Deze blog gaat over de zwart-wit geblokte vlag of beter over de hegemonie van Max Verstappen, die 15 overwinningen heeft behaald in 2022. Dus heeft Max 15 keer de zwart-wit geblokte vlag gezien aan de finish. Hoe is de zwart-wit geblokte vlag ontstaan en komt deze vlag vaak voor op de autosport Formule 1 zegels? Waarom heeft PostNL nog steeds geen zegel uitgegeven om Max Verstappen te eren? Max is twee keer wereldkampioen Formule 1 in 2021 en in 2022.
Gerelateerde artikelen
Zwart-wit geblokte vlag
De paardencultuur van de Amerikaanse Indianen voorzag zeker in competitie en had iets nodig om die te beëindigen. Verhalen gaan meestal over de kolonisten van het Amerikaanse middenwesten, halverwege de negentiende eeuw, over de oorsprong van de geblokte vlag. Bij hun grote openbare maaltijden gaf een levendig geruit tafelkleed uit die tijd aan dat het eten klaar was om te worden geserveerd en dat de paardenraces snel zouden eindigen.
Terwijl de auto het paard verving, beweert een ander verhaal dat in de begindagen van het racen op onverharde wegen de contrasterende kleuren van het dambordpatroon (zwart/wit) makkelijk te zien, vooral in een vuile stoffige omgeving – de perfecte vlag voor de finishlijn.
Hoewel het een van de meest blijvende mysteries in de autosport is, is het echte verhaal van de oorsprong van de vlag verloren gegaan in de racegeschiedenis. Er is geen echte definitieve verklaring over wie voor het eerst een zwart-wit geruite doek gebruikte om te zeggen ‘race over’ of wanneer.
Zwart-wit geblokte vlag met toprijders
Gilles Villeneuve
Joseph Gilles Henri Villeneuve (1950 – 1982) was een Canadese autocoureur , die zes jaar in Grand Prix-autoraces met Ferrari doorbracht, zes races won en wijdverbreide bijval kreeg voor zijn optredens. Villeneuve stierf bij een crash van 140 mph (230 km/u), veroorzaakt door een botsing met de March -auto bestuurd door Jochen Mass tijdens de kwalificatie voor de Belgische Grand Prix van 1982 in Zolder.
Max Verstappen (2019)
Verstappen kwam in seizoen 2019 wederom voor het Red Bull team uit. Dit jaar in de Red Bull RB15, die in tegenstelling tot voorgaande RB’s niet was uitgerust met een Renault motor maar met een krachtbron van het Japanse Merk Honda. De samenwerking van Red Bull en Honda begon positief en werd bezegeld met een podiumplaats van Verstappen in Australië. De Nederlander maximaliseerde ook in de races daarna, in de meeste gevallen met een vierde plek.
Gedurende het seizoen werd gestaag vooruitgang met de motor geboekt en in de GP van Oostenrijk was ook een flinke stap gezet met het chassis van de auto. Na een slechte start viel Verstappen eerst ver terug in de rangschikking, maar reed daarna een opvallende inhaalrace. Een paar ronden voor het einde meldde Verstappen zich aan de staart van Leclerc, die van pole was gestart en de race vanaf de start had gecontroleerd. Na een eerste inhaalpoging die nog werd afgeslagen lukte het kort daarna wel om Leclerc in te halen en finishte Verstappen als eerste.
In de GP van Groot-Brittannië leek een podiumplek voor Verstappen haalbaar, maar Vettel raakte de Red Bull van de Nederlander die hem net voorbij was gereden. Verstappen hield echter nog wel een prijs over aan de race op Silverstone: zijn harde duel met Leclerc leverde hem de “FIA Action of the Year Award” op. In de GP van Duitsland kwam de tweede overwinning van het seizoen. In een zeer onderhoudende race met veel slippartijen en uitvallers bleef Verstappen overeind op de eerst kletsnatte, later opdrogende, baan. In de GP van Hongarije schreef Verstappen historie door als eerste Nederlander ooit een pole-position in de Formule 1 te pakken. Hij eindigde in de race uiteindelijk als tweede, achter Hamilton. In de GP van België kwam Verstappen bij de eerste bocht in botsing met Raikkonen en belandde even verderop in de muur bij Eau Rouge. In de GP van Italië was Red Bull verrassend competitief, maar moest Verstappen een gridstraf incasseren voor het wisselen naar een nieuwe motor. Door contact met een andere auto in de race, waardoor Verstappen gelijk naar de pits moest, eindigde hij op de achtste plaats.
In de GP van Singapore, na de zomerstop, werd weer een podium behaald: derde. Ook voor de GP van Mexico, waar Verstappen afgelopen twee jaar de overwinning behaalde, waren de verwachtingen van Red Bull-Honda hooggespannen. Het weekend liep ook op rolletjes tot de laatste seconden van de kwalificatie. Verstappen was op weg naar de pole, maar zag aan het einde van de winnende rit een gele vlag over het hoofd, waardoor uiteindelijk deze pole positie werd ontnomen. In de race zelf moest Verstappen zich, na een lekke band, terug knokken en finishte als zesde. Met een derde plek in de GP van de Verenigde Staten, een overwinning in de GP van Brazilie en een sterke tweede plek in de GP van Abu Dhabi wist Verstappen uiteindelijk toch beide coureurs van het sterker geachte Scuderia Ferrari achter zich te laten in het kampioenschap. Met drie overwinningen, twee officiële pole-positions en een derde plek in het kampioenschap was 2019 het beste Formule 1-seizoen van Verstappen tot dan toe.
Max Verstappen en Lewis Hamilton (2021)
Bij de laatste Grand Prix van 2021 in Abu Dhabi startte Verstappen vanaf poleposition. Hamilton had een betere start, haalde Verstappen in en leek de beste papieren te hebben tijdens de race omdat de Mercedes een betere racepace had. Tijdens ronde 52 (van 58 ronden) had Hamilton elf seconden voorsprong op Verstappen. Deze achterstand leek voor Verstappen niet meer te overbruggen, maar in deze ronde was er een ongeluk waarbij de auto van Latifi de baan deels blokkeerde. De safety car werd ingezet. Tijdens de safety car maakte Verstappen een pitstop voor zachte banden. Hamilton kon dit niet doen anders zou hij zijn koppositie verliezen. Met nog een ronde te gaan mochten de achterblijvers die tussen de twee rivalen inreden de safety car voorbijrijden, waardoor Verstappen direct achter Hamilton terecht kwam. Na de herstart van de race wist Verstappen in de laatste ronde Hamilton te passeren en finishte als eerste. Hierdoor pakte de Nederlander de wereldtitel bij de coureurs, Mercedes behaalde het constructeurskampioenschap.
Mercedes was na afloop woedend, omdat de safety car-periode niet op de gebruikelijke manier was afgehandeld door wedstrijdleider Michael Masi, die alleen de vijf achterliggers tussen Hamilton en Verstappen naar voren stuurde. Normaal gesproken worden alle coureurs die op achterstand rijden gesommeerd om de safety car in te halen en wordt de safety car de ronde erop pas naar binnen gehaald, alleen zou er in dit geval dan niet meer genoeg tijd zijn geweest om de wedstrijd nog op gang te brengen. Mercedes diende een protest in tegen zowel de herstart van de race als de einduitslag, maar kreeg nul op het rekest. Het team had vervolgens nog in beroep kunnen gaan, maar besloot dit niet te doen na een toezegging van de FIA om de gebeurtenissen in Abu Dhabi grondig te onderzoeken.
In Parijs ontving Verstappen tijdens het FIA-gala op 16 december de trofee voor de wereldtitel in de Formule 1. Op 22 december werd Verstappen in Nederland verkozen tot sportman van het jaar (beste sporter van 2020/2021).
Max Verstappen (2022)
Op 9 oktober 2022 won Verstappen zijn twaalfde race van het seizoen tijdens de GP van Japan. Hij behaalde 25 punten waardoor hij, met een voorsprong van 113 punten, niet meer in te halen was voor het kampioenschap door een andere coureur. Verstappen werd hierdoor voor de tweede maal wereldkampioen bij de rijders. Op 23 oktober 2022 won Verstappen de GP van de Verenigde Staten. Door deze overwinning was Red Bull Racing zeker van hun eerste constructeurskampioenschap sinds 2013. Verstappen won een week later ook de GP van Mexico-Stad, zijn veertiende overwinning van het seizoen 2022. Hij verbrak hiermee het vorige record van Sebastian Vettel en Michael Schumacher van de meeste overwinningen in één Formule 1-seizoen. Uiteindelijk kwam de teller op vijftien overwinningen na de winst in de laatste Grand Prix van het jaar in Abu Dhabi. Max werd wederom gekozen in Nederland tot sportman van het jaar 2022. Als drievoudig winnaar van de prijs van Sportman van het Jaar evenaart Verstappen oud-zwemmer Pieter van den Hoogenband. Alleen oud-Judoka Anton Geesink, voormalig schaatser Ard Schenk en ex-turner Epke Zonderland mochten de prijs viermaal in ontvangst nemen.
Meer Max Verstappen blogs:
https://www.postzegelblog.nl/tag/max-verstappen/
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)