Met sfeervol kleurige en nauw betrokken bewoordingen tracht ik in dit artikel postzegels op te voeren met enigszins seksueel getinte afbeeldingen. In dit nog weinig visueel belichte overzicht in de filatelie is het interessant te ontdekken op welke manier de grenzen van het nog toelaatbare worden opgezocht. Boekschrijvers / filmmakers hebben de taboesfeer van onze ‘gevoelswereld’ in de loop der jaren danig weten open te breken.
PostNL sluit zich bij deze openheid tot september 2016 aan. Met de PostNL-bezuinigingsronde is adviseur Kunst & Vormgeving Julius Vermeulen verdwenen. Na zijn laatste postzegelontwerp voor PostNL met de schaars geklede Doutzen Kroes wordt deze openheid tot op dit moment niet meer gecontinueerd.
Gerelateerde artikelen
Deel 1: beeldverhaal kus tot conceptie
In dit tweedelige artikel voeg ik bij uitzondering cursief gedrukte woorden toe, die de beschreven facetten gevoelsrijk, genuanceerd en sfeervol karakteriseren en u als lezer er daardoor bewuster en levendiger bij betrekken.
Onschuldig zoenen en kussen
Twee elkaar onschuldig zoenende en kussende personen.
Romantische & zakelijke kus-uitstraling
Door de onverwacht speelse plaatsing van twee harten tegen elkaar ontstaan twee volumineus zinnelijke lippen, die elkaar zoenen. Dit emotionele schouwspel op postzegels (2005, 2006 & 2010) speelt zich af vóór de overgang van een groen-aardse naar een blauw-hemelse achtergrond.
Door de ronde letteruitvoering van de euro-cent-aanduiding met de landsnaam bezitten de 39 & 44 cent-postzegels een romantisch-vrouwelijke uitstraling. De 1-postzegel daarentegen met de strak-mannelijk uitgevoerde letters komt zakelijk-afstandelijk over.
Door kijken en vergelijken kom je met overeenkomsten en tegenstellingen tussen postzegels in aanraking qua vormgeving en uitvoering. Bij verschillen tussen postzegels en maximumkaarten kun je je ook steeds afvragen: “Welke afbeelding vind ik mooier? Als je dit geregeld op deze manier uitvoert en daarbij je ook afvraagt: “Waarom vind ik deze postzegel toch mooier?” ontwikkel je langzamerhand een ter zake doend onderscheidingsvermogen.”
Verrassingspostzegels 1997
De geheime, verborgen en toegevoegde meerwaarde, die pas na wegkrassen van de hartvormige grijze bovenlaag van de kraspostzegel (nvph tevoorschijn komt, zal de ontvanger van brief of kaart ongetwijfeld verrassen. Deze discrete verpakkingswijze is een subtiel speelse manier van de afzender om aan de geadresseerde kenbaar te maken hoeveel zij / hij om hem / haar geeft.
Vreugdevolle flirten en hofmaken
Het vreugdevol flirten en hofmaken wordt verbeeld door de levendige beeldengroep van Meisner porselein (1744) van de onnozele en smoorverliefde knecht Harlekijn in veelkleurig kostuum met ruitpatroon en hoed en het opgewekte dienstmeisje Colombine. Het dansende stel is gebaseerd op een verhaal uit het Italiaanse volkstoneel.
Bloemige kus
Binnen diverse Aziatische culturen symboliseert de tulp de vrouw. Met deze kennis heeft grafisch ontwerper Gerard Harders de 80 cent postzegel van de emissie ‘Voorjaarsbloemen’ (nvph 1669) ontworpen. Hij plaatst in de fotografische collage een exotische bloem (eeuwen geleden uit het Midden-Oosten geïmporteerde tulp) naast een Nederlandse bloem (dame).
In de allegorische beeldspraak van Harders kust de ene bloem de andere. De tulp is in deze vergelijking tot een exotische dame gepromoveerd, die een Nederlandse dame kust met behoorlijk aangezette, zinnelijke lippen. Uit deze ‘liefdesrelatie’ ontstaat volgens de verticaal geplaatste tekst op de postzegel een ‘jaarlijkse toename met 20 nieuwe soorten tulpen’ (tulipa). Er bestaan ‘2000 soorten tulpen’.
De bolle, kogelronde kistletters van de landsnaam en frankeerwaarde verwijzen naar de vorm en volume van de tulpenbol. Gelijk een stripverhaal ondersteunen tekst en beeld elkaar hiermee over en weer.
Erotische liefdeskus
Deze scène is afkomstig uit de spraakmakende film ‘Turks fruit’, waarin Rutger Hauer Monique van der Ven liefdevol omhelst. Hét emotionele en erotische hoogtepunt in de geromantiseerde werkelijkheid, dat duidelijk een beroep op het gevoel van de kijker doet. Het is overigens een nette liefdesscène: beide personen zijn in tegenstelling tot veel erotische filmfragmenten niet uit de kleren.
De kleurige postzegel verwijst niet alleen naar de kleurenfilm, maar vooral naar het erotische spel, dat in de kleuren roze, groen en oranje wordt uitgevoerd / gerealiseerd.
Heetbloedig gepassioneerd kussen: eye love you
Ontwerper Stout/Kramer plaatste o.a. deze twee foto’s van fotograaf Ed van der Elsken op postzegels. Op de ene postzegel staat een driftig zoenend, elkaar omhelzend paar en op de andere staat een over elkaar tuimelend, buitelend en rollebollend stel (gedeeltelijk ontkleed) in het park.
Deze postzegel bezit twee foto’s: de eerste foto geeft een beeld vóór het huwelijk, de tweede ín het huwelijk met een moeder op de fiets met twee kinderen.
Huwelijkspostzegel 2001
De romantisch, goudgerande Huwelijkspostzegel 2001 (nvph 1986) symboliseert door houding en uitstraling een wederzijds innig en gelukkig relatiemoment / verbondenheid van twee geliefden. De gevoelsmatige genegenheid wordt verbeeld door sierlijke en gouden krullen o.a. gedeeltelijk toegepast in beide aanduidingen van de frankeerwaarden, zelfs maar met één hartje!
Romantische huwelijkspostzegel
Met de omhelzing probeert grafisch ontwerpster Marinka Reuten het wederzijdse huwelijksgevoel van warmte, geluk en geborgenheid te laten uitstralen. Reutens visie op de romantische huwelijks-postzegel: “Het is een filmisch beeld, waarbij je voelt dat je maar een klein stukje van de werkelijkheid ziet. Dat er vóór en ná dit moment meer gebeurt, waar je een vermoeden hebt, maar niet kunt zien.”
Het anonieme stel is in de beslotenheid van het huis vóór de op een kier staande slaapkamerdeur gefotografeerd. Aldus symboliseert de ontwerpster het einde van het vrijgezellen bestaan of het begin van de huwelijkse staat van beide partners.
Deel 2
Volgende week volgt deel van van ‘Beeldverhaal van kus tot conceptie op postzegels’.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)