Informatie Dag van de JeugdFilatelie
POSTZEGEL
Op 12 april 2014 vindt in Wijk aan Zee de jaarlijkse Dag van de JeugdFilatelie plaats. Op deze dag komen zo veel mogelijk jeugdige postzegelverzamelaars bij elkaar om aan allerlei activiteiten deel te nemen. Er is onder meer een grote tentoonstelling waaraan alle leden van JeugdFilatelie Nederland (JFN) en de Stamp Kids Club kunnen meedoen. De Dag van de JeugdFilatelie wordt georganiseerd door JFN. Deze stichting heeft tot doel het filatelistisch jeugdwerk in Nederland te bevorderen en te coördineren via deelnemende organisaties (jeugdverenigingen). Onder filatelistisch jeugdwerk wordt verstaan de vorming van de jeugd bij de beoefening van de filatelie en de verbreiding van kennis onder jongeren op het gebied van de filatelie.
ONTWERP
Het postzegelvel Dag van de JeugdFilatelie bestaat uit 5 x 2 verschillende postzegels met een onregelmatige stans. PostNL introduceert hiermee de eerste zelfklevende postzegels in Nederland die niet in de vorm van een rechthoek zijn gestanst. Op de postzegels zijn twee illustraties gebruikt: van een postegel en van een postduif. Op de postegel-postzegel is de snuit van de egel met enkele lijnen in een paars vlak getekend, met daarboven zijn grote ogen. Het paarse vlak heeft een kleurverloop naar het oranje kader, terwijl in de contouren van de postzegel de uiteinden van egelpennen zijn te herkennen. Ook op de postduif-postzegel is de snavel van de duif met een paar lijnen aangezet, terwijl de ogen dezelfde vorm hebben als die van de egel. De kleurstelling is hier paars met een kleurverloop naar mint, terwijl de omtrek de vorm heeft van duivenveren. Op het vel staat de aanleiding voor de uitgifte in kapitalen vermeld. De naam van elk afgebeeld dier is in lettergrepen verdeeld boven en onder de pentekening. Onder aan elke postzegel staat de waardeaanduiding Nederland 1 in onderkast, samen met de sorteerhaak en het jaartal 2014. Het gebruikte lettertype is de Akzidenz Grotesk Bold uit 1896.
ONTWERPER
Het concept van de postzegels voor de Dag van de JeugdFilatelie bestond al voordat PostNL de opdracht aan het bureau 75B uit Rotterdam gaf. “Dat komt”, aldus Pieter Vos, een van de oprichters van 75B, “doordat we als grafisch ontwerper altijd met ons vak bezig zijn en dus ook met postzegels. Daarom ontwerpen we ook wel eens postzegels als vrij werk. Postzegels zijn overigens moeilijk om te ontwerpen – tenminste als je echt iets goeds wilt maken. Het luistert nauw omdat het oog heel goed in staat is om naar kleine objecten te kijken, dus moet het allemaal perfect zijn uitgevoerd. Perfectie bereik je in mijn ogen alleen als je van postzegels echte grafiek maakt. Denk aan de Zomerzegels van Dick Elferts of de Kinderpostzegels van Ootje Oxenaar.”
Het idee van de ‘postegel’ en de ‘postduif’ bedacht 75B al in 2011. “We stuurden het vervolgens naar PostNL”, aldus Pieter. “Net zoals we dat jaren eerder met ons idee voor de Verjaardagspostzegel uit 2009 hebben gedaan. In het boek over ons werk dat in 2013 bij nai010 uitgevers verscheen, wilden we ook de postegel en de postduif opnemen. Ik belde naar PostNL en die hadden net ons concept gekozen om te gaan gebruiken voor de Dag van de JeugdFilatelie. Toen werd het een opdracht, die dus eigenlijk al klaar was. Althans, een uitgewerkt concept.”
De basisgedachte achter het ontwerp voor de postzegels voor de Dag van de JeugdFilatelie was de wens om postzegels begrijpelijker te maken. Pieter: “Ik heb zelf twee kinderen in de doelgroepleeftijd voor de Dag van de JeugdFilatelie. Die zijn eigenlijk altijd bezig met het plakken van stickers. We hebben in wezen twee leuke stickers ontworpen waarin de directheid, vrolijkheid en spontaniteit van kinderen terugkeren. Het begon met de postegel die als vanzelfsprekend uit het woord postzegel werd geboren. Die had een vriendje nodig en dat werd de postduif. Eigenlijk twee postzegels als icoontjes voor jongeren. Duidelijk familie van elkaar, ze hebben niet voor niets dezelfde ogen. In mijn fantasie hebben ze ook samen al een hoop beleefd – de postduif door druk rond te vliegen om post te bezorgen, terwijl de egel in wezen natuurlijk helemaal niets uitvoert. Ook aan de stans kun je ze herkennen: de egel met zijn stekels en de duif met zijn verendek. We hebben ook lang de namen Funky en Fluffy gebruikt.”
Is er in de fase tussen concept en uitwerking veel veranderd? “Het basisidee is gelijk gebleven, maar de egel en de duif zijn wel meer personage en minder dier geworden. Ook is de vrolijkheid toegenomen, de kleuren waren in het begin bruiner.”
Op het postzegelvel spelen de tien postzegels de hoofdrol, tegen een achtergrond die vooral wit is gelaten. “Dat is met opzet”, zegt Pieter. “We hebben ze losjes over het vel verspreid om ook de compositie een vrolijke boel te laten zijn. Er zit beweging in, al het andere zou alleen maar afleiden van de postzegels. Deze postzegels passen ook wel in hoe we gewoonlijk te werk gaan, met een illustratieve benadering die helder is, no-nonsense van karakter en humor heeft. Voor elke opdrachtgever voeren we dat weer anders uit. Wij geloven niet in een stijl, in een signatuur. Maar wel in een aanpak per uiting waardoor het ontwerp functioneert waarvoor het bedoeld is.”
In dat opzicht gaat er volgens Pieter Vos ook wel een ‘idealistische illusie’ achter de postzegels schuil. “Het wordt steeds meer een hobby, steeds minder een dagelijks product. Dat is jammer, want eigenlijk zou iedereen filatelist moeten zijn. Post sturen en ontvangen is zo mooi. Kijk hier naar de envelop die mijn moeder naar mijn zoon heeft gestuurd, met een echte postzegel én een eigengemaakte postzegel erop. Dat is toch prachtig – de echte wereld is analoog. Een postkaart, een postzegel, een schilderij. Allemaal materie, allemaal tastbaar, allemaal waardevol.”
Over het ontwerpbureau
Het bureau 75B is een samenwerkingsverband van grafisch vormgevers en kunstenaars, onder wie de oprichters Rens Muis (1974) en Pieter Vos (1971). Het ontwerperscollectief is een natuurlijk vervolg van hun samenwerking binnen de Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam waar zij beiden in 1997 afstuderen. Aanvankelijk werkt 75B vooral aan kleinschalige opdrachten met een relatie met de jongeren- en muziekcultuur, later volgen opdrachten voor en samenwerkingen met grotere en prestigieuze culturele organisaties. Hun aanpak wordt omschreven als eenvoudig, no-nonsense, ironisch en humoristisch. Werk van 75B wint nationaal en internationaal veel prijzen, waaronder de Dutch Design Award in 2010 en de Golden Award, China International Poster Biennal in 2011. Onder meer het San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA), het Museum of the Image (MOTI) in Breda en het Stedelijk Museum Amsterdam kopen werk van 75B aan. Tot de opdrachtgevers voor huisstijl en campagnes behoren het Van Abbemuseum in Eindhoven, het Ro Theater in Rotterdam, het International Film Festival Rotterdam, het Mondriaan Fonds en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Bureau 75B ontwierp eerder al postzegels voor PostNL, waaronder de Rodekruispostzegel uit 2002 en de Verjaardagspostzegel uit 2009.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE
Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : postduif: 26×38 mm
postegel: 28×28 mm
Velformaat : 170 x 122 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : offset
Oplaag : 105.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk
Artikelnummer : 340561
Soort postzegel : vel met 10 postzegels waar van 2 verschillende
Drukkleuren postzegel : oranje, paars, mintgroen en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Informatie Dag van de JeugdFilatelie
POSTZEGEL
Op 12 april 2014 vindt in Wijk aan Zee de jaarlijkse Dag van de JeugdFilatelie plaats. Op deze dag komen zo veel mogelijk jeugdige postzegelverzamelaars bij elkaar om aan allerlei activiteiten deel te nemen. Er is onder meer een grote tentoonstelling waaraan alle leden van JeugdFilatelie Nederland (JFN) en de Stamp Kids Club kunnen meedoen. De Dag van de JeugdFilatelie wordt georganiseerd door JFN. Deze stichting heeft tot doel het filatelistisch jeugdwerk in Nederland te bevorderen en te coördineren via deelnemende organisaties (jeugdverenigingen). Onder filatelistisch jeugdwerk wordt verstaan de vorming van de jeugd bij de beoefening van de filatelie en de verbreiding van kennis onder jongeren op het gebied van de filatelie.
ONTWERP
Het postzegelvel Dag van de JeugdFilatelie bestaat uit 5 x 2 verschillende postzegels met een onregelmatige stans. PostNL introduceert hiermee de eerste zelfklevende postzegels in Nederland die niet in de vorm van een rechthoek zijn gestanst. Op de postzegels zijn twee illustraties gebruikt: van een postegel en van een postduif. Op de postegel-postzegel is de snuit van de egel met enkele lijnen in een paars vlak getekend, met daarboven zijn grote ogen. Het paarse vlak heeft een kleurverloop naar het oranje kader, terwijl in de contouren van de postzegel de uiteinden van egelpennen zijn te herkennen. Ook op de postduif-postzegel is de snavel van de duif met een paar lijnen aangezet, terwijl de ogen dezelfde vorm hebben als die van de egel. De kleurstelling is hier paars met een kleurverloop naar mint, terwijl de omtrek de vorm heeft van duivenveren. Op het vel staat de aanleiding voor de uitgifte in kapitalen vermeld. De naam van elk afgebeeld dier is in lettergrepen verdeeld boven en onder de pentekening. Onder aan elke postzegel staat de waardeaanduiding Nederland 1 in onderkast, samen met de sorteerhaak en het jaartal 2014. Het gebruikte lettertype is de Akzidenz Grotesk Bold uit 1896.
ONTWERPER
Het concept van de postzegels voor de Dag van de JeugdFilatelie bestond al voordat PostNL de opdracht aan het bureau 75B uit Rotterdam gaf. “Dat komt”, aldus Pieter Vos, een van de oprichters van 75B, “doordat we als grafisch ontwerper altijd met ons vak bezig zijn en dus ook met postzegels. Daarom ontwerpen we ook wel eens postzegels als vrij werk. Postzegels zijn overigens moeilijk om te ontwerpen – tenminste als je echt iets goeds wilt maken. Het luistert nauw omdat het oog heel goed in staat is om naar kleine objecten te kijken, dus moet het allemaal perfect zijn uitgevoerd. Perfectie bereik je in mijn ogen alleen als je van postzegels echte grafiek maakt. Denk aan de Zomerzegels van Dick Elferts of de Kinderpostzegels van Ootje Oxenaar.”
Het idee van de ‘postegel’ en de ‘postduif’ bedacht 75B al in 2011. “We stuurden het vervolgens naar PostNL”, aldus Pieter. “Net zoals we dat jaren eerder met ons idee voor de Verjaardagspostzegel uit 2009 hebben gedaan. In het boek over ons werk dat in 2013 bij nai010 uitgevers verscheen, wilden we ook de postegel en de postduif opnemen. Ik belde naar PostNL en die hadden net ons concept gekozen om te gaan gebruiken voor de Dag van de JeugdFilatelie. Toen werd het een opdracht, die dus eigenlijk al klaar was. Althans, een uitgewerkt concept.”
De basisgedachte achter het ontwerp voor de postzegels voor de Dag van de JeugdFilatelie was de wens om postzegels begrijpelijker te maken. Pieter: “Ik heb zelf twee kinderen in de doelgroepleeftijd voor de Dag van de JeugdFilatelie. Die zijn eigenlijk altijd bezig met het plakken van stickers. We hebben in wezen twee leuke stickers ontworpen waarin de directheid, vrolijkheid en spontaniteit van kinderen terugkeren. Het begon met de postegel die als vanzelfsprekend uit het woord postzegel werd geboren. Die had een vriendje nodig en dat werd de postduif. Eigenlijk twee postzegels als icoontjes voor jongeren. Duidelijk familie van elkaar, ze hebben niet voor niets dezelfde ogen. In mijn fantasie hebben ze ook samen al een hoop beleefd – de postduif door druk rond te vliegen om post te bezorgen, terwijl de egel in wezen natuurlijk helemaal niets uitvoert. Ook aan de stans kun je ze herkennen: de egel met zijn stekels en de duif met zijn verendek. We hebben ook lang de namen Funky en Fluffy gebruikt.”
Is er in de fase tussen concept en uitwerking veel veranderd? “Het basisidee is gelijk gebleven, maar de egel en de duif zijn wel meer personage en minder dier geworden. Ook is de vrolijkheid toegenomen, de kleuren waren in het begin bruiner.”
Op het postzegelvel spelen de tien postzegels de hoofdrol, tegen een achtergrond die vooral wit is gelaten. “Dat is met opzet”, zegt Pieter. “We hebben ze losjes over het vel verspreid om ook de compositie een vrolijke boel te laten zijn. Er zit beweging in, al het andere zou alleen maar afleiden van de postzegels. Deze postzegels passen ook wel in hoe we gewoonlijk te werk gaan, met een illustratieve benadering die helder is, no-nonsense van karakter en humor heeft. Voor elke opdrachtgever voeren we dat weer anders uit. Wij geloven niet in een stijl, in een signatuur. Maar wel in een aanpak per uiting waardoor het ontwerp functioneert waarvoor het bedoeld is.”
In dat opzicht gaat er volgens Pieter Vos ook wel een ‘idealistische illusie’ achter de postzegels schuil. “Het wordt steeds meer een hobby, steeds minder een dagelijks product. Dat is jammer, want eigenlijk zou iedereen filatelist moeten zijn. Post sturen en ontvangen is zo mooi. Kijk hier naar de envelop die mijn moeder naar mijn zoon heeft gestuurd, met een echte postzegel én een eigengemaakte postzegel erop. Dat is toch prachtig – de echte wereld is analoog. Een postkaart, een postzegel, een schilderij. Allemaal materie, allemaal tastbaar, allemaal waardevol.”
Over het ontwerpbureau
Het bureau 75B is een samenwerkingsverband van grafisch vormgevers en kunstenaars, onder wie de oprichters Rens Muis (1974) en Pieter Vos (1971). Het ontwerperscollectief is een natuurlijk vervolg van hun samenwerking binnen de Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam waar zij beiden in 1997 afstuderen. Aanvankelijk werkt 75B vooral aan kleinschalige opdrachten met een relatie met de jongeren- en muziekcultuur, later volgen opdrachten voor en samenwerkingen met grotere en prestigieuze culturele organisaties. Hun aanpak wordt omschreven als eenvoudig, no-nonsense, ironisch en humoristisch. Werk van 75B wint nationaal en internationaal veel prijzen, waaronder de Dutch Design Award in 2010 en de Golden Award, China International Poster Biennal in 2011. Onder meer het San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA), het Museum of the Image (MOTI) in Breda en het Stedelijk Museum Amsterdam kopen werk van 75B aan. Tot de opdrachtgevers voor huisstijl en campagnes behoren het Van Abbemuseum in Eindhoven, het Ro Theater in Rotterdam, het International Film Festival Rotterdam, het Mondriaan Fonds en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Bureau 75B ontwierp eerder al postzegels voor PostNL, waaronder de Rodekruispostzegel uit 2002 en de Verjaardagspostzegel uit 2009.
VERKOOP/GELDIGHEID
De postzegels zijn, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij de Bruna-winkels, de Collect Club in Groningen en via de Onlinewinkel op www.postnl.nl/collectclub. De geldigheidstermijn is onbepaald.
WAARDE
Vanaf 1 juli 2010 staat er geen euroaanduiding op de postzegels meer, maar een cijfer. Op deze postzegels staat Nederland 1, bedoeld voor post tot 20 gram met een bestemming binnen Nederland.
TECHNISCHE GEGEVENS
Zegelformaat : postduif: 26×38 mm
postegel: 28×28 mm
Velformaat : 170 x 122 mm
Tanding : slitvorm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming : zelfklevend
Druktechniek : offset
Oplaag : 105.000 velletjes
Drukkerij : Cartor Security Printing, Frankrijk
Artikelnummer : 340561
Soort postzegel : vel met 10 postzegels waar van 2 verschillende
Drukkleuren postzegel : oranje, paars, mintgroen en zwart
© 2014 Koninklijke PostNL BV
Reacties (0)