Bij de op 5 augustus uitgegeven postzegels ter herdenking aan het opnieuw herinrichten van het Suezkanaal is wel een heel slordige fout gemaakt. Op de postzegels is een afbeelding van het Panamakanaal gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Eenmaal bekend, heeft de Egyptische posterijen een nieuwe serie zegels uitgegeven op 16 september met een afbeelding van The New Suez Canal.
De minister van Communicatie en Informatietechnologie Atef Helmy heeft een onderzoek bevolen naar degene die verantwoordelijk is voor deze ontwerpfout. Beide uitgaven bevatten 3 zegels van twee pond. Op de tweede uitgave is naast de schepen ook op het linkse zegel het officiële bestuursgebouw in Port Said afgebeeld. Op de tweede oplage is ook de Engelse taal gebruikt: ´The New Suez Canal`
De eerste Suezkanaal postzegels
The Suez Canel Company bezorgde post tussen de havensteden Port Said en Suez en bracht hiervoor in juli 1868 vier postzegels uit. Deze ongetande postzegels in de waarden: 1c 5c 20c en 40c werden gedrukt in vellen van 10 x 12 postzegels door M. Chezaud in Parijs. Deze postdienst bestond slechts enkele maanden, tot oktober van dat jaar, toen het Egyptisch Gouvernement de postdienst overnam.
De postzegels zijn schaars tot zeer zeldzaam. Van deze serie zegels is bekend dat er minstens twaalf verschillende series vervalsingen in omloop zijn.
Afstempeling
Deze postzegels waren voor de postbezorging tussen Port Said en Suez en werden door penvernietiging ontwaard. Omdat de post veelal een verdere bestemming had, waren deze zegels vergezeld met of Egyptische of Franse postzegels en kregen hierdoor soms een nummerstempel gebruikt door de Franse overheid, van Suez: 5105, of van Port Said: 5129.
Platen
De 20c zegel is gemaakt van één plaat van 120 clichés, de andere waarden zijn gedrukt van vier clichés uit de 20c plaat. Hierdoor zijn er bij de 20c zegel 120 verschillende types, terwijl bij de andere drie waardes er vier verschillende types zijn.
1 cent
Type A
Punt boven S van Suez. Punt voor C van Canal. Twee punten boven tweede A van Canal.
Type B
Lijn rechts van E van De. Stip in L van Canal.
Type C
Streep in D van De. Beschadigde eerste A van Canal.
Type D
Punt voor C van Canal. Vlek in E van Maritime.
5 cent
Type A
Twee streepjes boven R, en vlekje in E van Maritime.
Type B
Breuk in middelste mastlijn.
Type C
Punt in A en L van Canal. Punt voor D van De.
Type D
Streep op N van Canal. Punt onder P van Postes.
40 cent
Type A
Gebroken T van Maritime. Lange T van Postes.
Type B
Punt boven E van Suez. Punt voorin het schip.
Type C
Breuk in D van De. Breuk in middelste mastlijn.
Type D
Verdikte E van Suez.
De 120 verschillende plaateigenschappen van de 20 cent zegels zijn beschreven door Jean Boulad in zijn werk: The Stamps of The Suez Canal, uitgegeven in Cairo, 1948.
Vervalsingen
Deze serie postzegels behoort tot de meest vervalste zegels ter wereld. Hiervan zijn herdrukken van de originele platen het meest moeilijk te herkennen. Maar wanneer 1 of 5 cent zegels de eigenschappen hebben van de 40 cent zegel is dit zeker een nadruk.
Verder zijn er vele verschillende vervalsingen, die variëren in kwaliteit, zowel van papier als druktechniek.
Echtheidskenmerken zijn:
De diagonale lijnen tussen De Suez en Postes.
Beide vlaggen eindigen in enkele punt, alleen de omtrek is getekend.
Geen mensen op het dek achter de schoorsteen, en één man op het voordek.
Brief met penvernietiging
Brief, verzonden door Mr Mohammed Ben Aly uit Kantara naar Mr Louis Gérard in Port Said. De frankering bestaat uit vier groene 5 cent zegels, alle zegels met penvernietiging, de datum “19 Juli” in zwart. Aankomststempel op de achterzijde: Port Said, 19 Juli 1868.
Reacties (5) Schrijf een reactie
Wat een fantastisch verhaal!
Is de eerste, foutieve serie uit de handel gehaald of zijn deze nog steeds te koop?
En is er nog geen afbeelding van de tweede serie voorhanden?
De tweede serie is nu ook toegevoegd
Geweldig verhaal, en wat een bizarre fout. Maar nog veel interessanter vind ik die brief. In mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik deze geweldige link tegen (met ook deze brief in de collectie):
http://www.ringphilmuseum.se/eng_skp_suez.html
@theo
De eerste serie is inderdaad na korte tijd uit de handel gehaald. Er zijn dus wel een beperkt aantal series in omloop gekomen.
In je nieuwtjesabonnement zul je de set waarschijnlijk niet ontvangen.
Op de middelste (nieuwe) zegel is een zogenaamde snijkopzuiger te zien. Voor de uitbreiding van het huidige kanaal – gesproken wordt over een bypass – zouden ruim 20 van dergelijke zuigers een jaar lang nodig zijn. Zou raar zijn als de Nederlandse en Belgische baggerindustrie niet een graantje zou mee pikken van deze ambitieuze plannen!
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)