Britse binnenlandse waterwegen (deel 2) - Postzegelblog

Britse binnenlandse waterwegen (deel 2)

0

Royal Mail verdeelde de vier postzegels over drie van de vier landsdelen Engeland, Wales en Schotland. Waarom niet een van de acht in Noord-Ierland gelegen kanalen is opgenomen is mij niet duidelijk. Of was het jaartal 1793 bepalend voor de keuze? Ik vermoed het wel gezien dit jaartal op de vier postzegels.

Een ander soort kanaal is verbeeld op de postzegel van 39p. Het kanaal is vernoemd naar het dorp Crinan. Dit kustplaatsje ligt in het westen van Schotland en wordt met een 14 kilometer lang kanaal verbonden met het kustdorp Ardrishaig. Daarmee werd de zeeroute tussen de Clyde en de Binnen-Hebriden aanmerkelijk verkort. Want daarvoor moesten vracht- en vissersschepen een lange en gevaarlijke tocht maken rond het schiereiland Kintyre, bekend van de Mull of Kintyre. Met de aanleg werd begonnen in 1793 en het kwam gereed in 1801.

Het kanaal heeft twee zeesluizen, een in Ardrishaig en een in Crinan. In het kanaal zelf zijn 13 schutsluizen gebouwd en het heeft zeven draaibruggen en een intrekbare schuifbrug. Koningin Victoria reisde langs het kanaal naar Crinan tijdens een vakantie in 1847 in de Schotse Hooglanden. Haar reis maakte het kanaal tot een toeristische attractie en gaf het kanaal daarmee een extra doel. Passagiers stoomboot-maatschappijen die vanuit Glasgow opereerden, adverteerden met het kanaal als de ‘Koninklijke route’ en tegen het einde van de jaren 1850 passeerden meer dan 40.000 passagiers elk jaar Ardrishaig. Tegenwoordig is het kanaal een populaire route voor pleziervaartuigen tussen de Firth of Clyde en de westkust van Schotland, die jaarlijks door bijna 2.000 boten wordt gebruikt.

Het ‘Stainforth & Keadby Canal’ ligt in de graafschappen Zuid-Yorkshire en Lincolnshire. Het verbindt het bevaarbare deel van de rivier Don, de River Dun Navigation bij Bramwith, met de rivier Trent bij Keadby en passeert de stadjes Stainforth, Thorne en het dorpje Ealand.

Het idee om de rivieren Don en Trent met elkaar te verbinden door middel van een kanaal kwam van James Brindley. Deze ingenieur kreeg in 1759 van de Derde Hertog van Bridgewater de opdracht om een snelle manier te bedenken om de steenkool uit zijn mijnen in Worsley in Manchester te krijgen. Brindley legde daarop het ‘Bridgewater Canal’ aan dat wordt beschouwd als het eerste kanaal van de moderne tijd, gevolg van de Industriële Revolutie, in Groot-Brittannië.

Met de aanleg van het ‘Stainforth & Keadby Canal’ werd eind 1793 begonnen door de opgerichte ‘Stainforth en Keadby Canal Navigation Company’ en werd in 1802 in gebruik genomen. In het kanaal waren slechts drie sluiscomplexen benodigd en had toen twee bruggen, een draaibrug en een schuifbrug. In 1858 werd door Richard Dunstan een scheepswerf opgericht te Thorne waar meest sleepboten werden gebouwd. Vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog was deze werf van belang en werd in 1943 elke vijfde dag een sleepboot te water gelaten. Vandaar de sleepboot afgebeeld op de postzegel. De werf is in 1987 gesloten en ontmanteld. Het industriële gebruik van het kanaal is verdwenen maar het wordt nu intensief gebruikt door de pleziervaart, vooral door ‘narrowboats’.

Enkele maanden na de uitgifte van de serie postzegels ‘binnenlandse waterwegen’, bracht Royal Mail op 18 januari 1994 een serie van vijf postzegels uit met afbeeldingen van Britse locomotieven. Op de postzegel van 41p is locomotief nummer 7002 met de naam ‘Devizes Castle’ afgebeeld rijdend over het spoorwegviaduct Lowesmoor nummer 10 gebouwd over het ‘Worcester & Birmingham Canal’. Het spoorwegviaduct op de lijn van Worcester naar Hereford ligt ook over Westbury Street die langs het kanaal loopt in de stad Worcester. De zwart-wit foto op de postzegel werd genomen door Colin Gifford toen het stoomtijdperk in de jaren ’60 in Groot-Brittannië op zijn einde liep. Op de postzegel heeft de locomotief een mooie rookpluim, maar deze ontbreekt op de originele foto van Colin Gifford.

In 1815 werd het kanaal geopend dat het industriegebied van Birmingham verbond met Worcester en de rivier Severn. Hiermee werd de route voor vrachtschepen, de ‘narrowboats’ aanmerkelijk verkort. Maar na enkele tientallen jaren werd het kanaal minder belangrijk omdat in 1860 een spoorwegverbinding werd gerealiseerd tussen de twee steden. De spoorlijn liep voor een groot deel evenwijdig aan het kanaal en werd daarmee concurrerend vanwege de tijdwinst die werd behaald door snellere treinen. Het is niet helemaal zeker, maar de ontwerper van het spoorwegviaduct was waarschijnlijk Charles Liddell die verantwoordelijk was voor de aanleg van de spoorlijn die nog steeds in gebruik is. En nog altijd razen snelle treinen over dit meer dan 160 jaar oude viaduct.

Het kanaal werd in 1868 gesloten voor vrachtschepen en raakte langzaam in verval. In 1874 werd het kanaal aangekocht door Sharpness New Docks Company die het eigen kanaal, het Gloucester & Sharpness Canal, met elkaar verbond waardoor het vrachtverkeer weer toenam. In 1948 werd het kanaal genationaliseerd doch in 1961 voorgoed voor vrachtverkeer gesloten. Nu wordt het kanaal druk gebruikt door de pleziervaart, vooral met omgebouwde ‘narrowboats’. Het ‘Worcester & Birmingham Canal’ telt vele sluizen om het hoogteverschil te kunnen overwinnen, 58 stuks. In het kanaal bevinden zich dertig sluizen binnen een afstand van 3600 meter om een hoogteverschil van 67 meter de baas te kunnen. En al die sluizen, de ‘Tardebigge Locks’ worden door de vakantiegangers op de ‘narrowboats’ met de hand bediend. Het is het kortste kanaaldeel met de meeste sluizen in geheel Groot-Brittannië. Sluis nummer 41, zoals afgebeeld op de prentkaart, ligt bij de Fenstall Lane Bridge vlak bij de stad Bromsgrove. In Worcester hebben we na ons bezoek aan de prachtige kathedraal een middag doorgebracht bij de schutsluis in dit kanaal enkele honderden meters daarvandaan. De sluis, ‘Sidbury Lock’, ligt deels onder de brug over een brede weg. We zijn ook het ernaast gelegen museum binnengelopen dat gewijd is aan de ‘Civil War’ en is ingericht in een middeleeuws gebouw, ‘The Commandery’.

Tijdens onze vele vakanties in Engeland en Wales hebben we heel wat uurtjes doorgebracht met wandelen langs de kanalen over het ‘towpath’, het jaagpad, en bij de schutsluizen. Letterlijk hoogtepunt was wel onze wandeling over het ‘Pontcysyllte Aqueduct’ bij Llangollen in Noord-Wales, afgebeeld op de postzegel rechtsonder in het blokje, 38 meter boven de rivier ‘Dee’.

Het voor de vrachtvaart met ‘narrowboats’ gebouwde aquaduct heeft 18 bogen en werd ontworpen door Thomas Telford voor het ‘Llangollen Canal’. Het aquaduct kwam gereed in 1805. De ‘narrowboats’ varen vanaf het plaatsje Trevor, Wrexam, waar een kolk ligt in het ‘Shropshire Union Canal’ ten noorden van het aquaduct, naar het zuiden. Het aquaduct is een gietijzeren trog die aangebracht is op stenen pijlers. Het aquaduct is 307 meter lang met overspanningen van elk 16 meter. Mensen met hoogtevrees wordt aangeraden niet over het aquaduct te wandelen omdat slechts een ijzeren reling de enige afscheiding is met de diepte. Aan de zijde van het kanaal zelf is helemaal geen afscheiding aangebracht. Maar voor degenen die geen vrees hebben is het een onvergetelijke ervaring om over het smalle voetpad naar de overkant te lopen.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië Bruggen Musea Spoorwegen Tweede wereldoorlog



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 4,80 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)