200 jaar KNRM’s wel en wee! - Postzegelblog

200 jaar KNRM’s wel en wee!

1

200 jaar KNRM - roeiredders [tn]Op 14 oktober 1824 strandt het schip ‘De Vreede’ voor de kust van Den Helder. Bij de reddingspoging werden tien opvarenden gered, maar drie anderen en zes redders verdrinken. De ramp is de aan leiding voor de op richting van twee reddingsmaatschappijen geweest, die de krachten uiteindelijk bundelen tot de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM). De stichting heeft als doel mensen en dieren in nood op zee en in binnenwateren te redden.
Het levensgevaarlijke pionierswerk begon met roeireddingsboten en is uitgegroeid tot een organisatie met 45 reddingsstations langs de Nederlandse kust, in Zeeland en Waddeneilanden.

200 jaar KNRM, eerste uitgiftedag vrijdag 24 mei 2024

200 jaar KNRM

Emissiegegevens: Bart de Haas grafisch ontwerper, oplage 6.000 vel met 10 verschillende Persoonlijke Postzegels (Kaderpostzegels), vrijdag 24 mei eerste dag van uitgifte, drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem.

Tien verschillende KNRM-postzegels

Gekleurde en ongekleurde fotografische afbeeldingen met een hoog herkenningsniveau, die ongetwijfeld bij een groot publiek zullen aanspreken. Beide stroken postzegels zijn op aansprekende wijze met elkaar verbonden

Roeiredders en Eierlandklasse

200 jaar KNRM - Roeiredders200 jaar KNRM - Eierlandklasse

1) Roeiredders
Tot 1895 werd bij de KNRM reddingen uitsluitend uitgevoerd met behulp van roeiboten. Slechts met roeispanen als deel van een groter deel wordt de roeiboot aangeduid. Fotograaf Chef Kreuger (Beeldarchief KNRM).

2) Eierlandklasse
In 1922 kwam de eerste gemotoriseerde reddingboot van deze klasse beschikbaar.  De Eierlandklasse is genoemd naar de beruchte Eierlandse Gronden ten noorden van Texel.
De fotograaf is onbekend (Historisch archief Museum Noordwijk).

Zeemanshoop en Insulindeklasse

200 jaar KNRM - Zeemanshoop200 jaar KNRM - Insulindeklasse

3) Zeemanshoop
De motorreddingsboot Zeemanshoop was van 1925 tot 1971 in gebruik bij de KNRM. De foto heeft betrekking op de reddingsactie van de Zeemanshoop van 9 oktober 1938, toen de haringvisserslogger ‘Maarten’ SCH 102 tijdens een zware storm met buitengewoon hevige vloedstroom en storm op het noordelijke hoofd van de pier van Scheveningen terechtkwam. Van de zinkende vissersboot zijn 9 personen van de 12-kopige bemanning gered.
Vermeldenswaardig van deze reddingsboot is nog het feit dat in mei 1940 studenten en Joodse vluchtelingen met de Zeemanshoop uit naar Engeland wisten uit te wijken.
Fotograaf H. G. M. Schimmelpenninck (Beeldarchief KNRM).

4) Insulindeklasse
De eerste zelf-richtende reddingboot uit de Insulindeklasse kwam in 1927 beschikbaar. De boot ligt nu bij het Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder.
Fotograaf Cees van der Meulen (Nederlands Fotomuseum Rotterdam).

Atlanticklasse en Valentijnklasse

200 jaar KNRM - Atlanticklasse200 jaar KNRM - Valentijnklasse

5) Atlanticklasse
De eerste rigid inflatable boat (RIB) uit de Atlanticklasse is de rubberboot met vaste bodem. Deze klasse is sinds 1973 bij de KNRM in gebruik.
Fotograaf Cees van der Meulen (Nederlands Fotomuseum Rotterdam).

6) Valentijnklasse
De eerste transeerbare RIB uit de Valentijnklasse is volledig van aluminium gemaakt. Deze klasse is sinds 1990 in gebruik bij de KNRM.
Fotograaf Martijn Bustin (Beeldarchief KNRM).

Vrijwillige redders en Arie Visserklasse

200 jaar KNRM - Vrijwillige redders200 jaar KNRM - Arie Visserklasse

7) Vrijwillige redders
Niet alleen is de bemanning op de boten van de Nikolaasklasse (speciaal geschikt voor inzet op binnenwateren) zijn vrijwillige redders, maar ook op die van alle andere reddingsboten. Deze klasse is in gebruik bij de KNRM sinds 2009.
Fotograaf Roel Ovinge (Beeldarchief KNRM).

8) Arie Visserklasse
De Arie Visserklasse is het grootste reddingboottype ter wereld van het RIB-type. Deze klasse is sinds 1999 in gebruik bij de KNRM.
Fotograaf Arrie van Dijk (Beeld archief KNRM).

Lifeguard en Chatarina D-klasse

200 jaar KNRM - Lifeguard200 jaar KNRM - Chaterina D-klasse

9) Lifeguard
De strandwachten van de KNRM maken gebruik van de reddingwaterscooter van het merk Sea-Doo. In gebruik bij de KNRM sinds 2010.
Fotograaf Olaf Kraak ( Beeldarchief KNRM).

10) Chatarina D-klasse
Chatarina D-klasse. Aluminium opvolger van de Astlantic 75-klasse, vooral inzetbaar op Waddenzee en IJsselmeer. Deze klasse is in gebruik bij de KNRM sinds 2023.
Fotograaf Roel Ovinge (Beeldarchief KNRM).

Opvallende inventaris & details

  • Op elke postzegel (bovenaan zwart-wit, onderaan kleurenfoto’s) staat een actiefoto van een KNRM-reddingsboot met waar mogelijk met mensen zichtbaar aan boord.
  • De boten varen verschillende richtingen uit, meestal op onstuimige zeeën.
  • In de over het postzegelvel heen lopen horizontaal golvende stroken zijn de KNRM-huisstijlkleuren oranje en blauw aangebracht.
  • Op de velranden staat een grote foto van een kalme zee met kleuren die corresponderen met de golvende stroken op de postzegels.

KNMR-Persoonlijke Postzegel / KNMR-Kaderpostzegel

KNRM

Naast het officiële postzegel-uitgifteprogramma heeft PostNL een flexibel uitgifteprogramma van Persoonlijke Postzegels. Daardoor kan PostNL ook ad hoc postzegelvellen uitbrengen, die inhaken op actuele ontwikkelingen. Elke postzegeluitgifte wordt ontworpen op basis van een vaste indeling met vast aantal postzegels. Dergelijk postzegeltype behoort niet tot de reguliere postzegeluitgifte van PostNL.

Kalme & dynamische muntafbeeldingen

De KNRM-herdenkingsmunt van 5 euro is door Coralie Vogelaar in samenwerking met Hendrik-Jan Grievink ontworpen. Op de voorzijde van de munt staat een afbeelding van koning Willem-Alexander, die uitkijkt op de rustige Noordzeekust en verre horizon. Op de keerzijde van de munt is een onstuimige en woeste golvende zee afgebeeld, waarin het silhouet van een met de golven meebewegende KNRM-reddingboot met twee vrijwilligers vaart.
Bij beweging van de munt verandert de lichtval, wat de dynamiek van de zee extra benadrukt. Rechts bovenin staat het muntteken.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 2,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Bate Hylkema schrijft vanaf 1980 artikelen over filatelie en woont in het Friese Beetsterzwaag.

Reacties (1)

  • Hans op 20 mei 2024 om 19:22

    Jamme dat weer een mooi onderwerp niet in het officiële uitgifteprogramma is opgenomen …te veel gemiste kansen de laatste jaren….

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)