Informatie 200 jaar Koninkrijk 2014
POSTZEGEL
PostNL geeft op 29 maart 2014 het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 uit in het kader van de viering van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Deze viering duurt in totaal drie jaar, want de basis voor de huidige vorm van het Koninkrijk is in de periode 1813-1815 gelegd. Het begon in 1813 met het einde van de Franse overheersing en de terugkeer van Willem Frederik, Prins van Oranje, naar Nederland op 30 november 1813. Nadat een nieuwe Grondwet was aangenomen op 29 maart 1814, werd in Brussel de nieuwe vorst als Koning Willem I op 21 september 1815 ingehuldigd. Het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt iedere 50 jaar gevierd.
Op de postzegels van PostNL is van oudsher een belangrijke plek ingeruimd voor afbeeldingen van Nederlandse vorsten en andere leden van het Koninklijk Huis. Al eerder in de historie zijn postzegels uitgegeven om het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden te herdenken: de vier Jubileumzegels 100 jaar Onafhankelijkheid (1913, Karel de Bazel) en de drie postzegels 150 jaar Onafhankelijkheid (1963, Ootje Oxenaar). Ook de staatkundige vorming van ons land is een regelmatig terugkerend onderwerp. Zo werd eerder onder meer aandacht besteed aan 500 jaar Staten-Generaal (1964, Theo Kurpershoek), de 100e sterfdag van Thorbecke, opsteller van de Grondwet van 1848 (1972, Gerrit Noordzij), de verkiezingen van de Tweede Kamer (1977, Gratema, De Vries & Van der Toorn), 450 jaar Raad van State (1981, Gerard Unger) en het Nieuw Burgerlijk Wetboek (1992, Karel Martens).
ONTWERP
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 bevat 5 x 2 verschillende postzegels, met de waardeaanduiding Nederland 2.
Op de eerste postzegel staat een foto van het standbeeld van de eedaflegging door Willem 1, op dat moment Soeverein Vorst der Nederlanden. De foto (copyright René & Peter van der Krogt) is een uitsnede van een opname van het beeld van Willem 1 op het monument op Plein 1813 in Den Haag. Dit standbeeld verwijst naar het afleggen van de eed door de vorst op de nieuwe Grondwet op 30 maart 1814. De Grondwet was een dag eerder door de Vergadering van Notabelen met 448 tegen 26 stemmen aanvaard. Naast de foto op de postzegel staat een citaat uit de inhuldigingsrede die Willem I voorafgaande aan de eedaflegging uitsprak.
Voor de tweede postzegel is gebruikgemaakt van een kleurenfoto (copyright Michael Kooren/ANP Pool) van de eedaflegging door Koning Willem-Alexander op 30 april 2013. De tekst naast de foto is een letterlijk citaat uit de eed op die dag. Op beide postzegels is onder de citaten een kleurvlak met verlooptint aangebracht. Bij het citaat van Willem 1 is gebruikgemaakt van een rood kleurvlak rechtsboven, bij het citaat van Willem-Alexander een blauw kleurvlak rechtsonder. Door de positie van de postzegels op het vel wordt de volgorde van de kleuren van de Nederlandse vlag zowel horizontaal als verticaal zichtbaar. Op beide postzegels staat bovenaan de tekst 200 jaar Grondwet en onderaan Nederland 2014. Op de velrand is in opengewerkte kapitalen de titel van het postzegelvelletje vermeld, met daarnaast de drie jaartallen waarin het 200-jarige bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt herdacht: 2013, 2014 en 2015. De cijfers voor 2014 zijn gevuld. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de schreefloze F Grotesk (2010) van Radim Peško.
ONTWERPER
De kwaliteit van het eindexamenwerk van Vanessa van Dam aan de Rietveld Academie was aanleiding voor PostNL om haar de Ouderenzegels voor 1999 te laten ontwerpen. Sindsdien heeft zij als zelfstandig ontwerper van zich doen spreken, onder meer door de opvallende huisstijl voor het Paleis op de Dam in Amsterdam. “Misschien heeft dat wel een rol gespeeld bij het krijgen van deze opdracht om de postzegels voor 200 jaar Koninkrijk der Nederland te ontwerpen”, aldus Vanessa. “Het is een onderwerp met een sterk historische lading, waarbij ik heb geprobeerd er een eigentijdse draai aan te geven.”
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 is de tweede in een serie van drie. Het eerste was gewijd aan de terugkeer van de Prins van Oranje op 30 november 1813 en verscheen exact 200 jaar later. Op het tweede postzegelvelletje, dat op 29 maart 2014 is verschenen, staat de viering van 200 jaar Grondwet centraal. Het derde wordt over een jaar uitgegeven ter herdenking van de inhuldiging van Koning Willem I in 1815.
“Dit tweede postzegelvelletje past wat beeldtaal en kleurgebruik betreft in de serie, maar het is allesbehalve een herhaling “, vertelt Vanessa. “Iedere uitgifte staat op zichzelf. Bij het uitwerken van de opdracht voor dit velletje over de Grondwet van 1814 heb ik verschillende mogelijkheden verkend. Zo ben ik eerst gaan kijken naar hoe de grenzen van Nederland in de loop van de tijd zijn veranderd – immers het gebied waarop een Grondwet letterlijk van toepassing is. Ook heb ik me verdiept in de grafische mogelijkheden van de tekst van Artikel 1 van de Grondwet, over het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod. Beide opties werden mij toch al snel te complex, vooral voor zoiets kleins als een postzegel. Maar het bracht me wel op het idee dat er tijdens een inhuldiging op de Grondwet een eed afgelegd wordt. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar beeldmateriaal van dat moment. Het is bovendien het moment dat de viering van 200 jaar Grondwet en de herdenking van 200 jaar Koninkrijk samenkomen.”
In het ontwerp van de serie postzegels heeft Vanessa van Dam de essentie van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden willen samenvatten. Op de uitgifte uit 2013 over de terugkeer van de Prins van Oranje naar Nederland koos zij onder meer voor een typografische optelsom van alle vorsten tussen 1813 en 2013. Op de postzegels uit 2014 over de Grondwet laat zij zien hoe de handeling tijdens de eedaflegging, de rechtop staande koning met geheven arm en hand, in tweehonderd jaar in wezen dezelfde is gebleven. “Natuurlijk is er een verschil tussen toen en nu”, zegt Vanessa, “wat te zien is aan het standbeeld versus de kleurenfoto, maar ook aan het verschil in het taalgebruik van Willem 1 en dat van Willem-Alexander. De gekozen aanpak lijkt simpel, maar toch duurde het wel even voordat ik daarbij het juiste beeld had. Tijdens de eedaflegging in 1814 door Willem I zijn vanzelfsprekend geen foto’s genomen – daarvoor was het nog te vroeg. Wel zijn er schilderijen en gravures van gemaakt, maar daar staat hij veel te klein op. Bij mijn zoektocht stuitte ik op een foto van het monument op Plein 1813 in Den Haag, waar de broers Jaquet dit moment in brons hebben vastgelegd. De houding is natuurlijk de interpretatie van de kunstenaar. De foto heb ik in zwart-wit weergegeven om te onderstrepen dat dit de historische opname van de twee is.”
Van de eedaflegging door de nieuwe koning op 30 april 2013 zijn natuurlijk heel veel foto’s gemaakt. “Ik heb gezocht naar een beeld”, zegt Vanessa, “waarbij de hand op het moment van de eedaflegging het beste tot zijn recht komt. Daarbij vond ik het mooi dat de blik van Willem-Alexander op dat ene moment erg lijkt op de blik van zijn voorvader, zoals uitgebeeld op het standbeeld. Er zijn erg veel foto’s waarop Willem-Alexander frontaal te zien is, maar deze vond ik net wat spannender en minder statisch omdat je hem en profil ziet.”
In haar ontwerp heeft Vanessa zich voortdurend geconcentreerd op de wisselwerking tussen beide postzegels. “De twee ‘doen’ ook iets met elkaar, net zoals dat op het eerste postzegelvelletje het geval was. Het is in dit geval ook een mooie afbakening van de periode die we vieren ter herdenking van 200 jaar Grondwet. Dat geldt ook voor de citaten, waarbij je zowel aan de spelling als aan de inhoud duidelijk kunt afleiden welke van vroeger en welke van nu is. Net zoals het zwart-wit van toen het contrast vormt met de kleuren van nu. Voor de verlooptint in de kleurvlakken onder de tekst heb ik gekozen om het typografische gedeelte en het beeld meer naar elkaar toe te trekken. Ook heb ik een frisser en meer helder blauw gebruikt om de tekst beter uit te laten komen.”
Over de ontwerper
Vanessa van Dam studeerde van 1991 tot 1996 grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Sindsdien werkt zij zelfstandig voor opdrachtgevers die voornamelijk uit de culturele sector afkomstig zijn. Zij is onder meer verantwoordelijk voor de huisstijlen van het Paleis op de Dam, Museum Oud Amelisweerd (MOA) en het architectenbureau One Architecture. Tot haar recente projecten behoort de bewegwijzering voor het Gezondheidscentrum Jozef in Deventer, ontwerpen voor allerlei uitingen van de tentoonstellingsruimte SCHUNCK* in Heerlen, routepalen naar kunstwerken in de openbare ruimte in de gemeente Haarlemmermeer en fotoboeken met werk van Gerard Fieret, Monica Nouwens, Martine Stig, Jon Naar en Oscar van Alphen. Vanessa gaf les aan de Kunstacademies in Den Haag en Rotterdam en was tot voor kort voorzitter van het Stimuleringsfonds voor Architectuur. In 1999 ontwierp zij de Ouderenzegels, gewijd aan het Internationaal Jaar van de Ouderen.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 2, bedoeld voor post tot 50 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25 x 36 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 86.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk
Artikelnummer : 340461
Soort postzegel : velletje met 10 postzegels waarvan 2 verschillende
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Informatie 200 jaar Koninkrijk 2014
POSTZEGEL
PostNL geeft op 29 maart 2014 het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 uit in het kader van de viering van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden. Deze viering duurt in totaal drie jaar, want de basis voor de huidige vorm van het Koninkrijk is in de periode 1813-1815 gelegd. Het begon in 1813 met het einde van de Franse overheersing en de terugkeer van Willem Frederik, Prins van Oranje, naar Nederland op 30 november 1813. Nadat een nieuwe Grondwet was aangenomen op 29 maart 1814, werd in Brussel de nieuwe vorst als Koning Willem I op 21 september 1815 ingehuldigd. Het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt iedere 50 jaar gevierd.
Op de postzegels van PostNL is van oudsher een belangrijke plek ingeruimd voor afbeeldingen van Nederlandse vorsten en andere leden van het Koninklijk Huis. Al eerder in de historie zijn postzegels uitgegeven om het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden te herdenken: de vier Jubileumzegels 100 jaar Onafhankelijkheid (1913, Karel de Bazel) en de drie postzegels 150 jaar Onafhankelijkheid (1963, Ootje Oxenaar). Ook de staatkundige vorming van ons land is een regelmatig terugkerend onderwerp. Zo werd eerder onder meer aandacht besteed aan 500 jaar Staten-Generaal (1964, Theo Kurpershoek), de 100e sterfdag van Thorbecke, opsteller van de Grondwet van 1848 (1972, Gerrit Noordzij), de verkiezingen van de Tweede Kamer (1977, Gratema, De Vries & Van der Toorn), 450 jaar Raad van State (1981, Gerard Unger) en het Nieuw Burgerlijk Wetboek (1992, Karel Martens).
ONTWERP
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 bevat 5 x 2 verschillende postzegels, met de waardeaanduiding Nederland 2.
Op de eerste postzegel staat een foto van het standbeeld van de eedaflegging door Willem 1, op dat moment Soeverein Vorst der Nederlanden. De foto (copyright René & Peter van der Krogt) is een uitsnede van een opname van het beeld van Willem 1 op het monument op Plein 1813 in Den Haag. Dit standbeeld verwijst naar het afleggen van de eed door de vorst op de nieuwe Grondwet op 30 maart 1814. De Grondwet was een dag eerder door de Vergadering van Notabelen met 448 tegen 26 stemmen aanvaard. Naast de foto op de postzegel staat een citaat uit de inhuldigingsrede die Willem I voorafgaande aan de eedaflegging uitsprak.
Voor de tweede postzegel is gebruikgemaakt van een kleurenfoto (copyright Michael Kooren/ANP Pool) van de eedaflegging door Koning Willem-Alexander op 30 april 2013. De tekst naast de foto is een letterlijk citaat uit de eed op die dag. Op beide postzegels is onder de citaten een kleurvlak met verlooptint aangebracht. Bij het citaat van Willem 1 is gebruikgemaakt van een rood kleurvlak rechtsboven, bij het citaat van Willem-Alexander een blauw kleurvlak rechtsonder. Door de positie van de postzegels op het vel wordt de volgorde van de kleuren van de Nederlandse vlag zowel horizontaal als verticaal zichtbaar. Op beide postzegels staat bovenaan de tekst 200 jaar Grondwet en onderaan Nederland 2014. Op de velrand is in opengewerkte kapitalen de titel van het postzegelvelletje vermeld, met daarnaast de drie jaartallen waarin het 200-jarige bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden wordt herdacht: 2013, 2014 en 2015. De cijfers voor 2014 zijn gevuld. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de schreefloze F Grotesk (2010) van Radim Peško.
ONTWERPER
De kwaliteit van het eindexamenwerk van Vanessa van Dam aan de Rietveld Academie was aanleiding voor PostNL om haar de Ouderenzegels voor 1999 te laten ontwerpen. Sindsdien heeft zij als zelfstandig ontwerper van zich doen spreken, onder meer door de opvallende huisstijl voor het Paleis op de Dam in Amsterdam. “Misschien heeft dat wel een rol gespeeld bij het krijgen van deze opdracht om de postzegels voor 200 jaar Koninkrijk der Nederland te ontwerpen”, aldus Vanessa. “Het is een onderwerp met een sterk historische lading, waarbij ik heb geprobeerd er een eigentijdse draai aan te geven.”
Het postzegelvelletje 200 jaar Koninkrijk 2014 is de tweede in een serie van drie. Het eerste was gewijd aan de terugkeer van de Prins van Oranje op 30 november 1813 en verscheen exact 200 jaar later. Op het tweede postzegelvelletje, dat op 29 maart 2014 is verschenen, staat de viering van 200 jaar Grondwet centraal. Het derde wordt over een jaar uitgegeven ter herdenking van de inhuldiging van Koning Willem I in 1815.
“Dit tweede postzegelvelletje past wat beeldtaal en kleurgebruik betreft in de serie, maar het is allesbehalve een herhaling “, vertelt Vanessa. “Iedere uitgifte staat op zichzelf. Bij het uitwerken van de opdracht voor dit velletje over de Grondwet van 1814 heb ik verschillende mogelijkheden verkend. Zo ben ik eerst gaan kijken naar hoe de grenzen van Nederland in de loop van de tijd zijn veranderd – immers het gebied waarop een Grondwet letterlijk van toepassing is. Ook heb ik me verdiept in de grafische mogelijkheden van de tekst van Artikel 1 van de Grondwet, over het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod. Beide opties werden mij toch al snel te complex, vooral voor zoiets kleins als een postzegel. Maar het bracht me wel op het idee dat er tijdens een inhuldiging op de Grondwet een eed afgelegd wordt. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar beeldmateriaal van dat moment. Het is bovendien het moment dat de viering van 200 jaar Grondwet en de herdenking van 200 jaar Koninkrijk samenkomen.”
In het ontwerp van de serie postzegels heeft Vanessa van Dam de essentie van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden willen samenvatten. Op de uitgifte uit 2013 over de terugkeer van de Prins van Oranje naar Nederland koos zij onder meer voor een typografische optelsom van alle vorsten tussen 1813 en 2013. Op de postzegels uit 2014 over de Grondwet laat zij zien hoe de handeling tijdens de eedaflegging, de rechtop staande koning met geheven arm en hand, in tweehonderd jaar in wezen dezelfde is gebleven. “Natuurlijk is er een verschil tussen toen en nu”, zegt Vanessa, “wat te zien is aan het standbeeld versus de kleurenfoto, maar ook aan het verschil in het taalgebruik van Willem 1 en dat van Willem-Alexander. De gekozen aanpak lijkt simpel, maar toch duurde het wel even voordat ik daarbij het juiste beeld had. Tijdens de eedaflegging in 1814 door Willem I zijn vanzelfsprekend geen foto’s genomen – daarvoor was het nog te vroeg. Wel zijn er schilderijen en gravures van gemaakt, maar daar staat hij veel te klein op. Bij mijn zoektocht stuitte ik op een foto van het monument op Plein 1813 in Den Haag, waar de broers Jaquet dit moment in brons hebben vastgelegd. De houding is natuurlijk de interpretatie van de kunstenaar. De foto heb ik in zwart-wit weergegeven om te onderstrepen dat dit de historische opname van de twee is.”
Van de eedaflegging door de nieuwe koning op 30 april 2013 zijn natuurlijk heel veel foto’s gemaakt. “Ik heb gezocht naar een beeld”, zegt Vanessa, “waarbij de hand op het moment van de eedaflegging het beste tot zijn recht komt. Daarbij vond ik het mooi dat de blik van Willem-Alexander op dat ene moment erg lijkt op de blik van zijn voorvader, zoals uitgebeeld op het standbeeld. Er zijn erg veel foto’s waarop Willem-Alexander frontaal te zien is, maar deze vond ik net wat spannender en minder statisch omdat je hem en profil ziet.”
In haar ontwerp heeft Vanessa zich voortdurend geconcentreerd op de wisselwerking tussen beide postzegels. “De twee ‘doen’ ook iets met elkaar, net zoals dat op het eerste postzegelvelletje het geval was. Het is in dit geval ook een mooie afbakening van de periode die we vieren ter herdenking van 200 jaar Grondwet. Dat geldt ook voor de citaten, waarbij je zowel aan de spelling als aan de inhoud duidelijk kunt afleiden welke van vroeger en welke van nu is. Net zoals het zwart-wit van toen het contrast vormt met de kleuren van nu. Voor de verlooptint in de kleurvlakken onder de tekst heb ik gekozen om het typografische gedeelte en het beeld meer naar elkaar toe te trekken. Ook heb ik een frisser en meer helder blauw gebruikt om de tekst beter uit te laten komen.”
Over de ontwerper
Vanessa van Dam studeerde van 1991 tot 1996 grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Sindsdien werkt zij zelfstandig voor opdrachtgevers die voornamelijk uit de culturele sector afkomstig zijn. Zij is onder meer verantwoordelijk voor de huisstijlen van het Paleis op de Dam, Museum Oud Amelisweerd (MOA) en het architectenbureau One Architecture. Tot haar recente projecten behoort de bewegwijzering voor het Gezondheidscentrum Jozef in Deventer, ontwerpen voor allerlei uitingen van de tentoonstellingsruimte SCHUNCK* in Heerlen, routepalen naar kunstwerken in de openbare ruimte in de gemeente Haarlemmermeer en fotoboeken met werk van Gerard Fieret, Monica Nouwens, Martine Stig, Jon Naar en Oscar van Alphen. Vanessa gaf les aan de Kunstacademies in Den Haag en Rotterdam en was tot voor kort voorzitter van het Stimuleringsfonds voor Architectuur. In 1999 ontwierp zij de Ouderenzegels, gewijd aan het Internationaal Jaar van de Ouderen.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 2, bedoeld voor post tot 50 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : 25 x 36 mm
Tanding : 14 ½ : 14 ½
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : synthetisch
Druktechniek : offset
Oplaag : 86.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk
Artikelnummer : 340461
Soort postzegel : velletje met 10 postzegels waarvan 2 verschillende
Drukkleuren postzegel : geel, magenta, cyaan en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Reacties (0)