Immaterieel erfgoed omvat sociale gewoonten, voorstellingen, rituelen, tradities, uitdrukkingen, bijzondere kennis en vaardigheden. Het wordt gedragen door mensen, verbindt groepen met elkaar en geeft betekenis en kleur aan het leven en samenleving.
Aanvankelijk komt het postzegelvel wel overladen vol, onoverzichtelijk en levendig over, dat door het beeld- en kleur-doorloper-effect en de heldere kleuren nog versterkt wordt. Hiermee wordt echter de onderlinge verwevenheid van de erfgoed-items danig benadrukt.
Gerelateerde artikelen
Immaterieel cultureel erfgoed, uitgiftedatum maandag 16 september 2024
Emissiegegevens: grafisch ontwerper Hans Gremmen uit Amsterdam, oplage 100.000 vellen à 6 verschillende postzegels, drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé B.V. in Haarlem.
1) Blauwe stok met golvende waterlijn verbeeldt het fierljeppen in Friesland zo ver mogelijk over een redelijk brede sloot met een bijzonder lange pols. Gelijk bij het verspringen is een aanloop noodzakelijk. Tijdens de sprong over het water klimt de springer aan de polsstok zo ver mogelijk omhoog, zodat hij bij de afsprong nog verder kan springen.
2) Geel gekleurde gemaakte plakken kaas met gaten.
3) De rood gekleurde dahliastruik verwijst naar een bloemencorso.
4) Blauw geruite lap stof uit Suriname dient als pangi of omslagdoek.
5) Kleurig uiteenspattende vuurpijlen in geel, rood en blauw verwijzen naar het consumentenvuurwerk met oud en nieuw.
6) Zwart-wit foto met feestgangers vertegenwoordigt de gabbercultuur, vooral in de grote steden.
7) Een vlucht duiven verbeeldt op een zonnige dag de duivensport.
8) De zwart-wit foto met een tegen de wind in zwoegende fietser verbeeldt de Nederlandse fietscultuur.
9) Vlakken in rood en wit op een bord met idem kleurige stenen hebben met de damsport te maken.
10) De steelpan verwijst naar het bakken van poffertjes met een poffertjespan.
11) De ingekorte lichtreclame-tekst staat voor de Chinees-Indische restaurantcultuur.
12) De illustratie met insecten heeft te maken met mythische spinnen, die de hoofdrol spelen in de verteltraditie (anansi) van Caribisch Nederland.
13) Met de tekst van een recept van hutspot wordt naar het koken van stamppot verwezen. Hutspot speelde in Leiden eens een levensreddende hoofdrol.
14) Het wandelschema op vier gele balken verbeeldt de Vierdaagse van Nijmegen.
15) Twee tekstkolommen met dialectische uitdrukkingen en betekenissen verwijzen naar het Westfriese dialect.
- Grafisch ontwerper Hans Gremmen heeft voor de inventarisatie dankbaar gebruik gemaakt van de informatie van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland in Arnhem. Bij de keuze van de interessante items speelde mijn gevoel, emotie en betrokkenheid een voorname rol.
- Op het postzegelvel loopt alles in elkaar over. Op meerdere postzegels is het beeld-doorlopend-effect-over-de-perforatie aanwezig en terecht. Want in de werkelijkheid zijn de grenzen niet zo helder. De onderwerpen hebben allemaal wel hun eigen identiteit, maar er zit ook overlap in.
- De afgebeelde items zijn in heel Nederland (postzegels 5, 7, 8, 9, 10 & 11) of in regionaal Nederland (postzegels 1, 2, 3, 6, & 13) te vinden, maar hebben in historisch perspectief ook met het ‘Grote Nederland’ *) (postzegels 4 & 12) te maken, toen Nederland in alle werelddelen nog kolonies bezat voor een lange of korte periode. Een migratiestroom van personen uit de verscheidenheid aan landen werd toen al gestart, die tot op de dag van vandaag wordt voortgezet.
*)
Van het ‘Grote Nederland’ is al vaker sprake geweest op postzegels. In de enkele jaren durende emissie Grenzeloos Nederland zijn talrijke ex-overzeese Nederlandse gebieden opgevoerd, evenals in de huidig verkrijgbare emissie Beleef de natuur met flora en fauna uit Bonaire.
- De diversiteit en veelzijdigheid van de onderwerpen worden treffend in beeld gebracht door op verschillende manieren gebruik te maken van pictogrammen, foto’s, illustraties, typografie, patronen en schema’s.
- Iedere individuele postzegel komt beter uit de verf dan in het totaalbeeld van het postzegelvel
Reacties (5) Schrijf een reactie
Op dat postzegelvelletje wordt als naam van de ontwerper Hans Gremmen vermeld, maar in de tekst van dit bericht (bij emissiegegevens) staat Marc Gijzen als naam van de ontwerper.
Ik neem aan dat de naam die op het postzegelvelletje de juiste is, dus Hans Gremmen.
Helaas dus voor Marc Gijzen, een expert in beeldbewerking en digitale lithografie volgens internet.
De gegevens van het PostNL-persbericht heb ik per ongeluk verwisseld! Hans Gremmen uit Amsterdam is de ontwerper en Marc Gijzen uit Voorburg is de lithograaf.
De naam van de ontwerper is aangepast.
Gelukkig stond de thema’s op de postzegels omschreven in de bijbehorende tekst. Met moeite haal ik het immateriaal erfgoed uit de zegels.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)