Gezien de afkeurende op- en aanmerkingen van een aantal lezers op het artikel ‘Emissie Caleidoscoop’ van 30 augustus wil ik hier in dit artikel voor een betere begripsvorming van de postzegel enige aandacht aan besteden. Via een korte inleiding eerst algemene aandacht voor varianten in manieren van verzamelen en in soorten postzegels.
Gerelateerde artikelen
Variatie in verzamelmethoden en postzegelafbeeldingen
Zoals vanouds gebruikelijk worden postzegels los verzameld. Het doorlopen van beeld en/of kleur op de ‘buur-postzegel’ heeft veranderingen ingebracht. In de loop der jaren is het postzegelvel als verzamelitem eraan toegevoegd. Ook in de postzegelafbeelding zijn gevarieerde invalshoeken te onderscheiden.
1) Methoden van postzegel verzamelen:
A) Als verzamelaar van losse, geïsoleerde postzegels, al vanouds gebruikelijk.
B) Als verzamelaar van gehele postzegelvellen als totaalontwerp.
C) Als verzamelaar van geïsoleerde postzegels (als deelontwerp) én postzegelvellen.
2) Verdeling van afbeeldingen op Nederlandse postzegels:
A) Merendeel van de postzegels bestaat uit visueel direct herkenbare afbeeldingen.
B) Een gering aantal bestaat uit abstracte verbeeldingen van een visueel begrip (bos + land, vuurwerk) én een niet af te beelden, a-visueel begrip (samenwerking, korfbalspel).
C) Enkele betekenisloze abstract decoratieve afbeeldingen bezitten (soms gelinieerde) vlak- en/of kleurverdelingen.
Inventarisatie reacties
Bij een eerste oppervlakkige en vluchtige blik op het Caleidoscoop-postzegelvel (met zes beeld- en kleurdoorlopende postzegels) ontstaan plots gevoelsvolle impuls uitspraken als:
- “Ik word er duizelig van” [Ger, Yvonne, Willem] en “Rillingen lopen over mijn rug” [Willem H]. Allen worden overvallen door geestelijk-lichamelijke gevolgen. Over de postzegelafbeelding zélf wordt door hen niets vermeld!
- Twee reageerders veroordelen niet, maar vragen zich af: “Actueel thema dat ik niet begrijp” [Piet] en “Wat stelt de uitgifte voor?” [Fer].
Duiding caleidoscopische postzegelafbeeldingen
Met de vraagstelling “Wat stelt de uitgifte voor?” kan aan de caleidoscopische postzegelafbeeldingen met de hierboven opgevoerde gevarieerde verzamel- en postzegelafbeeldingsmethoden enige betekenisduiding gegeven worden.
Bij de duiding van deze caleidoscopische postzegels kan gesteld worden dat de zegels stuk voor stuk betekenisloze, decoratieve postzegels zijn bestaande uit kleurrijke kleurvlakken (gelijk glas-lood-ramen), waarin zich gebogen wit gekleurde lijnen bevinden. Zie dit gevarieerde kleur- en lijnenspel als een aantrekkelijk en speels kijk- en vergelijkspel (zoek daarbij naar overeenkomsten en tegenstellingen) zonder er een betekenis aan te verbinden.
De bewering “Ik denk niet dat ik deze zegels aan ga schaffen” (Ger) zal geen jaren aaneen aangehangen worden. Door herhaald visueel contact zijn bijvoorbeeld ook de computerzegels van Oxenaar (nvph 965/69) geaccepteerd, evenals die van de kinderpostzegels 1970 (nvph 978/82) van de ontwerpers Graatsma & Slothouber. Je hebt in de loop der jaren de kans gekregen de postzegelafbeelding op je in te laten werken. De afbeelding is ingedaald. Per persoon bestaat verschil in acceptatie: de ene is daarbij progressief en kan vlot een nieuwe vormgevingsmethode accepteren, een andere daarentegen is meer terughoudend en kan dat niet.
Reacties (4) Schrijf een reactie
De rillingen blijven
Ook de duizeligheid blijft.De caleidoscoop was als kind mijn favoriete speelgoed. Er ging een wereld voor mij open, ik kon er geen genoeg van krijgen en duizelig werd ik ook niet. Van die magie vind ik niets terug op de zegels.
Op deze website kijken alleen verzamelaars van postzegels waarschijnlijk.
Een toelichting, waarom anderen dan de schrijver van het artikel, er nog eens over moeten nadenken, gaat wel erg ver.
Het gaat namelijk over smaak.
Ja Piet, ik ben het met je eens. Deze blog komt nogal “belerend” over.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)