16Jan van der Horst uit het Overijsselse Dalfsen schilderde jaren gelden een zelfportret van Rembrandt na. De opmerking van zijn vrouw hierop: “Je bent nog lang niet een Rembrandt met zijn Nachtwacht.” Nog diezelfde dag besloot Van der Horst het wereldberoemde werk te kopiëren en dan ook meteen maar op het oorspronkelijke formaat uit te voeren.
Gerelateerde artikelen
Inkleuren kleurplaatachtige Nachtwacht
Via een gleuf in de muur wist de schilder het doek van 3,90 x 4,80 m in de huiskamer te schuiven en klem te zetten tussen vloer en dakbinten. Van der Horst tekende alle 33 figuren en het hondje in hotskool op het grote doek.
De kleurplaatachtige Nachtwacht moest naderhand nog ingekleurd worden. In een periode van vijf jaar en twee maanden wist Van der Horst het schilderij in september 1990 klaar te krijgen. Naderhand is het schilderij verhuisd naar ‘Expo Madrid’, Tolhuisweg 5 in Dalfsen.
Geaquarelleerde Nachtwacht-kopie
Er bestaat een geaquarelleerde kopie van de Nachtwacht, die door een onbekende schilder in opdracht van de familie Cock is vervaardigd. Van der Horst heeft voortgeborduurd op de stijl van Rembrandt en daarmee de ontbrekende personen opgevoerd.
Op de eerste verdieping, aan dit gefotografeerde muurgedeelte van de lange muur van de vier meter hoge ‘Groote Sael’ van de Kloveniersdoelen hing eens het Schuttersstuk met eigenlijke titel ‘De compagnie van kapitein Frans Banning Cock en luitenant Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marchere’.
Oorspronkelijke, onaf-gesneden Nachtwacht
Na het schilderen van de Nachtwacht door Rembrandt is het schilderij met nog zes andere groepsportretten in de ‘Groote Sael’ van de Kloveniersdoelen in Amsterdam opgehangen. Restanten van dit gebouw zijn op dit moment nog te vinden in een gangen het trappenhuis van het Doelen Hotel (in 1883 in neo-barokstijl verbouwd), dat zich in de Nieuwe Doelenstraat 24 bevindt.
In de vroegere buitenmuur van de Kloveniersdoelen (de dikte is omvangrijk) zijn blinde, decoratieve en functieloze raampartijen aangebracht.
De oorspronkelijke Nachtwacht is iets groter van formaat dan die wij nu kennen. Na 1700 nam de waardering van het schuttersstuk af. In 1715 moest het 337 kilo zware schilderij verhuizen uit de Kloveniersdoelen naar het stadhuis van Amsterdam, het tegenwoordige Paleis op de Dam. Het paste jammer genoeg niet op het muurgedeelte tussen twee deuren van de Kleine Krijgsraadkamer. Aan de linkerkant werd een strook mat daarop drie personen van het doek afgesneden, evenals een strook aan de bovenkant.
Naamgeving Nachtwacht
In 1808 kreeg het schilderij door ophoping van vuil, het mat en doffer worden van de kleuren door de vele lagen vernis de omschrijving ‘Een nachtpatrouille van Rembrandt’ en daarmee ook de bijnaam van Nachtwacht.
Door onbegrip veronderstelde men toen dat het een nachtpatrouille was van Amsterdamse schutters. Het onbegrip werd nog eens extra versterkt door de foute uitleg van het licht-donker-effect, ontstaan door nadrukkelijke onder- en overbelichting van verschillende personen, dat Rembrandt van de Italiaanse schilder Carravaggio heeft overgenomen. Het wordt gekenmerkt door een verfijnd kleurenspel met bijzonder geleidelijke overgangen in fantastische lichteffecten tegenover gevarieerd donkere schaduwen.
Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606 – 1669) en Saskia van Uylenburgh (1612 -1642) zijn in Sint Annaparochie (ten noorden van Franeker) op 22 juni 1634 getrouwd. Dit standbeeld (beeldhouwster Suze Boschma-Berkhout) van hen beiden staat nabij de kerk waar ze getrouwd zijn.
Reacties (1)
Niet een echt fitalistisch verhaal Bate! Hoe komt dat zo?
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)