De Kinderpostzegels 2024 staan in het teken van 100 jaar kinderzegels, waarop het thema ‘veerkracht’ met behulp van teksten, afbeeldingen en gesproken woord in overdrachtelijke zin aandacht krijgt. Het gesproken woord verbindt via de QR-code op de mega-postzegel de verzender met de ontvanger.
Gerelateerde artikelen
Kinderpostzegels 2024
Emissie-gegevens: de designer is een niet met naam genoemde medewerker van Hallmark uit Capelle aan den IJssel, oplage omvat 1.350.000 postzegelvellen met 5 verschillende postzegels, drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem.
Analyse kinderpostzegels
Het thema van de kinderzegels 2024 toont veerkracht. Een activiteit die je kunt inzetten in moeilijke situaties als armoede, eenzaamheid en/of problemen in thuissituaties. Vijf veerkrachtige elementen illustreren met afbeeldingen / verbeeldingen als tekst, beeld en gesproken woord [1] liefdevolle aandacht, [2] tegenslagen overwinnen, [3] veilige basis, [4] je zelf kunnen zijn, [5] kansen kunnen krijgen. Hiermee kunnen kinderen steviger in hun schoenen staan en daarmee de problematische zwaarte achter zich laten.
Liefdevolle aandacht en tegenslagen overwinnen
[1] “Jij bent superlief” verwijst naar ‘liefdevolle aandacht’
[2] de voortbewegende ster verwijst naar ‘tegenslagen overwinnen.’
Veilige basis en jezelf kunnen zijn
[3] de afbeelding van beide harten verwijst naar ‘veilige basis.’
[4] “Jij bent superleuk” verwijst naar ’je zelf kunnen zijn.’
Kansen kunnen krijgen
[5] met een opbeurend woord ‘kun je kansen krijgen’. De verzender van een boodschap treedt betrokken en op interactieve wijze middels het woord via de QR-code in contact met de ontvanger van brief of kaart, waarmee het poststuk is gefrankeerd.
Deze ultra moderne boodschap-methode komt overeen met de duidelijk herkenbaar geschreven afkorting ‘z.o.p.’ (met de betekenis ‘zie onder postzegel’) op een kaart, die in de 50-tiger jaren van de vorige eeuw verwees naar de clandestien geschreven tekst / boodschap in piepkleine lettertjes op het kaartgedeelte onder een frankeerpostzegel. Door verschil in frankeerbedrag tussen kaart-porto en briefkaart-porto kon aldus toch goedkoop een korte brieftekst verzonden worden. Toen lette men nog écht op de kleintjes!
Tekstuele & illustratieve verbeeldingen / afbeeldingen!
De kringen op de achtergrond van illustraties en teksten van de groene, gele en blauwe postzegels verwijzen naar een trampoline, die in figuurlijke / overdrachtelijke zin de veerkracht van de kinderzegelcampagne 2024 verbeeldt:
- Deze drie superkracht-postzegels onderstrepen met korte, stimulerende teksten als “Jij ben superlief”, “Jij bent superleuk” en “Jij bent super . . . “ in combinatie van een verstuurde en gescande video-boodschap de veerkracht op persoonlijke wijze.
- Op beide rode superkracht-postzegels vervullen een voorbij schietend stralende ster (met daarin zelfs het blij-opgewekte SKN-logo-gezichtje) en twee ruimtelijk afgebeelde én dynamisch opgestelde harten op visueel-indringende wijze energiek spanningsvolle wijze veerkracht.
- Op de onderste velrand is een oranje lint geplaatst (een verwijzing naar het polsbandje dat kinderen dit jaar dragen als ze langs de deuren gaan), waarin het thema superkracht is gekoppeld aan het 100-jarige bestaan van de Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN) met een jubileum-postzegelvel. Dit jaar is de 97e kinderzegelemissie die SKN in samenwerking met PostNL uitgeeft (oorlogsjaren 1942, 1943 & 1944 ontbreken).
Ontwerper
Een niet met naam en toenaam genoemde medewerker van Hallmark heeft op gevarieerd aantrekkelijke wijze dit kinderpostzegel ontworpen. Daarbij is de designer uitgegaan van een vijftal themakaarten met een postzegelrandje (als ‘verbinder’ tussen PostNL, SKN & Hallmark) voor de kinderpostzegelactie 2024, die prentbriefkaarten-uitgever Hallmark in opdracht van SKN voor de kinderpostzegelactie 2024 al had ontworpen.
Elementen uit de themakaarten komen terug in het postzegelontwerp, waarin naast contrast, speels en minimalistisch ook positiviteit en vrolijkheid essentieel aanwezig zijn. Confetti onderstreept het enthousiasme.
“Eind goed al goed!” of “Eind goed al goed?”
- De ontwerpmethode van de nieuwe kinderzegel 2024 komt overeen met die van alle kinderzegels, die vóór 2014 zijn ontworpen. Alle ontwerpers gingen uit van hoofdfiguren die ze zelf hadden bedacht. Ze maakten dus geen gebruik van illustraties uit strip, jeugdtijdschrift en boek van in ons land bekende illustratoren / ontwerpers of afkomstig van LEGO-speelgoed. Zie artikel ‘Na 2025 beëindiging kinderzegelemissies 2025?’ van 17 augustus 2023 met een opsomming van bronnen, waaruit geleende hoofdpersonen zijn ontleend. Met andere woorden: “Eind goed al goed!”
- De constatering “Eind goed al goed?” heeft met de vraagstelling betrekking op het artikel ‘Na 2025 beëindiging kinderzegelemissies 2025?’ van 17 augustus 2023.
Dit artikel van vorig jaar verwijst niet alleen naar de innovatieve SKN-koerswijziging van kinderzegelemissies 2015 – 2023, maar ook naar kinderzegelbeëindiging als aantrekkelijk item voor PostNL vanwege omzetverhoging!
Met andere woorden: “Eind goed al goed?” Het antwoord is: “Ja, het postbedrijf is jarenlang aaneen gestart, maar ook geëindigd met authentiek ontworpen kinderpostzegels!”
Is naar aanleiding van deze oproep ook een boekwerkje als jubileumuitgave uitgegeven? Bedankt voor jouw reactie (batehijl@delta.nl).
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)