Surrealisme is een kunststroming uit de 20e eeuw, van 1924 tot 1946 om precies te zijn. Een kenmerk van deze kunststroming is dat het lijkt alsof je naar een fantasie- of droomwereld kijkt. De kunstwerken zijn als je er op het eerste gezicht naar kijkt een beetje vreemd. Ook probeert de kunstenaar je soms op het verkeerde been te zetten, door dingen te laten zien die eigenlijk helemaal niet kunnen. Hun doel is om je onwerkelijke dingen te laten zien die niet mogelijk zijn in de normale wereld. Bent u een liefhebber van deze kunststroming en heeft u kunstwerken gezien van bekende schilders in Nederlandse of Belgische musea?
Gerelateerde artikelen
Surrealisme
Het surrealisme is een kunststroming in de moderne kunst ontstaan als literaire stroming in het begin van 1920. Hoewel er een hoogtepunt van het surrealisme is waar te nemen tussen 1925 en 1940, in zowel schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie als in de literatuur, is het surrealisme nog steeds aanwezig en actief.
Het is de Franse schrijver en essayist André Breton, die in 1924 zijn opvattingen omtrent het surrealisme in de kunst, vooral de schilderkunst en de literatuur, te boek stelt in het Manifest van het Surrealisme (Frans: Manifeste du surréalisme). Over de relatie tussen het surrealisme en de schilderkunst publiceerde hij in 1928 Le surréalisme et la peinture, dat in 1965 met vele nieuwe toevoegingen nogmaals werd uitgegeven.
Teleurgesteld in het rationalisme, dat door de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog te optimistisch was gebleken, en geïnspireerd door de ideeën van Sigmund Freud, stellen surrealisten de door vrije associaties gekenmerkte bewustzijnstoestand van de droom centraal.
Kenmerken en technieken
Het surrealisme is een van oorsprong literaire stroming, die in 1924 in het manifest van André Breton werd gedefinieerd als: Automatische spontaneïteit in zijn meest pure vorm, waarin men probeert – verbaal, door het geschreven woord, of in welke vorm dan ook – de manier van denken te laten zien, geleid door fantasie, zonder enige gecontroleerde ratio en los van morele waarden.
Meestal uitgevoerd in een hyperrealistische stijl stellen de surrealisten beelden samen in absoluut onverwachte, verrassende, zo niet schokkende combinaties. Het is echter evenzeer mogelijk, zoals het werk van Hans Arp bewijst, dat de werken totaal abstract zijn, of, zoals in het werk van Joan Miró, herkenbaar maar zeker niet realistisch. Surrealisten proberen hun fantasie zo veel mogelijk de vrije loop te laten. Ze schilderen bijvoorbeeld droombeelden. Automatisch tekenen of schrijven is ook een toegepaste techniek.
Bekende kunstenaars
Het surrealisme is misschien wel de belangrijkste kunststroming van België in de 2oe eeuw. Weet u de namen van de vijf kunstenaars? En wat zijn de namen van de vijf kunstwerken? Verzamelaars van spoorwegen zullen dit vel vast aanschaffen gelet op de zegel van Paul Delvaux.
Velletje komt 26 augustus a.s. uit. Een pracht ontwerp van Myriam Voz. Let op de tekst op de velrand. Herkent u de valse en de echte perforatie? Waarom kan ze niet een velletje zegels ontwerpen voor PostNL?
René Magritte
René François Ghislain Magritte (1898 –1967) was een Belgisch surrealistisch kunstschilder. Het grootste deel van het oeuvre van Magritte behoort qua stijl tot het surrealisme, een van de belangrijke kunststromingen van de 20e eeuw. In vele van zijn werken komen naakte vrouwen en natuurgetrouw geschilderde vissen voor. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar het feit dat Magritte zijn moeder naakt terugvond in de Samber nadat zij zelfmoord had gepleegd.
Het werk van Magritte is net zoals dat van bijvoorbeeld Salvador Dali en Carel Willink zeer fijn geschilderd, hetgeen het realistische effect van in werkelijkheid onbestaanbare voorstellingen benadrukt.
Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of “Het verraad van de voorstelling” met de geschilderde tekst: Ceci n’est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schildert René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: “Dit hier is geen pijp” (Ceci n’est pas une pipe). Hij wil zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest.
Door ons telkens te bevragen en als het ware te misleiden, dwingt Magritte ons over kunst na te denken. In dat licht kunnen ook de titels van het werk van Magritte gezien worden. Deze titels hebben meestal niets te maken met het onderwerp van het schilderij. De latere conceptuele kunstenaars trokken deze lijn zeer extreem door met een installatie, een performance of een happening en herleidden het kunstwerk tot een idee. Dit is ook een kritiek op de kunstenaars die vinden dat ze de werkelijkheid zo waarheidsgetrouw moeten weergeven, zoals de hyperrealisten later.
René Magritte vond dat het de taak is van de kunstschilder om de realiteit in een ander kader te plaatsen. Zijn kunst roept altijd meer vragen op dan zij kan beantwoorden. Getuige hiervan is het schilderij van een zeemeermin, afgebeeld met een vissenkop en mensenbenen. Kenschetsend is ook het schilderij van een zeer natuurgetrouw afgebeelde vis die aan de staartzijde verandert in een brandende sigaar met kringelende rookpluim (schilderij “l’Exception” 1963). Magrittes werk getuigt ook van een uiterst grote beheersing van de techniek van het schilderen met olieverf op doek.
Veel van het werk van Magritte laat een metamorfose zien, een verandering van het ene voorwerp in het andere. Of het werk is in andere opzichten onmogelijk, bijvoorbeeld de serie woonhuizen in de nacht, met een heldere hemel in daglicht erboven. Of een maan die voor de bladeren van een boom hangt. Uilen of andere vogels die als planten uit de grond komen.
Meer info:
Helaas zijn de exposities van 100 jaar surrealisme bij onze zuiderburen geweest. Voor wie nog de tekst wil lezen:
https://www.100yearsofsurrealism.be/nederlands
https://www.bozar.be/nl/kalender/histoire-de-ne-pas-rire-het-surrealisme-belgie
https://fine-arts-museum.be/nl/tentoonstellingen/imagine
Maar wie iets verder wil reizen naar Parijs is nog op tijd (4 september 2024 – 13 januari 2025):
https://www.centrepompidou.fr/fr/programme/agenda/evenement/gGUudFS
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)