Vanaf 2025 verschijnt New Dutch Design, de opvolger van Typisch Nederlands. De eerste reeks, ontworpen door ArtEZ-studenten, viert het ritueel van koffie en thee. Strakke vormen, subtiele kleuren en genderneutrale figuren benadrukken rust en verbondenheid. Later volgen emissies over begroetingen, muziek en dans.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe postzegelserie: traditie in een modern jasje
Vanaf 2025 zullen we jaarlijks op de emissie ‘New Dutch Design’ getrakteerd worden als opvolger van de serie ‘Typisch Nederlands’. Een korte toelichting op deze serie:
* De betiteling ‘new’ heeft vooral betrekking op de vooruitstrevende vormgeving van de postzegels met het super eigentijdse van Dutch Design.
* De aanduiding ‘koffie en thee als ritueel’ voor deze emissie heeft betrekking op koffie- en theezetten èn op koffie- en theedrinken als totaalaanduiding van beide rituelen.
* De inhoud van het spreekwoord ‘oude wijn in nieuwe zakken’ dekt de emissie. De koffie- en theecultuur bestaat al enkele eeuwen in ons land. De vormgeving is innovatief en supermodern door studenten van Graphic Design aan ArtEZ, University of Arts in Zwolle uitgevoerd.
Emissiegegevens: ontwerp Graphic Design aan ArtEZ, University of Arts, Zwolle met 7 studenten onder leiding van Nicole Uniquole, uitgiftedatum 17 februari 2025, vel met 6 postzegels met 2 verschillende afbeeldingen, oplage75.000 vellen, drukkerij Carter Security Printers, Meaucé La Loupe, Frankrijk.
Theedrinker / theezetter
Naast een waterkoker zit een geknielde persoon die met zijn handen een theeglas vasthoudt. Vanuit de tuit van de waterkoker komt een straal water in het glas terecht. Streepjes op een doorzichtig gedeelte van de koker geeft de waterhoogte aan. Een bijzonderheid is het mini-theezakje nauwelijks zichtbaar in het theeglas.
Koffiedrinker / koffiezetter
Onder het koffiezetapparaat zit een persoon met opgetrokken benen, die met zijn handen een koffiekop vasthoudt. Vanuit de wateruitloop drupt koffie in het kopje. Op het koffiezetapparaat staan maatstreepjes van het waterreservoir.
Rust & overzicht
De hoekige vormen, enkele met rondingen, in combinatie met rechthoekige vlakken op de achtergrond stralen overzicht en rust uit. Deze rust accentueert op treffende wijze het pauzemoment van koffie- en theedrinken. In de schaftperiode trek je tijd voor je zelf uit. Het ontwerpteam gebruikt de omschrijving ‘Me time’ ervoor.
Beide personen stralen op treffende wijze door hun in-actieve lichaamshouding met geknielde-houding en zitten-met-uitgestrekte-benen rust uit.
Persoonsweergave
Van de koffie- en theedrinkende personen op de platte, tweedimensionele afbeeldingen is niet te bepalen of het een man of een vrouw is. Het ontwerpersteam stelt dat ze genderneutraal zijn opgevoerd.
De personen op de drie horizontaal samenhangende postzegelparen kijken elkaar aan. Hiermee wordt op treffende wijze de koffie- en theedrink-ceremonie met gezelligheid en gastvrijheid aantrekkelijk verreikt.
Bovenstaand beschreven aantrekkelijke speelt zich niet tegelijk af. Het ritueel kent vaste tijdstippen met ‘s morgens koffiedrinken en ‘s middags theedrinken met terugkerende handelingen in vaste volgorde.
Koffie- en theezetten & koffie- en theedrinken
Koffie- en theezetten met het koffiezetapparaat en theekoker zijn dominerend als eerste handelingen van het koffie- en theezetritueel opgevoerd. Die van de uitrustende en genietende koffie- en theedrinker nemen een bescheiden, ondergeschikte plaats in.
Blokkendoos letters
De strak hoekig uitgevoerde afbeeldingen van apparaat en koker krijgen met blokkige lettervormen met een grid van 4 x 4 een gelijksoortige ondersteuning. De platte letters van de landsnaam passen, behalve de uitstekende stokken van ‘d’ en ‘l’, in een vierkant. De letters komen door de vloeiende en levendige bochtenstructuur sterk met elkaar overeen. De lettervormen komen naar elkaar toe gelijk mensen als er iets valt te vieren.
Engelstalige tekst
De emissie ‘New Dutch Design, dit jaar bestaande uit vier emissies van 6 postzegels met 2 verschillende zegels daarvan, is de opvolger van emissie ‘Typisch Nederlands’. Deze
plaatsvervanger zal het verkooptechnisch in het buitenland beter doen dan zijn voorganger. Hiermee verdwijnt de Nederlandse identiteit met z’n eigen ritueel wel in verenigd Europa. Als je in Duitsland bijvoorbeeld op de koffie wordt uitgenodigd, verwacht men de gasten er niet ‘s morgens, maar ‘s middags!
Kleurherhaling in postzegelvellen
Voor het postzegelvel zijn vijf kleuren gebruikt: lichtgroen, lichtblauw (cyaan), paars (magenta), oranje en zwart. Hetzelfde kleurenpalet zal ook op de nog volgende drie postzegelvellen worden gebruikt. Door het toepassen van deze kleuren-eenheid op alle vier postzegelvellen ontstaat een zekere rust wat op treffende wijze de rustperiodes van koffie- en theedrinken versterkt.
In de serie New Dutch Design zullen nog drie postzegelvellen verschijnen:
* 21 april: begroetingen als ritueel.
* 11 augustus: muziek maken als ritueel.
* 22 september: dansen als ritueel.
Reacties (2) Schrijf een reactie
Ik kijk altijd hoe een enkele zegel er uit ziet. Zonder het hele velletje en de de beschrijving herken ik niet dat dit over thee- en koffiedrinken gaat. Volgens mij is dit ontwerp in feite niet geslaagd om af te beelden wat ermee wordt bedoeld.
Een afbeelding van een onderwerp kan op : drie manieren opgevoerd worden: [1] werkelijkheidsgetrouw, [2] schematisch, [3] abstract.
De herkenbaarheid van schematische afbeeldingen is niet bijster groot, waardoor voor velen niet bijster aansprekend.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)