De kunstwerken uit deel 1 van dit artikel zijn alle door Nederlandse kunstenaars gemaakt. Die voor ‘5 voor Europa’ (nvph 2403/07) en ‘5 voor buiten Europa’ (nvph 2408/12) zijn van de hand van buitenlandse kunstenaars, die in ons land wonen en werken.
Het herkennen en analyseren van al het afgebeelde op het (te) kleine postzegelformaat geeft problemen. Bovendien bezit de doorsnee verzamelaar / filatelist geen of onvoldoende kennis van de achtergrondgedachte, die de kunstenaar bij dit werk voor ogen heeft gestaan. Een aantal kunstwerken komen uit sociale en artistieke projecten voort.
Gerelateerde artikelen
11) Sigurdur Godmundsson – Study for horizon [1979]
De in IJsland geboren Sigurdur Godmundsson is gespecialiseerd in geënsceneerde fotografie, waarin hij zelf een rol speelt. In het fotowerk ‘Study for horizon’ spelen toneel en beeldende kunst beide een rol. Op het Noordzeestrand nabij de vloedlijn staat de fotograaf, die onmogelijk ver voorover helt overeenkomend met de vlaggenstok voor hem. De fotograaf lijkt te spotten met de natuurwetten. De schuine stand verbeeldt de vaak krachtige wind aan zee in ons land. Een storm waar je tegenin kunt leunen.
12) Jeff Wall – Lost luggage depot [2002]
Jeff Wall uit Canada heeft een gietijzeren kunstwerk (staat op de Wilhelmina-pier in Rotterdam) gemaakt als hommage aan de Holland-Amerika-Lijn (HAL), die na de Tweede Wereldoorlog decennia lang veel emigrerende Nederlanders naar Amerika bracht. In het depot aan het einde van de pier (als laatste stukje Nederland) staan hier en daar nog enkele vergeten koffers op de rekken.
13) Daniel Buren – Keukenhof [1988]
Het kunstwerk van Daniel Buren uit Frankrijk voor de Keukenhof in Lisse bestaat uit 11.000 rood en wit gekleurde tulpen, waarin ‘strepen in rijen (hét geliefde patroon van de ontwerper) naast elkaar zijn geformeerd. Veel kunstwerken van de kunstenaar van stof of ander materiaal bezitten streeppatronen met de onveranderlijk breedte van 8,7 cm. Voor Buren is de streep ‘een instrument naar te kijken’.
14) FAT – Scheveningen [2005]
Het collectief Fashion Architecture Taste (FAT) uit Londen heeft aan de Noord Boulevard in Scheveningen een huisje, een bewakershuisje bij een fietsenstalling, gefotografeerd. Het bestaat uit een witte terp (de verblijfsruimte van de toezichthouder) met daarop een klein Nederlands huisje van beton. De witte verhoging wordt door een grijze kasteelmuur met kantelen doorsneden, waardoor een functioneel kunstwerk is ontstaan. Dit bouwwerk is een van de vele bouwwerken van FAT, die variëren van een uiterst sobere container tot sciencefiction-achtige bouwwerken.
15) Olafur Eliasson – Double sunset [2000]
Een gegolfd ronde metalen schijf (diameter 8 meter) is door de Deen Olafur Eliasson met hulp van anderen op een hoog gebouw in Utrecht geplaatst. Schijnwerpers op een naburig gebouw verlichten de schijf in de schemering. Vanuit de hele stad Utrecht in westelijke richting leek het op een tweede zonsondergang naast de eigenlijke zonsondergang. Rechts van de met een simpel hulpmiddel verkregen kunstmatige zon is de toren van de Utrechtse Dom zichtbaar.
16) Dustin Larson – Untitled [2003]
Een omhoog kijkende persoon staat voor de 15e-eeuwse Waag met zijn vele torentjes op de Amsterdamse Nieuwmarkt. Hij heeft een scheef staand ijshoorntje in zijn mond, dat een vallende torenspits veronderstelt te zijn. Een speels absurde afbeelding van een oude stadspoort is door een kleine toevoeging van de Amerikaan Dustin Larson ontstaan.
17) Tudashi Kawamata – Working progress [1996 – 2004]
In de Bergermeerpolder bij Alkmaar is een kronkelend, 1½ km lang houten wandelpad op palen, aangelegd door ‘bewoners’ van een verslavingskliniek ‘Brijder Stichting’ naar aanleiding van een project van Tudashi Kawamata uit Japan. De latten- en palenconstructie verandert iedere dag in het kader van de ‘arbeidstherapie’. In een periode van acht jaar kan publiek continu getuige zijn van afbreken en opbouwen. Het pad begint bij de kliniek en leidt de bezoekende wandelaar (en ex-verslaafde) uiteindelijk de bewoonde wereld weer in.
18) Sean Snyder – Boerderijgezichten [2000]
Vanuit een auto op een lichtelijk gebogen snelweg (vangrail op de voorgrond) observeert de Amerikaan Sean Snyder de infrastructuur van ons land. Een voortsnellende trein (een koploper) is nauwelijks zichtbaar tussen het al eeuwen aanwezige geboomte. Het lijnrechte van snelwegen, spoorwegen en kanalen in het natuurlijk gevormde landschap met heuvels en rivieren past bij de huidige economie, mobiliteit en dynamiek van Nederland.
19) Amalia Pica – Toc toc [2004]
Voor de tentoonstelling ‘Who if not we?’ is Amalia Pica uit Argentinië met veel andere in ons land wonende en werkende buitenlanders gevraagd onderdeel van een kunstwerk te willen zijn. Al deze buitenlanders marcheerden gedurende de expositie-opening in het Centraal Museum in Utrecht luidruchtig op klompen door de hal. Deze echt gebruikte klompen (naamsetiketje onder de klomp) zijn geleend van boeren, tuinders en schippers, die op deze manier ook ‘medewerkers’ van het kunstwerk zijn geworden.
20) Rosemarie Trockel – Freude [1988]
De uit Duitsland afkomstige Rosemarie Trockel zet de Delfts blauwe wanddecoratie als het ware letterlijk op zijn kop door het woord ‘Freude’ (vreugde) spiegelbeeldig weer te geven. Daarmee geeft ze echt een afwijkende en speelse draai en kijk op deze historische wandbekleding. Het voor een deel afgebeelde werk bestaat uit 36 hand beschilderde tegeltjes met een varend scheepje met volle zeilen en wapperende vlag in de cirkelvulling en met daaronder in sierlijk handschrift de titel.
Ook Écht Hollands
De artistieke benadering van en kijk op ons land komt met een totaal andere invalshoek toch overeen met ons sociaal doen en laten bij wonen, feestvieren en op vakantie gaan. Onze Nederlandse tradities, gebruiken en gewoonten zijn wel onderhevig aan veranderingen en door bijstellingen. Een andere ‘kijk-op-én-beleving-van-de-werkelijkheid’ is zeker waarneembaar als emissie 2006 met de nieuwe emissie ‘Echt Hollands’ vergeleken worden.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)