Een van de meest bekende bouwwerken in Londen is wel de ‘Tower Bridge’. Deze brug over de rivier de Thames verbindt het noordelijke deel met het zuidelijke deel van Londen. De brug is een van de iconische symbolen geworden van de stad. De brug werd tussen 1886 en 1894 gebouwd en is een van de 33 bruggen over de Thames in Groot-Londen, maar wel een van de bekendste.
Gerelateerde artikelen
Boven afgebeelde eerstedag envelop werd uitgegeven ter viering van het 100-jarige bestaan van de Tower Bridge in Londen in 1994. In het stempel is de Tower Bridge afgebeeld met daarin het logo van de ‘Bridge House Estates’ die de brug in 1884 in onderhoud kreeg.
The Bridge House Estates is een liefdadigheidsinstelling, opgericht volgens de Royal Charter in 1282 door de City of London Corporation. Het werd oorspronkelijk opgericht om London Bridge en vervolgens andere bruggen te onderhouden. Daarvoor werden de opbrengsten uit tolheffingen gebruikt die ook voor andere bruggen in Londen golden.
Op de postzegel van 68p is de London Bridge afgebeeld volgebouwd met een kapel en 124 winkels en woningen. Over het brugdek en onder de gebouwen door kon met de rivier oversteken. De breedte van het wegdek was slechts vier meter. De bouw van de brug begon in 1176 en was na 1209 voltooid. In 1710, nadat vele huizen en winkels op de brug waren herbouwd, was de breedte van het wegdek zes meter geworden. In 1726 was het verkeer op de brug zo druk geworden dat de burgemeester besloot dat ‘alle karren, rijtuigen en andere voertuigen die vanuit Southwark de stad binnenkomen langs de hele westkant van de genoemde brug moeten blijven. Alle karren en rijtuigen die de stad verlaten moeten langs de oostkant van de brug passeren’. Dit is wellicht de oorsprong van het feit dat het verkeer in Groot-Brittannië nog altijd links rijdt. Southwark ligt op de zuidelijke oever van de Thames. In 1762 werden alle bouwwerken op de brug gesloopt en die kreeg daardoor een breedte van 14 meter. De afbeelding op de postzegel is uit 1760. De ets werd vervaardigd door Wenceslaus Hollar, oorspronkelijk afkomstig uit Praag maar verhuisde naar Londen.
In het stempel voor de eerste dag van uitgifte op boven afgebeelde envelop is het logo te zien van de ‘Bridge House Estates’. Het is een zeer oud logo en waarschijnlijk ontworpen door de 17de eeuwse landmeter William Leybourn. Het teken kwam namelijk voor op een door hem getekende landkaart waarop percelen zijn aangegeven gekenmerkt met dat teken die in eigendom waren van Bridge House Estates. Het teken kwam eerder voor op een plattegrond van Saint George’s Fields in Southwark uit 1674.
Op de postzegel is een foto afgebeeld in 1894 vervaardigd door Francis Frith, een fotograaf die op 7 oktober 1822 was geboren te Chesterfield in het graafschap Derbyshire. In 1850 begon hij een fotostudio in Liverpool samen met een andere fotograaf Hayward. In 1853 werd hij een van de oprichters van de Liverpool Photographic Society. In 1855 verkocht hij de studio en ging reizen en zich volledig toeleggen op fotografie. Hij reisde drie maal naar het Midden-Oosten waar hij zeer veel foto’s maakte met het in 1851 uitgevonden collodionproces waarbij natte gevoelige platen werden gebruikt die binnen 15 minuten na belichting moesten worden ontwikkeld en gefixeerd in een donkere kamer.
Met de foto van de Tower Bridge werd door Frith de opening vastgelegd van de brug op zaterdag 30 juni 1894 door de Prins en Prinses van Wales, de latere koning Edward VII. De brug werd ontworpen door Sir Horace Jones en de uitvoering van het ontwerp lag in handen van ingenieur Sir John Wolfe Barry. De brug werd gebouwd door twee torens te plaatsen op holle pijlers waarbij de oeververbindingen moesten bestaan uit twee halve hangbruggen.
De twee pijlers bevatten meer dan 70.000 ton beton. Verder werd meer dan 11.000 ton staal gebruikt voor de torens en de looppaden boven het beweegbare brugdeel. De twee beweegbare brugdelen werden uitgevoerd als bascule geconstrueerd door Baron Armstrong, een van de vijf aannemers die aan de brug werkten. In totaal werkten 432 arbeiders aan de constructie van de brug. Sir Horace Jones overleed in 1887 en werd opgevolgd door George D. Stevenson. Hij verving de bakstenen bekleding van de twee torens ontworpen door Jones door de huidige sierlijke Victoriaans gotische stijl. De totale bouwkosten bedroegen in die tijd £ 1.180.000 wat nu gelijk zou zijn aan honderdzesendertig miljoen Britse ponden.
Op 10 september 2002 gaf Royal Mail een serie van vijf postzegels uit met het thema ‘bruggen over de Thames’ in Londen. De postzegel met de afbeelding van de Tower Bridge verscheen zowel met gom als zelfklevend. Voor de laatste zegel werd een bijzonder poststempel gebruikt met de tekst: ‘Self adhesives Bridges of London’. Als men dit achter elkaar leest komt dat wel wat vreemd over: zelfklevende bruggen van Londen.
De Hongaarse Post gaf op 13 maart 1989 een blokje uit met daarin twee postzegels met afbeeldingen van parlementsgebouwen en bruggen. De linker zegel toont het parlementsgebouw in Londen met de Big Ben en de helft van de Tower Bridge en de andere zegel het parlementsgebouw in Boedapest en een deel van de Kettingbrug over de Donau uit 1849. Het blokje markeert het 100-jarige bestaan van de Interparlementaire Unie, de IPU, die in 1889 is gesticht door de Brit William Randal Cremer en de Fransman Frédéric Passy. Thans zijn 167 landen lid van de IPU.
De postdienst van Montserrat gaf in 2012 een blokje uit met daarin een postzegel met afbeelding van de Tower Bridge in Londen. Montserrat is een eiland in de Caribische Zee, ten zuidwesten van Antigua en ten noordwesten van Guadeloupe. Het maakt deel uit van de Bovenwindse Eilanden van de Kleine Antillen en valt als overzees gebiedsdeel onder de soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk. De hoofdstad is Plymouth. Het eiland werd in november 1493 ontdekt door Columbus tijdens zijn tweede reis naar Amerika. Hij noemde het eiland naar het Spaanse klooster Montserrat in Spanje.
De Tower Bridge is 240 meter lang en de torens zijn 65 meter hoog. De overspanning tussen de twee torens is 61 meter en bestaat uit twee beweegbare delen. De brug is een drukke kruising van de rivier die dagelijks door meer dan 40.000 mensen in auto’s, bussen, op de fiets of te voet wordt gepasseerd. Er geldt een snelheidsbeperking van 32 kilometer per uur en het maximale gewicht van een voertuig bedraagt 18 ton.
De brugdelen worden meer dan duizend keer per jaar geopend om schepen doorvaart te bieden. In de loop van het bestaan van de Tower Bridge hebben enkele incidenten plaatsgevonden. De eerste was in augustus 1912 toen Francis McClean met zijn vliegtuigje tussen de twee torens doorvloog. Dit werd herhaald in april 1968 toen een piloot van de RAF, Alan Pollock, met zijn Hawker Hunter straaljager hetzelfde deed. Pollock werd na zijn landing meteen gearresteerd en op medisch gronden ontslagen. Tragisch was het gebeurde in de zomer van 1973. Peter Martin, die als beursmedewerker werd beschuldigd van fraude, vloog met een eenmotorige ‘Beagle Pup’ twee maal door de Tower Bridge tussen het brugdek en de loopbruggen. Hij was op borgtocht vrijgelaten. Nadat hij de Tower Bridge was gepasseerd vloog hij laag over de stad tussen gebouwen door naar het noorden waarna hij twee uur later met zijn vliegtuigje in het Lake District neerstortte en daarbij omkwam.
Men kan in de torens van de Tower Bridge en op de loopbruggen een tentoonstelling bezoeken over de geschiedenis van de brug. En ook kan men in een van de machinekamers kijken en de ruimte waarin de enorme gewichten van de bascule het wegdeel optillen door in die ruimte te zakken. En ook de originele stoommachines die de brug bedienden zijn tentoongesteld in een gebouwtje aan de zuidkant van de brug. De torens van de Tower Bridge, de tentoonstelling en een machinekamer werden op 30 juni 1982 officieel toegankelijk verklaard door de toenmalige burgemeester, de ‘Lord Mayor of London’, Sir Chirstopher Leaver.
Wilt u de Tower Bridge in Londen eens bezoeken? Op de postzegel van Sao Tomé e Príncipe ziet u al een mogelijkheid. Met de hogesnelheidstrein! Van Amsterdam naar Londen in minder dan vijf uur. De Tower Bridge, inderdaad een wonder van techniek, zoals verwoord op het blokje van Montserrat.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)