John Singleton Copley was een Amerikaanse kunstschilder. Hij was een zoon van Richard en Mary Singleton Copley, beiden van Ierse afkomst. Copley staat bekend om zijn portretschilderijen van belangrijke figuren in het toenmalige koloniale New England in het noordoosten van de Verenigde Staten. Zijn schilderijen waren toentertijd innovatief en hadden veelal betrekking op het luxe leven van deze personen.
Gerelateerde artikelen
John Singleton Copley werd geboren op 3 juli 1738 in Boston, Massachusetts. Van zijn jeugdjaren is weinig bekend. Hij kreeg les in de schilderkunst van zijn stiefvader, de graveur en portretschilder Peter Pelham.
© Winterthur Museum Delaware
Copley vervaardigde het hierboven afgebeelde zelfportret in 1769. Het schilderij bevindt zich in de collectie van het ‘Winterthur, Garden and Library Museum’ in Delaware, Verenigde Staten. Het museum is het grootste ter wereld gespecialiseerd in Amerikaans meubilair, volkskunst en decoratieve kunst met meer dan 90.000 objecten. Oprichter was Henry Francis du Pont die het hoofdgebouw van het landgoed Winterthur in 1951 opende als openbaar museum. In 1959 werd het museum uitgebreid met een bibliotheek. Het Britse televisieprogramma ‘Antiques Roadshow’ stelde in 2019 drie afleveringen samen in dit museum.
© Collections of the Massachusetts Historical Society
Pelham was afkomstig uit Engeland en voordat hij naar Boston in Amerika vertrok had hij tussen 1720 en 1726 gravures in mezzotint gemaakt met afbeeldingen van onder anderen koningin Anne, koning George I en Oliver Cromwell. Waarom hij in 1727 Engeland verliet is niet duidelijk. Zijn eerste echtgenote Martha was overleden in Boston en op 22 mei 1748 trouwde hij met Mary Singleton, weduwe van de tabakshandelaar Richard Copley. Peter Pelham overleed in december 1751. John Singleton Copley vervaardigde het hierboven afgebeelde portret van zijn overleden stiefvader in 1754. Hij was toen zestien jaar oud. Hij kreeg steeds meer bekendheid als portretschilder en ontving vele opdrachten. Op 16 november 1769 trouwde hij met Susanna Farnham Clarke, dochter van een steenrijke handelaar in thee. Copley had een kunstrondreis van bijna een jaar gemaakt en had de belangrijkste steden in Europa bezocht. Vanwege de oorlogsdreiging in Amerika waren zijn echtgenote en haar kinderen in mei 1775 naar Londen gevlucht gevolgd door haar vader Richard Clarke en haar broers. Terug van het vasteland van Europa voegde John Copley zich bij het gezin en vestigde zich in Londen, eerst in een huis aan Leicester Fields en later aan Hanover Square, Westminster.
Nadat ze naar Engeland waren verhuisd, poseerde de familie Copley in 1776 voor een enorm groepsportret, hier afgebeeld op een prentkaart. Het olieverfschilderij is 1,85 meter hoog en 2,29 meter breed. Het bevindt zich in de collectie van de ‘National Gallery of Art’ in Washington. De toen 37-jarige schilder John houdt door hem vervaardigde schetsen vast en kijkt naar buiten alsof hij zijn familie wil voorstellen. Copley’s vrouw Susanna omhelst hun vierjarige zoon John Junior. Mary, die een jaar jonger was dan haar broer, ligt op haar buik op de bank. Betsy, zes jaar oud en de oudste van de kinderen, staat in het midden. De baby, Susanna, probeert met een rammelaar de aandacht van haar grootvader te trekken. In de achttiende eeuw was het gebruikelijk, dat peuters lange jurken droegen, ongeacht of het een jongen of een meisje was. De afgebeelde bejaarde Richard Clarke, de schoonvader van Copley, was een handelaar die zijn investeringen had verloren, doordat zijn handelswaren overboord waren gegooid tijdens de beruchte ‘Boston Tea Party’ van december 1773. Hij was tevens bestuurder van de Britse East-India Company in Boston. Amerikaanse kolonisten kwamen in opstand tegen de enorm hoge belastingen die door de Engelse overheid waren opgelegd. Dit was een van de aanleidingen tot de Amerikaanse Revolutie.
John Copley heeft het schilderij samengesteld door diverse schetsen van de afzonderlijke portretten samen te voegen in één grote afbeelding. Hij kwam tot deze opstelling na voorbeelden te hebben gezien tijdens zijn Europese rondreis. Zo plaatste hij de baby’s bijvoorbeeld hoog op een bank en op schoot, zodat hun kleine hoofdjes op gelijke hoogte zouden staan met hun staande broers en zussen. Hij had geleerd om een groot aantal figuren te integreren in een evenwichtig ontwerp.
Ter ere van John Singleton Copley gaf de Amerikaanse postdienst op 17 september 1965 een bijzondere postzegel uit. Het was toen 150 jaar geleden dat Copley was overleden. Op de postzegel werd een dochter van Copley afgebeeld, Elizabeth Clarke Copley, Betsy genoemd. Haar portret was een uitsnede van het grote schilderij. Zij was in november 1770 geboren en toen zij werd vereeuwigd op het doek zes jaar oud. Zij overleed op 1 februari 1866 op 96-jarige leeftijd.
In Philadelphia, Pennsylvania, werd van 29 mei tot 6 juni 1976 de zevende internationale postzegeltentoonstelling ‘Interphil 1976’ gehouden die om de tien jaar plaatsvond. Aanleiding voor de postdienst van het Kanaaleiland Jersey om daaraan een serie postzegels te wijden met afbeeldingen die betrekking hadden op de relatie tussen Amerika en Jersey. Op een van de postzegels is John Singleton Copley afgebeeld samen met een door hem vervaardigde schets voor zijn schilderij ‘De Slag om Jersey’. Deze slag vond plaats op 6 januari 1781 waarbij het kleine Engelse leger de Franse invasietroepen op de Kanaaleilanden versloeg.
Op een blokje werd het schilderij ‘De dood van Majoor Francis Peirson’ in zijn geheel afgebeeld verdeeld over vier postzegels. Het schilderij werd door Copley vervaardigd in 1783, twee jaar nadat de Slag om Jersey had plaatsgevonden. Het is een enorm schilderij van 2,51 meter bij 3,66 meter. Het hangt in de Tate Gallery in Londen. Het blokje werd uitgegeven op 6 januari 1981 door de postdienst van Jersey.
John Singleton Copley vervaardigde ongeveer 350 schilderijen waaronder portretten van beroemde personen zoals John Adams, de tweede president van de Verenigde Staten van Amerika.
Maar ook enkele devote schilderstukken zoals de geboorte van Jezus vervaardigd in 1776 of 1777. Het is een klein olieverfschilderij van 62 bij 76 centimeter. Lang heeft men verondersteld dat dit schilderij niet van Copley was maar vervaardigd door Benjamin West, een andere Amerikaanse kunstschilder uit dezelfde tijd. In een kunstveiling in 1971 werd echter vastgesteld dat het een werk was van John Singelton Copley. Men gaat er nu van uit dat Susanna, de echtgenote van Copley, als Maria poseerde samen met hun pasgeboren dochter. Dit schilderij, behorende tot de collectie van het Boston’s Museum of Fine Arts, werd afgebeeld op een kerstzegel van de Amerikaanse postdienst USPS uitgegeven op 27 oktober 1976. Helaas is de afbeelding op de postzegel door de gebruikte druktechniek met zes kleuren onscherp geworden. Het schilderij is ook afgebeeld op een prentkaart zoals hierboven. John Singleton Copley overleed op 9 september 1815 op 77-jarige leeftijd in Londen. Hij ligt begraven op St. John the Baptist Churchyard, Croydon, London.
Reacties (1)
Inderdaad jammer van die postzegels. Het schilderij is prachtig.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)