Op maandag 23 oktober 2023 zal het postzegelvel ‘Het compliment’ met zes postzegels als vijfde emissie Dutch Design worden uitgegeven. Op verrassend inventieve wijze wordt de optimaliserende uitwerking van complimenteuze uitingen middels kleur, kaderlijn en samenhangende postzegelparen in overdrachtelijk-symbolische zin getoond.
Met andere woorden ook deze emissie bezit een (redelijk verborgen) boodschap, De in het oog vallende, kleurig hoekige vlakken bezitten geen decoratieve functie, zoals velen veronderstellen.
Gerelateerde artikelen
Emissiegegevens Het compliment – uitgiftedatum 23 oktober 2023
Ontwerp Nicole Uniquole i.s.m. 20 studenten Graphic Design van ArtEZ, University of Arts in Zwolle; vel van 6 gelijke postzegels; 80.000 vellen; waardeaanduiding internationaal 1; uitgiftedatum 23 oktober 2023; drukkerij Joh. Enschedé in Haarlem.
Analyse Dutch Design-postzegel
Drie horizontale rechthoeken van gelijke grootte vullen de postzegel tot in de perforatie. In de middelste rechthoek staat o.a. de compliment-tekst in hoofdletters “JIJ BENT ZO LEKKER JEZELF”. In beide resterende rechthoeken staat een identiek kleurrijk patroon (180 graden t.o.v. elkaar gedraaid) gevuld met zeven verschillende hoekige vormen door witte kaderlijnen van elkaar gescheiden. Frankeerwaarde-aanduiding 1 (rechtsboven) en sorteerhaak (linksonder) lopen evenwijdig aan de kaderlijnen.
Kleurrijk patroon: Geen pure, helder frisse kleuren en geen somber donkere kleuren, maar niet-eenvoudig te verwoorden compromiskleuren als beide gelen en pinkkleur – cyclaamkleur. Deze grafisch uitgewerkte kleurnuances geven de verstaander een goed en positief gevoel.
De aanzet van de abstracte vlakverdeling op de postzegel is gebaseerd op het strakke beeldpatroon van het affiche, die Crouwel voor de tentoonstelling van beeldhouwer Étienne Martin (1913 – 1995) in het Stedelijk Museum in 1963 heeft ontworpen. Klik hier om het affiche te bekijken. Jammer dat (enkele) hoekrondingen van de vormen niet in het hoekige eindresultaat van de postzegel terecht zijn gekomen. Mijns inziens zal de uitstraling vriendelijker / lieflijker en minder zakelijk-afstandelijk overkomen.
Naast nog ander werk van Crouwel is ook grafisch lineair werk van Jan Bons en Dick Bruna in de oriënterende periode van het beeldonderzoek betrokken geweest.
Het horizontale postzegelpaar is meer kaderlijn- en kleurdoorloper dan het verticale postzegelpaar.
Coöperatieve medewerkers
Het postzegelvel en de titel ‘Het compliment’ is het resultaat ven een postzegelproject binnen de opleiding Graphic Design van ArtEZ in Zwolle onder supervisie van Nicole Uniquole (curator bij ArtEZ) en Marijke Meester (hoofd Graphic Design bij ArtEZ) met 20 tweedejaars-studenten *) o.l.v. Adam Oostenbrink. Demi de Vries (2004) en Emma Wijnsma (2001) zijn in de afrondingsfase van het gemeenschappelijke ontwerpproces intensief betrokken.
*)
Om tweeërlei reden is de samenwerking van PostNL met het Zwolse artistieke opleidingsinstituut aantrekkelijk:
- Studenten in het werk-leer-project doen echt praktisch werkervaring met z’n ins and outs op in plaats van die met gefingeerde opdrachten.
- Uitbesteden van ontwerpopdrachten aan studenten is aanmerkelijk goedkoper voor PostNL dan die aan gerenommeerde grafische ontwerpers / ontwerpbureaus.
Compliment ‘Jij bent zo lekker jezelf’
1) Het uitgangspunt van het postzegelonderwerp ‘Het compliment’ kwam uit het eigen onderzoek voort naar wat Dutch Design kenmerkend en opvallend voor de doorsnee Nederlander inhoudt. Wij zijn vaak bijzonder goed in het verwoorden wat er NIET goed is en minder handig in het vertellen wat er WEL goed is. Het veroorzaakt verwijdering en bepaald geen verbinding en benadering. Vandaar de keuze voor de complimenteuze beoordeling / rake verwoording JIJ BENT ZO LEKKER JEZELF.
Verbindingsaspecten
Een drietal op de postzegel verwerkte verbindingsaspecten visualiseren het positieve resultaat bij het kenbaar maken van complimenten:
- Witte, stevig neergezette kaderlijnen verbinden de hoekige vormen op letterlijke wijze.
- Verwante kleuren (beide gelen & pinkkleur – cyclaamkleur ) stralen in overdrachtelijke zin verbinding uit.
- Het postzegeltechnische beelddoorloperseffect op een samenhangend postzegelpaar accentueert letterlijke het aspect de verbinding.
Deze in overdrachtelijke wijze te identificerende aspecten hebben op identieke wijze een optimaliserende uitwerking op het plaatsen van een complimenteuze opmerking.
Eerdere Dutch Design-emissies
Bij de eerder uitgegeven Dutch Design-emissies als Gewoontjes (2019), Caleidoscoop (2020), Praat met de hand (2021), Vergeet mij nietje (2022) staat ook de persoonlijke fascinatie van de ontwerper op de voorgrond. Ieder jaar geeft PostNL grafische ontwerpers, illustrator of kunstenaars een vrije opdracht geheel in overeenstemming met hun eigen individueel-persoonlijke inzicht.
Reacties (5) Schrijf een reactie
Leuk dat dit een zegel voor internationale post is, maar dan graag de vertaling van ‘Jij bent zo lekker jezelf’ in (in elk geval) het Engels, Duits, Frans en Spaans meeleveren! ;-) De ontvanger moet natuurlijk wel begrijpen wat er staat…
Inderdaad Ger, daarmee heeft ons land internationaal de boot gemist. Bij een iets andere tekstopstelling met een Engelse toevoeging zou de postzegel voor buitenlanders geen gesloten boek zijn geworden.
Ik denk dat anno 2023 de paar mensen die deze zegel op de post gaan ontvangen wel weten hoe ze Google Translate op de telefoon kunnen gebruiken.
@Lars, vast wel, maar dan krijg je kromme vertalingen, zoals bijvoorbeeld ‘You are so wonderfully yourself’ ;-)
Misschien moeten onze buitenlandse vrienden Nederlands leren.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)