van schipper Bouwe Bekking. Ook bij twee andere teams maken Nederlanders deel uit van de bemanning.
Het ontwerp
Het vel Volvo Ocean Race Pitstop Den Haag 2015 telt tien postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1.
Voor het postzegelvel, dat ontworpen werd door ZEE strategie & ontwerp uit Rotterdam, zijn verschillende foto’s gebruikt waarop elk deelnemend team wel een keer voorkomt. Deze actiefoto’s zijn gemaakt tijdens eerdere etappes van de Volvo Ocean Race 2014-2015. Aan de linkerzijde van elke postzegel zijn internationale seinvlaggen (lettervlaggen) voor wedstrijdzeilers weergegeven.
Op vijf postzegels zijn de foto’s beeldvullend afgebeeld, op de andere vijf staat een kaderstrook onder en rechts. Alle foto’s en alle overige beeldelementen zijn licht hellend in het postzegelvel geplaatst als verwijzing naar het schuin gaan door zeilschepen (positieve helling). Aan de linkerkant lopen de seinvlaggen door op de velrand, met de lijnen waaraan deze vlaggen bevestigd zijn. Op de velrand rechts is een vlaglijn zichtbaar die onder de postzegels doorloopt naar de bovenste velrand. Op de velrand links en rechts staan de stopplaatsen van de editie 2014-2015 vermeld, met het aantal zeemijlen dat moet worden afgelegd.
Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Colfax (2012) van Process Type Foundry.
De ontwerper
Het postzegelvel Volvo Ocean Race Pitstop Den Haag 2015 is gemaakt door Jan van Mechelen en Laurens van der Pool, de ontwerpers van ZEE strategie & ontwerp. “Of onze naam mee heeft gespeeld met het krijgen van deze opdracht?”, zegt Jan van Mechelen. “Ik denk eerder dat het te maken heeft met het werk dat we als studio de afgelopen jaren hebben laten zien. Bij deze opdracht kwam wel van pas dat wij veel ervaring hebben met de toepassing van fotografie in ontwerpen.”
Niet dat er vanaf het begin foto’s beschikbaar waren. “Wij zijn vorig jaar zomer al gestart met praten, brainstormen en schetsen voor dit postzegelvel”, aldus Laurens van der Pool. “De race zelf was toen nog niet begonnen en materiaal van de deelnemende teams ontbrak. Er waren toen zelfs nog maar vijf namen van de uiteindelijk zeven deelnemende teams bekend. Daarom zijn we begonnen met het verkennen van verschillende invalshoeken. Zo hebben we gekeken naar zeecartografie, naar de zeiler als individu, naar de locaties die het begin- en eindpunt van elke etappe vormen. Maar al doende kwamen we erachter dat we met andere uitgangspunten wilden werken. Namelijk de samenwerking die in een zeilteam cruciaal is. Het wedstrijdaspect, want het is ten slotte een race. En het water waarop dat alles plaatsvindt. Bovendien: zeilen is altijd beweging. Een boot ligt nooit stil, behalve in een haven en dan is er geen race bezig.”
Omdat er nog geen actueel fotomateriaal was, werkten Jan en Laurens eerst de grafische laag uit: de lijnen (zoals touwen in de zeilsport heten) en de seinvlaggen. “Die beeldtaal is eigenlijk synoniem met het zeilen”, aldus Jan. “Om het gevoel van beweging na te bootsen, zijn deze grafische elementen schuin op het postzegelvel geplaatst. De vier lijnen komen bovendien samen in een verdwijnpunt dat boven het vel ligt – daar waar eigenlijk de mast eindigt. Met de seinvlaggen konden we ook een boodschap in het postzegelvel verpakken. Elke seinvlag staat immers voor een letter. Wat die woorden zijn? Dat mag iedereen zelf proberen uit te zoeken. Het is niet echt moeilijk hoor.”
De eerste proeven met deze aanpak werden gemaakt op basis van fotomateriaal uit eerdere races. De ‘echte’ foto’s van de editie 2014-2015 stroomden pas na de start van de race – op 9 september 2014 – binnen. “De Volvo Ocean Race-organisatie beschikt over een bijzonder professionele beeldbank met heel veel prachtige foto’s”, zegt Laurens. “We hebben er duizenden bekeken en elke week kwam er weer een stortvloed aan nieuwe opnamen binnen. De organisatie van Volvo Ocean Race heeft ons daarbij goed geholpen, zowel de pitstopdirecteur hier in Scheveningen als het hoofd communicatie op het hoofdkantoor in Alicante. Ook heel zinvol was ons bezoek aan de boot van Team Brunel toen die in de haven van Scheveningen lag. En natuurlijk de hulp van PostNL – het is echt een hechte samenwerking geweest.”
Bij de keuze van de uiteindelijk gebruikte foto’s kregen alle teams een plekje. Maar vanwege de pitstop in Den Haag is extra aandacht besteed aan het Nederlandse Team Brunel en aan twee andere teams (Team Vestas Wind en Team SCA) waar ook Nederlanders deel van het team uitmaken.
Bij de keuze van de foto’s zijn de ontwerpers streng geweest, legt Jan uit. “Er was prachtig materiaal voorhanden: de stoere zeiler als individu, fraaie detailopnames met op de achtergrond een mooie zon of zware regen, enzovoort. Maar dan zou die totaalindruk van het zeilen als sport er niet goed uitkomen. Vandaar dat in al die foto’s dezelfde elementen terugkeren die Laurens net noemde: de race, de zee en de samenwerking. Met het gevoel van beweging, vandaar dat de hellende aanpak uit de grafische laag ook overal in de foto’s terugkeert en zelfs in de typografie. De gekozen letter, de Colfax, is strak en fors en past heel makkelijk binnen de beeldtaal van het zeilen. Zeker toen we alles in kapitalen hadden gezet. Toch hebben we ook oog voor detail, kijk maar naar de kleine streepjes waaruit de lijnen zijn opgebouwd om de touwstructuur goed weer te geven.”
De twee ontwerpers van ZEE wisten dat ze een vel met tien postzegels moesten maken, waarvan zes uniek. Laurens: “Toch hadden we de ambitie – en dat is gelukt – om een vel te ontwerpen dat eruit ziet alsof het tien verschillende postzegels bevat. Dat komt enerzijds door de prominente aanwezigheid van de grafische laag, anderzijds door het ritme dat ontstaat door de beelden om en om te plaatsen, met wisselende kaders. Bovendien zie je ook inhoudelijk veel verscheidenheid: zowel een boot van voren als vanachteren, een opname van bovenaf en ook een beeld met alle boten samen.”
Met het uiteindelijk resultaat zijn de ontwerpers van ZEE tevreden. Ze omschrijven het als een compleet en toegankelijk postzegelvel met een feestelijk karakter, wat daardoor ook voor niet-zeilers interessant is. “Het was erg prettig om op deze manier aan een opdracht te werken”, besluit Jan. “We kregen heel veel vrijheid om het ontwerp van de grond af aan op te bouwen. Dat is de beste manier om de boodschap kloppend te maken, om het inhoudelijke verhaal van deze race te vertellen. Terwijl je toch een lange weg aflegt, is het uiteindelijke ontwerp vanzelfsprekend. Dat vind ik altijd het grootste compliment.”
ZEE strategie & ontwerp is de ontwerpstudio van Jan van Mechelen en Laurens van der Pool. Hun focus ligt op strategie en het ontwerpen van drukwerk en websites voor het bedrijfsleven en non-profit-organisaties. ZEE werkt samen met gelijkgestemde drukkers, webontwikkelaars, fotografen, illustratoren, schrijvers en vertalers om zowel kleine als grote projecten te realiseren. ZEE voelt zich thuis in de traditionele en nieuwe media en brengt deze twee werelden (papier en digitaal) bij elkaar door in projecten de koppeling te maken tussen drukwerk en online communicatie. Het werk van ZEE heeft een heldere signatuur met veel aandacht voor typografie en fotografie. Daarnaast is er veel kennis over de ambachtelijke en technische kanten van het vak. Vanuit de studio aan de Voorhaven in Delfshaven werken beide ontwerpers voor uiteenlopende opdrachtgevers als Artsen Zonder Grenzen, Bonheur Theaterbedrijf Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Conny Janssen Danst, Fedrigoni Benelux, Frame Publishers, IHS/Erasmus Universiteit Rotterdam, Kunsthal Rotterdam, NAi Publishers Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, KPN, Shell, Rotterdam Festivals, Rotterdams Havenbedrijf, Odin Company, PostNL, Trichis Publishing, TU Delft, Stadsherstel Historisch Rotterdam en 010 Publishers.
Technische informatie
Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 191.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart
De postzegels
De Volvo Ocean Race doet dit jaar ook Nederland aan met een kort verblijf in Den Haag van 18-20 juni.
PostNL besteedt hier aandacht aan met een speciaal postzegelvel met als uitgiftedatum 26 mei 2015. Het vel telt tien postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1. Op de postzegels staan verschillende actiefoto’s van eerdere etappes van deze internationale zeilwedstrijd, met daarnaast internationale seinvlaggen (lettervlaggen) voor wedstrijdzeilers.
De Volvo Ocean Race wordt elke drie jaar gehouden. Aan deze twaalfde editie doen zeven teams mee, waaronder het Nederlandse Team Brunel onder leiding van schipper Bouwe Bekking. Ook bij twee andere teams maken Nederlanders deel uit van de bemanning.
Het ontwerp
Het vel Volvo Ocean Race Pitstop Den Haag 2015 telt tien postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1.
Voor het postzegelvel, dat ontworpen werd door ZEE strategie & ontwerp uit Rotterdam, zijn verschillende foto’s gebruikt waarop elk deelnemend team wel een keer voorkomt. Deze actiefoto’s zijn gemaakt tijdens eerdere etappes van de Volvo Ocean Race 2014-2015. Aan de linkerzijde van elke postzegel zijn internationale seinvlaggen (lettervlaggen) voor wedstrijdzeilers weergegeven.
Op vijf postzegels zijn de foto’s beeldvullend afgebeeld, op de andere vijf staat een kaderstrook onder en rechts. Alle foto’s en alle overige beeldelementen zijn licht hellend in het postzegelvel geplaatst als verwijzing naar het schuin gaan door zeilschepen (positieve helling). Aan de linkerkant lopen de seinvlaggen door op de velrand, met de lijnen waaraan deze vlaggen bevestigd zijn. Op de velrand rechts is een vlaglijn zichtbaar die onder de postzegels doorloopt naar de bovenste velrand. Op de velrand links en rechts staan de stopplaatsen van de editie 2014-2015 vermeld, met het aantal zeemijlen dat moet worden afgelegd.
Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Colfax (2012) van Process Type Foundry.
De ontwerper
Het postzegelvel Volvo Ocean Race Pitstop Den Haag 2015 is gemaakt door Jan van Mechelen en Laurens van der Pool, de ontwerpers van ZEE strategie & ontwerp. “Of onze naam mee heeft gespeeld met het krijgen van deze opdracht?”, zegt Jan van Mechelen. “Ik denk eerder dat het te maken heeft met het werk dat we als studio de afgelopen jaren hebben laten zien. Bij deze opdracht kwam wel van pas dat wij veel ervaring hebben met de toepassing van fotografie in ontwerpen.”
Niet dat er vanaf het begin foto’s beschikbaar waren. “Wij zijn vorig jaar zomer al gestart met praten, brainstormen en schetsen voor dit postzegelvel”, aldus Laurens van der Pool. “De race zelf was toen nog niet begonnen en materiaal van de deelnemende teams ontbrak. Er waren toen zelfs nog maar vijf namen van de uiteindelijk zeven deelnemende teams bekend. Daarom zijn we begonnen met het verkennen van verschillende invalshoeken. Zo hebben we gekeken naar zeecartografie, naar de zeiler als individu, naar de locaties die het begin- en eindpunt van elke etappe vormen. Maar al doende kwamen we erachter dat we met andere uitgangspunten wilden werken. Namelijk de samenwerking die in een zeilteam cruciaal is. Het wedstrijdaspect, want het is ten slotte een race. En het water waarop dat alles plaatsvindt. Bovendien: zeilen is altijd beweging. Een boot ligt nooit stil, behalve in een haven en dan is er geen race bezig.”
Omdat er nog geen actueel fotomateriaal was, werkten Jan en Laurens eerst de grafische laag uit: de lijnen (zoals touwen in de zeilsport heten) en de seinvlaggen. “Die beeldtaal is eigenlijk synoniem met het zeilen”, aldus Jan. “Om het gevoel van beweging na te bootsen, zijn deze grafische elementen schuin op het postzegelvel geplaatst. De vier lijnen komen bovendien samen in een verdwijnpunt dat boven het vel ligt – daar waar eigenlijk de mast eindigt. Met de seinvlaggen konden we ook een boodschap in het postzegelvel verpakken. Elke seinvlag staat immers voor een letter. Wat die woorden zijn? Dat mag iedereen zelf proberen uit te zoeken. Het is niet echt moeilijk hoor.”
De eerste proeven met deze aanpak werden gemaakt op basis van fotomateriaal uit eerdere races. De ‘echte’ foto’s van de editie 2014-2015 stroomden pas na de start van de race – op 9 september 2014 – binnen. “De Volvo Ocean Race-organisatie beschikt over een bijzonder professionele beeldbank met heel veel prachtige foto’s”, zegt Laurens. “We hebben er duizenden bekeken en elke week kwam er weer een stortvloed aan nieuwe opnamen binnen. De organisatie van Volvo Ocean Race heeft ons daarbij goed geholpen, zowel de pitstopdirecteur hier in Scheveningen als het hoofd communicatie op het hoofdkantoor in Alicante. Ook heel zinvol was ons bezoek aan de boot van Team Brunel toen die in de haven van Scheveningen lag. En natuurlijk de hulp van PostNL – het is echt een hechte samenwerking geweest.”
Bij de keuze van de uiteindelijk gebruikte foto’s kregen alle teams een plekje. Maar vanwege de pitstop in Den Haag is extra aandacht besteed aan het Nederlandse Team Brunel en aan twee andere teams (Team Vestas Wind en Team SCA) waar ook Nederlanders deel van het team uitmaken.
Bij de keuze van de foto’s zijn de ontwerpers streng geweest, legt Jan uit. “Er was prachtig materiaal voorhanden: de stoere zeiler als individu, fraaie detailopnames met op de achtergrond een mooie zon of zware regen, enzovoort. Maar dan zou die totaalindruk van het zeilen als sport er niet goed uitkomen. Vandaar dat in al die foto’s dezelfde elementen terugkeren die Laurens net noemde: de race, de zee en de samenwerking. Met het gevoel van beweging, vandaar dat de hellende aanpak uit de grafische laag ook overal in de foto’s terugkeert en zelfs in de typografie. De gekozen letter, de Colfax, is strak en fors en past heel makkelijk binnen de beeldtaal van het zeilen. Zeker toen we alles in kapitalen hadden gezet. Toch hebben we ook oog voor detail, kijk maar naar de kleine streepjes waaruit de lijnen zijn opgebouwd om de touwstructuur goed weer te geven.”
De twee ontwerpers van ZEE wisten dat ze een vel met tien postzegels moesten maken, waarvan zes uniek. Laurens: “Toch hadden we de ambitie – en dat is gelukt – om een vel te ontwerpen dat eruit ziet alsof het tien verschillende postzegels bevat. Dat komt enerzijds door de prominente aanwezigheid van de grafische laag, anderzijds door het ritme dat ontstaat door de beelden om en om te plaatsen, met wisselende kaders. Bovendien zie je ook inhoudelijk veel verscheidenheid: zowel een boot van voren als vanachteren, een opname van bovenaf en ook een beeld met alle boten samen.”
Met het uiteindelijk resultaat zijn de ontwerpers van ZEE tevreden. Ze omschrijven het als een compleet en toegankelijk postzegelvel met een feestelijk karakter, wat daardoor ook voor niet-zeilers interessant is. “Het was erg prettig om op deze manier aan een opdracht te werken”, besluit Jan. “We kregen heel veel vrijheid om het ontwerp van de grond af aan op te bouwen. Dat is de beste manier om de boodschap kloppend te maken, om het inhoudelijke verhaal van deze race te vertellen. Terwijl je toch een lange weg aflegt, is het uiteindelijke ontwerp vanzelfsprekend. Dat vind ik altijd het grootste compliment.”
ZEE strategie & ontwerp is de ontwerpstudio van Jan van Mechelen en Laurens van der Pool. Hun focus ligt op strategie en het ontwerpen van drukwerk en websites voor het bedrijfsleven en non-profit-organisaties. ZEE werkt samen met gelijkgestemde drukkers, webontwikkelaars, fotografen, illustratoren, schrijvers en vertalers om zowel kleine als grote projecten te realiseren. ZEE voelt zich thuis in de traditionele en nieuwe media en brengt deze twee werelden (papier en digitaal) bij elkaar door in projecten de koppeling te maken tussen drukwerk en online communicatie. Het werk van ZEE heeft een heldere signatuur met veel aandacht voor typografie en fotografie. Daarnaast is er veel kennis over de ambachtelijke en technische kanten van het vak. Vanuit de studio aan de Voorhaven in Delfshaven werken beide ontwerpers voor uiteenlopende opdrachtgevers als Artsen Zonder Grenzen, Bonheur Theaterbedrijf Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Conny Janssen Danst, Fedrigoni Benelux, Frame Publishers, IHS/Erasmus Universiteit Rotterdam, Kunsthal Rotterdam, NAi Publishers Rotterdam, Nederlands Fotomuseum, KPN, Shell, Rotterdam Festivals, Rotterdams Havenbedrijf, Odin Company, PostNL, Trichis Publishing, TU Delft, Stadsherstel Historisch Rotterdam en 010 Publishers.
Technische informatie
Zegelformaat 36 x 25 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 191.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart
Reacties (0)