De levensomstandigheden van de afgebeelde Ethiopische kinderen geven bepaald geen opgewekt en florissant beeld van de werkelijkheid. Integendeel. De zeggingskracht van zwart-wit foto’s past hier beter bij dan die van kleurenfoto’s. Deze drie kinderzegel-kinderen, zijn per horizontaal postzegelduo betrokken bij twee rol-activiteiten in het fotografische beeldverhaal: ‘studerende’ werker – werkende ‘student’ (duo-rol of dubbelrol). Deze zes kinderzegelafbeeldingen geven écht een beeld van de doelgroep, waar de bijslaggelden voor bestemd zijn: kinderen die het minder goed hebben en een steuntje in de rug nodig hebben.
Gerelateerde artikelen
Overeenkomst!
Deze nieuwe kinderzegels komen qua onderwerp/inhoud overeen met de directe afbeeldingen van de doelgroepkinderen van de kinderzegels 1931 (nvph 240/43). Hierop staan een doof, achterlijk, blind en verwaarloosd kind. De leuze was toen: “Toon de mensen de werkelijkheid.” Vandaar een werkelijkheidsweergave, waarbij ontwerper Kiljan trachtte niet ‘stotend’ te zijn. Negatieve reacties waren destijds niet mals: “Het is in hooge mate onkiesch om gebreken van bepaalde, te herkennen kinderen aldus openbaar te maken. Men heeft een voorkeur voor aantrekkelijke postzegels en geen aanwijzers van misstanden en verdriet.”
Of de nieuwe kinderzegels dergelijke reacties zullen oproepen, is twijfelachtig. De zegelafbeelding worden als weinig aansprekende ‘ver-van-mijn-bed-show-afbeeldingen’ ervaren en geïnterpreteerd. Bovendien ziet men tegenwoordig veel ellende op de televisie, waardoor men gevoelsmatig afstompt en er niet meer op reageert (apathisch). Men raakt er in de al maar meer verhardende maatschappij emotioneel steeds minder bij betrokken. Tot nu toe staan er altijd nastrevenswaardige voorbeeldkinderen in blakende gezondheid op kinderzegels (met uitzondering van de derde wereldkinderen (zwart-wit foto’s) van de kinderzegels 1979 (nvph 1186/88). Topscoorders van ‘nastrevenswaardigheid’ zijn recentelijk de prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane op de kinderzegels van vorig jaar geweest.
Misleiding?
De laatst uitgegeven ‘Er is post!’-editie (najaar 2013, blz. 18) bericht over de nieuwe kinderzegels onder de kop ‘De kinderpostzegels komen eraan’ in een onderschrift bij een kleurenfoto met daarop de 10-jarige Abaynew: “Ik moest iedere dag vee hoeden. Heel zwaar werk. Sinds kort leer ik lezen en schrijven, dat maakt me blij.” De tekst van het artikel vult hierbij nog het volgende aan: “Anbaynews ouders hebben inmiddels begrepen hoe belangrijk school is voor toekomst van hun zoon. Nu mag hij ernaartoe en leert er lezen en schrijven.”
Bijgaande tekst suggereert dat het blij en opgewekt kijkende kereltje van de kleurenfoto (met op de achtergrond een op het bord schrijvende leerkracht) hetzelfde persoontje is als die van beide indringende kinderzegel-afbeeldingen met de rood gekleurde frankeerwaarde en landsnaam. Deze veronderstelling klopt niet! Op de linker zijkant van de kleurenfoto vermeldt een verticale tekst ‘Foto: Frank van Geelen’, terwijl beide zwart-wit foto’s van de kinderzegels door Anton Corbijn zijn gefotografeerd. Met andere woorden het zijn twee verschillende kinderen, die beiden (als werk) voor het vee moeten zorgen. Hierbij worden we dus misleid door de tekst. De kleurenfoto bezit in dit artikel trouwens een geheel andere functie/rol als die van de zwart-wit foto’s op de kinderzegels. De aansprekende kleurenfoto fleurt het artikel op en motiveert (weer) nieuwe kinderzegels te kopen. De kleurenfoto roept een positief belevingsgevoel op
Opbrengst kinderpostzegelactie 2012
Vorig jaar bracht de kinderpostzegelactie een recordbedrag van 11.6 miljoen euro op (1,6 miljoen meer dan in 2011). Verwonderlijk is dat niet geweest. Er lag een gecombineerde reden aan ten grondslag.
- Alle media gaven op 14 september 2012 (dus 12 dagen vóór de scholenactie als scholieren met bestellijsten langs de deuren gaan) in woord en beeld ruimschoots aandacht aan drie heel bijzondere modellen op de nieuwe kinderzegels: de 8-jarige prinses Amalia, de 7-jarige prinses Alexia en de 5-jarige prinses Ariane. De drie prinsesjes liggen als BN-ers buitengewoon goed in de markt. Velen stellen belang in het bezit van deze vorstelijke kinderpostzegels (als collectors items).Na afloop van de kinderpostzegelacties ontvangen medewerkers traditioneel een kinderzegelbedankkaart (vanaf 1949 al uitgegeven) voor hun daadwerkelijke hulp. Van de 12.000 exemplaren (deze genummerde kaart is het 4565e kaart) komt een groot deel bij het onderwijzend personeel als ‘naaste medewerkers’ van de scholenactie terecht. Deze aan weerskanten bedrukte kaart bezit een in Leiden (domicilie van de Stichting Kinderpostzegels Nederland [SKN]) afgestempelde kinderzegel d.d. 6-XI-12. Er bestaan (door het gebruik van de zes kinderzegels) zes varianten van deze kaart. Verzamelaars hoeven niet bij SKN aan te kloppen dergelijk kaart te bemachtigen: ze worden alléén verstrekt aan medewerkers. In 2008 is door de Vereniging Kinderpostzegels & Maximafilie een omvangrijk en rijk geïllustreerde catalogus in kleur (multoband) uitgegeven.
- Het spraakmakende onderwerp heeft dus 12 dagen aaneen buitengewoon veel aandacht van de beeldende en schrijvende pers gekregen. Deze extra lange, gratis publiciteits- en reclameperiode heeft de kinderzegelactie bepaald geen windeieren gelegd.
- Ook zal de door vader Willem-Alexander gemaakte foto’s zeker bijgedragen hebben aan het verkoopsucces.
Of de kinderzegelactie van dit jaar het spectaculair hoge opbrengstbedrag van vorig jaar zal halen, is twijfelachtig. Er is dit jaar geen uitgebreide ‘reclameperiode’ van de pers aan de scholenactie mét postzegelafbeeldingen vooraf gegaan. Afgezien van de huidige crisisperiode, waarin iedereen meer bewust betrokken is bij het uitgeven van geld, spreekt het kinderzegelonderwerp én –afbeeldingen (ook nog in zwart-wit) het publiek ook minder aan.
Reacties (10) Schrijf een reactie
De hogere aanschafprijs van 2013 kan bijdragen aan een hoge opbrengst voor de kinderzegelactie. In 2012 kost een kinderzegel van dat jaar E0,50 + E0,25, in 2013 kost de zegel van dat jaar E0,60 + E0,30.
In 2012 was de prijs per zegel ook al hoger dan die in 2011. En in 2014 is de prijs weer hoger dan in 2013.
Het is ze gegund.
Het is ze inderdaad gegund. Postnl zou ook wel eens wat extra kunnen doen voor al die velletjes die meteen op de rebus- kaarten geplakt worden en al die zegels die toch bij de resterende verzamelaars in albums blijven zitten.
Maar wie weet is daar al iets geregeld.
Ja,net als andere jaren steunen we met de kinderzegels een goed doel.Dat laat onverlet dat het sombere zegels zijn.Als verzamelaar neem je de zegels uiteraard op in je collectie.De praktijk zal waarschijnlijk wel weer zijn dat de ouders,ooms en tantes,die de zegels kochten bij de schoolkindered zegels opbergen, bewaren en vergeten ze te gebruiken. Nu per 1 november door tante Pos de guldenzegels voor frankering onbruikbaar zijn verklaard,kwamen bij diverse gezinnen de kinderzegels in gulden waardering te voorschijn.Die zegels hebben door hun opcenten vele goede doelen gediend,maar ook ons geprivatiseerde postbedrijf heeft er een aardige grijpstuiver aan overgehouden.Van dat ,zonder er een postale dienst voor verleend te hebbende bedrag,zou inderdaad een geld percentage richting het goede doel mogen gaan.
Cor @tsja dan komen de zomer/ouderen zegels en andere toeslag zegels zeker ook in aanmerking via de ptt,s kon er zoveel geld opgehaald worden dus waarom dan nu nog extra.
Zojuist, dinsdag 5 nov 12:00u, in het NOS Journaal op de TV
“opbrengst ook dit jaar 11,6 miljoen”
“comité is aangenaam verrast door deze opbrengst”
Inderdaad, de opbrengst van dit jaar evenaart die van vorig jaar, die toen ook 11,6 miljoen euro bedroeg. Het zij SKN gegund.
Goeie opbrengst. Mooie zegels ook, ze werden vandaag aan de deur bezorgd.
Vaak vind ik de kinderzegels qua ontwerp wat minder geslaagd, maar die van vorig jaar en dit jaar zijn echte toppertjes!
Blijkbaar is er geen samenhang tussen de verkoopcijfers en het ontwerp/voorstelling van de zegels.
Blijven nog deze vragen openstaan:
* hoeveel velletjes kinderzegels zijn er dit jaar verkocht?
* hoe groot is het aandeel kaarten in de opbrengst?
* is de verhouding in opbrengst postzegels:kaarten in de loop der jaren veranderd, en hoe?
In tegenstelling tot wat er op deze blog is geschreven is de jongen op de kleuren foto dezelfde jongen als op de zwart/wit foto van Anton Corbijn.
De kleuren foto is door mij gemaakt. De foto van Anton is de dag ervoor gemaakt. Daar was ik zelf bij aanwezig.
Kleur en zwart/wit kan een andere perceptie geven.
Frank van Geelen
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)