Op 16 mei 2022 gaf PostNL persoonlijke postzegels uit : Posttreinen.
Gerelateerde artikelen
Op deze postzegels staat waardeaanduiding 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland.
Klik hier om het “postzegelvel Posttreinen” te bestellen.
Technische gegevens:
Postzegelformaat: (bxh) 30 x 40 mm
Velformaat: (bxh) 170 x 122 mm
Drukkleuren: cyaan, magenta, geel en zwart
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: gegomd
Druktechniek: offset
Oplage: 5.000 vellen
Verschijningsvorm: vel van vijf postzegels in vijf verschillende ontwerpen
Ontwerp: Karen Polder, Den Haag
Drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé B.V., Haarlem
Op 16 mei 1997 legde de posttrein in Nederland zijn laatste traject af, exact 25 jaar geleden. Daarmee kwam een einde aan de belangrijke rol die het spoor jarenlang in het postvervoer speelde. In de beginjaren ging de post mee met reizigerstreinen. Later werden er speciale posttreinen gebouwd. Deze reden vanaf de jaren 1930 ook vaak ’s nachts tussen de verschillende postexpeditie- en sorteercentra in ons land.
Op de postzegels van de uitgifte Posttreinen staan vijf bijzondere Nederlandse posttreinen afgebeeld. De diligence HIJSM 4 (gewicht 3,2 ton, topsnelheid 45 km/u) is een replica uit 1938 van het origineel uit 1839 – de tijd waarin post nog met reizigerstreinen werd meegestuurd. Dit rijtuig eerste klasse hoorde bij De Arend, de eerste stoomlocomotief van ons land. De NS PEC 8502 (gewicht 38 ton, topsnelheid 125 km/u) dateert uit 1938 en kreeg als bijnaam de ‘deukneus’. De naam verwijst naar de hap uit de neus, nodig om het rijtuig te kunnen koppelen aan zowel elektrische als dieselelektrische locomotieven. Het postrijtuig NS P 7920 (gewicht 43 ton, topsnelheid 140 km/u) ging in 1952 het spoor op, voorzien van loketkasten, storttafels, bundelkasten en postzakrekken. De rijtuigen van de NS mP 3031 (gewicht 52 ton, topsnelheid 140 km/u) uit 1966 waren voorzien van drie grote schuifdeuren aan weerszijden om snel rolcontainers met postzakken te kunnen laden en lossen. Op de laatste postzegel staat de Hbbkkss 043-5 (gewicht 16,5 ton, topsnelheid 120 km/u) die vanaf 1978 in gebruik was. Deze postwagens, d tussen de gewone dienstregeling door werden ingezet, konden sneller rijden dan de 100 km/u die overdag gebruikelijk was.
Hoewel de laatste posttrein 25 jaar geleden reed, is vervoer over het spoor niet helemaal uitgesloten. Zo verstuurt PostNL sinds februari 2022 wekelijks een trailer met post en pakketten over het spoor op het traject Coevorden-Oslo. Dit internationaal transport besteedt PostNL uit aan een langeafstandsvervoerder. Deze transporteur stuurt een vrachtwagen met trailer naar het sorteercentrum voor internationale post en pakketten in Den Haag. De vrachtwagen gaat met de trailer vol post en pakketten voor Noorwegen naar het treinstation Coevorden. Daar gaat de trailer op de trein naar Oslo. In Oslo wordt de trailer van de trein afgehaald en afgeleverd bij Noorse Post. PostNL wil hiermee onderzoeken of dit alternatieve vervoer kan bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Volgens de eerste berekeningen zou de inzet van de trein op dit traject moeten leiden tot een daling van 30 ton CO2 uitstoot per jaar.
Bronnen: nmld.nl, postnl.nl, spoorwegmuseum.nl
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)