Het is weer een jubileumblog geworden en nu over onze nationale trots: Heineken. Op een terras kreeg ik bij mijn biertje een bierviltje van Heineken met de tekst ‘EST. 1873’. Maar in 2014 was er al een speciaal velletje met de tekst ‘150 jaar Heineken’. Hoe kan dit? Waarom zijn er twee jubileumjaren van Heineken, ons nationale bier?
Gerelateerde artikelen
Heineken (bier)
Heineken is een Nederlands biermerk dat sinds 1873 door Heineken wordt gebrouwen. Het merk is het paradepaardje van de drankmultinational en wordt in veertig brouwerijen in 39 landen gebrouwen. In 2006 werd er 25,8 miljoen hectoliter geproduceerd.
Heineken Pilsener is een bier van lage gisting, ook wel ondergistend bier genoemd. De smaak wordt voor een groot deel bepaald door een specifiek gist. Het bier wordt verder gemaakt met water, hop en gerstemout.
Heineken (brouwerij)
Heineken NV is een Nederlandse multinational in de bier- en drankensector en is actief in ruim 190 landen. Heineken NV bezit 300 biermerken. Met een totaal biervolume van meer dan 218 miljoen hectoliter (2017) behoort Heineken tot de grootste brouwerijen van de wereld, na het Belgische Anheuser-Busch InBev. Daarnaast is Heineken de grootste ciderproducent ter wereld. De productie vindt plaats in meer dan 140 brouwerijen in 71 landen. Daarnaast opereert Heineken via exportactiviteiten en licentiepartners. Ruim de helft van de afzet vindt plaats in Europa. Heineken had rond 2017 ongeveer 80.000 werknemers in dienst.
Het bedrijf Heineken ontstond op 15 februari 1864 toen de 22-jarige Gerard Adriaan Heineken brouwerij De Hooiberg in Amsterdam kocht. Zijn opzet was een premium bier te brouwen met uitmuntende grondstoffen en de nieuwste technieken. Al sinds de middeleeuwen werd laag alcoholisch bier op kamertemperatuur gebrouwen en gebruikt als voedzaam en hygiënisch alternatief voor water, dat vaak vervuild was en daardoor ziekteverwekkers kon verspreiden. Deze noodzaak liep in de negentiende eeuw ten einde door de steeds beter wordende drinkwaterkwaliteit.
In 1867 werd wegens de dreigende demping van de Nieuwezijds Voorburgwal, waarover de grondstoffen werden aangevoerd en het bier werd afgevoerd, uitgeweken naar de toenmalige stadsrand. Eenmaal ingebouwd bevond de nieuwbouw zich op de hoek van de Stadhouderskade en de Ferdinand Bolstraat in De Pijp. Bij de fabriek hoorde ook het biercafé De Vijfhoek waarvan het embleem, een vijfpuntige ster, nog steeds in het logo staat.
In 1873 ging de brouwerij over van Heineken & Co in de vennootschap Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij, waarvan ook de Rotterdamse brouwerij d’Oranjeboom enige aandelen bezat. Het jaar daarop werd in Rotterdam een tweede brouwerij geopend, die volledig gericht was op het brouwen van ondergistend bier. Daarmee wilde men het hoofd bieden aan de opkomende concurrentie van de Amstel brouwerij. In 1886 ontwikkelde dr. Elion, een leerling van Louis Pasteur, de Heineken A-gist. Deze gist vormt nog steeds de basis voor het Heineken bier. In 1887 schakelde Heineken volledig over op de productie van ondergistend bier.
Namens Nederland won Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij op de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs een Grand Prix Paris. Een jaar later mocht Heineken aan het restaurant van de voor deze tentoonstelling gebouwde Eiffeltoren bier leveren.
In 2017 verkocht Heineken 218 miljoen hectoliter (hl) bier. Hiervan werd bijna 80 miljoen hl in Europa verkocht en ongeveer 27 miljoen hl in Azië. Het bedrijf is bijna in alle landen van de wereld actief.
Het bezit en beheert verschillende biermerken. Heineken en Amstel zijn de belangrijkste internationale merken. In 2017 werd 36 miljoen hl verkocht onder de Heineken merknaam. Heineken bezit en beheert daarnaast meer dan 300 merken, zoals Sol, Desperados, 33 Export, Cruzcampo, ?ywiec, Birra Moretti, Murphy’s, Brand, Star, Laško, Union, Affligem. In Azië is Tiger populair en de verkopen in 2017 bereikten 11,5 miljoen hl. Het heeft ook cidermerken als Strongbow, Jillz en Apple Bandit. Heineken is tot slot ook eigenaar van Vrumona in Bunnik, dat frisdranken produceert als Pepsi, SiSi en Sourcy.
Bintang
Bintang (van het Indonesische bintang: ster) is een biermerk in Indonesië dat wordt geproduceerd door Heineken Asia Pacific. Het is een pilsener bier met een lichtgele kleur en een alcoholpercentage van 4,7%. De smaak wordt vaak vergeleken met die van Heineken. Ook de rode ster op de fles van Bintang lijkt op die van Heineken. Bintang maakt ook alcoholvrij bier en Radler. Bintang behoort met Anker tot de bekendste Indonesische biermerken.
De brouwerij ‘NV Nederlandsch Indische Bierbrouwerijen’ werd in 1929 in Soerabaja door Heineken gebouwd en het verkochte bier heette Java Bier.[1] In 1949, nadat Indonesië onafhankelijk was geworden, werd de brouwerij hernoemd in “Heinekens Indonesische Brouwerij Maatschappij”. In 1957 nationaliseerde de Indonesische regering de brouwerij en voerde daar de leiding in de daaropvolgende tien jaar. De naam van het bier veranderde in ‘Bintang’. In 1967 hervatte Heineken de productie en veranderde de naam later in ‘Multi Bintang Indonesia’.
Heineken Experience
Heineken Experience is een museum over het biermerk Heineken en de brouwerij, gevestigd in de voormalige Heineken Brouwerij in Amsterdam. Het museum geeft een kijk in de geschiedenis van het bierbrouwer en van het brouwproces gedurende de jaren. Bezoekers van het museum krijgen een interactieve multiamediarondleiding. Tevens krijgen ze twee consumpties in de museumcafés. De Heineken Experience bevindt zich aan de Stadhouderskade in Amsterdam-Zuid en maakt deel uit van de Europese Route voor Industrieel Erfgoed (ERIH).
Het museumgebouw werd in 1867 gebouwd en was de eerste brouwerij van bierconcern Heineken. Het heeft gefunctioneerd als brouwerij tot 1988. In 1991, toen een deel van het complex werd afgebroken, is in het resterende deel van het gebouw het Heineken ontvangst- en informatiecentrum geopend. Tien jaar later werd de naam veranderd in Heineken Experience. Vanaf oktober 2007 was het museum dicht wegens een verbouwing, welke werd uitgevoerd door BRC Imagination Arts, maar het opende op 3 november 2008 weer zijn deuren. Ongeveer twee jaar later kreeg de Heineken Experience een Thea Award in de categorie ‘Brand Experience’ toegekend.
Holland Heineken House
Het Holland Heineken House, ook wel het Holland Heineken Huis, is een tijdelijke ontmoetingplaats bij de Olympische Spelen voor de olympische sporters uit Nederland en de aanwezige achterban. Het bestaat als zodanig sinds 1992 in Barcelona en is bij daaropvolgende Olympische Zomerspelen en Olympische Winterspelen steeds weer in de desbetreffende olympische stad ingericht met steun van hoofdsponsor Heineken, NOC*NSF en anderen.
De naam Holland Heineken House is gekozen vanwege de alliteratie en de belangen van de sponsor. In 1992 is het Holland Heineken House voor het eerst als zodanig van de grond gekomen bij de Olympische Zomerspelen in Barcelona. Het werd opgezet om Nederlandse sporters bij Olympische Spelen een eigen plek te geven en binding met andere Nederlandse aanwezigen tijdens het sportevenement mogelijk te maken. Het werd uitgebouwd tot een ontmoetingsplaats met supporters en fans en een basis voor NOC*NSF, het bedrijfsleven en de media.
Het roemruchte Holland Heineken House, waar sporters, fans en sponsoren tijdens de Olympische Spelen winst of verlies met al dan niet alcoholische versnaperingen vierden of verdronken, is niet meer. Vanaf de spelen in Parijs in 2024 exploiteert sportkoepel NOC*NSF het TeamNL Huis.
Marketing en sponsering
Een bekende reclameslogan van het bedrijf is ‘Heerlijk, helder, Heineken’ (geclaimd door Freddy Heineken, maar ook toegeschreven aan reclamemannen Martin Veltman en Peter Knegjens). Sinds 2007 wordt ‘Serving the planet’ gevoerd als leuze. In 2019 haalde het bedrijf de vraag ‘biertje?’ die in 2002 was als slogan was ontwikkeld weer van stal.
Vroeger werden nog kleine sport evenementen gesponsord door Heineken zoals in Sint Maarten en Blackpool. Nu richt Heineken op grote wereldwijde events zoals de Formule 1 en de UEFA Champions League.
Formule 1
Heineken trad in 2017 voor het eerst toe tot de sponsorportefeuille van de Formule 1 en sloot een zevenjarige deal met een ontbindingsclausule na vijf jaar. De overeenkomst omvatte substantiële schenk-, activerings- en toegangsrechten voor de meeste races op de kalender op dat moment.
De Formule 1 werd gebruikt om Heineken 0.0 te helpen lanceren. Tuijt vertelt dat de introductie van het alcoholvrije bier succesvoller is verlopen dan verwacht. Naast meer merkbekendheid en een hogere merkwaardering leverde de sponsoring Heineken ook nog andere zaken op. In 2016 tekende Heineken een 5-jarige sponsorovereenkomst met de Formule 1 vanaf het seizoen 2017. Verschillende bronnen melden dat de deal een waarde heeft van tussen de $150 miljoen en $250 miljoen.
UEFA Champions League
De UEFA Champions League is het belangrijkste internationale voetbaltoernooi voor clubs in en rond Europa. Het toernooi wordt georganiseerd door de Europese voetbalbond UEFA. De naam Champions League bestaat sinds 1992. Voor die tijd stond het toernooi bekend als Europacup I (ook wel UEFA Beker voor landskampioenen). In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, gaat het om een kampioenschap tussen hoog eindigende ploegen in de nationale competities, niet alleen om kampioenen per land.
Heineken NV is sinds 1994 sponsor van de UEFA Champions League, ’s werelds meest prestigieuze clubvoetbaltoernooi, en zet met deze verlenging haar langdurige samenwerking met de competitie voort. Heineken. Een van ’s werelds grootste brouwers sponsort deze Europese voetbalcompetitie sinds 2005. IMR, sportonderzoeksbureau, schatte dat de laatste sponsoring het Nederlandse bedrijf ongeveer 62 miljoen euro per jaar kostte en dat deze zelfs nog groter is.
Meer info:
Heineken: https://www.heineken.com/nl/nl/home
Heineken Experience: https://www.heinekenexperience.com/nl/
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)