Collect: Bpost legt verzamelaar in de watten - Postzegelblog

Collect: Bpost legt verzamelaar in de watten

0

PostNL werkt steeds nauwer samen met andere Europese postbedrijven. Ook op het gebied van postzegels uitgeven. De nieuwe crypto- postzegel  is daar een actueel voorbeeld van. In deze nieuwe rubriek nemen we een kijkje bij onze Europese collega’s. Om te beginnen onze buren van bpost in België.

Eigen postzegeldrukkerij
Het hoofdkantoor van bpost staat in Brussel. Maar de afdeling postzegels en filatelie huist in de eigen Zegeldrukkerij van Mechelen, waar jaarlijks ruim 20 bpost-uitgiften van de persen rollen. “De meeste zijn gebaseerd op vaste thema’s als natuur, kunst, sport, geschiedenis en wetenschap”, vertelt sales & marketing manager Carla de Boodt (1967). “Daarnaast vragen we het publiek en collega’s om ideeën voor onderwerpen. Onze filatelistische commissie maakt dan de uiteindelijke selectie.”

Twee eigen ontwerpers
Voor het ontwerp van de uitgiften heeft bpost twee eigen ontwerpers in dienst. De Boodt: “Zij hebben veel kennis en ervaring en je hoeft ze niets meer uit te leggen. Dat werkt heel snel en fijn.” Toch is er geen eenduidige bpost-stijl, verzekert ze. “Ons aanbod is heel  gevarieerd. Van ‘gewone’ postzegels tot postzegels met speciale effecten en afwijkende uitsneden.”

Flink in de watten leggen
Het populairst zijn de postzegels met koning Filip en de natuurpostzegels van Joris de Raedt, André Buzin en Marijke Meersman. “En ook het postzegelboekje met schilderijen van de Belgische impressionist Emile Claus loopt heel goed.” De terugloop van het postzegelgebruik vangt bpost op door de bestaande klanten ‘flink in de watten te leggen’. “Niet alleen met mooie nieuwe postzegels, maar ook met een goede service en ons magazine Philanews. Nieuwe doelgroepen boren we aan met innovaties als onze eerste cryptopostzegel die in oktober uitkomt. En door nóg actiever te zijn in het buitenland.”

Om nieuwe doelgroepen aan te spreken wil bpost ook experimenteren met nieuwe technologie als kunstmatige intelligentie, zoals PostNL doet met de 2024-reeks van Typisch Nederlands. Maar de traditionele verzamelaar wordt zeker niet vergeten. “We willen graag behouden wat we hebben. Onze trouwe klanten houden vooral van mooie, ambachtelijke postzegels die door mensenhanden zijn gemaakt. En die klanten blijven we goed bedienen.”

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (1 stemmen, gemiddeld: 2,00 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Tags bij dit artikel

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)