“Is het voortbestaan van de kinderpostzegelemissie op termijn ook in het geding”, vraag ik me nu al af. Het 13,00 euro kostende kinderzegelvel met tien postzegels (87 + 43 = 1.30 x 10) is in een schrikbarend lage oplage ten opzichte van vorig jaar gedrukt!
Gerelateerde artikelen
Oplagecijfers kinderzegels 2019
- Inmiddels beschik ik over het oplagecijfer van de 93e kinderzegelemissie 2019. Voor de kinderzegels worden 713.000 vellen gedrukt, terwijl in 2018 nog het respectabel hoge oplagecijfer van 2.305.000 vellen bedroeg. De oplage is ten opzichte van vorig jaar dus met maar liefst 66 procent naar beneden geduikeld!
- Op mijn vraag naar de oorzaak van deze spectaculaire achteruitgang kreeg ik het volgende onderbouwde antwoord van PostNL: “We versturen met z’n allen steeds minder post, dus ook bij de kinderzegels zien we dat de verkoop daalt. Hierdoor is de oplage inderdaad minder dan vorig jaar.”
- Op de vervolgvraag: “Bestaat er ook een causaal verband tussen dit oplagecijfer, emissiegrootte van tien kinderzegels in één vel én (op termijn) beëindiging van de kinderpostzegelemissie?” ontving ik als antwoord: “Nee, die is er niet.” Toch wil ik bij deze korte en bondige reactie twee uitspraken aanhalen, die destijds bij de beëindiging van de zomerpostzegelemissie in 2010 werden uitgesproken.
Zullen profetische woorden ook voor kinderzegels gelden?
- In een grijs verleden op 2 maart 1993 stelde de toenmalige voorzitter van de Raad van Bestuur van de KPN, de heer W. Dik: “De uitgifte van bijslagpostzegels heeft zijn langste tijd gehad. Fondsenwerving op deze manier is een achterhaalde zaak, is niet meer van deze tijd. Ze dient beëindigd te worden. Het past ook niet meer bij onze bedrijfstaak. De relatie tussen het Goede Doel en een postzegel is net zo absurd als heffing van toeslag op bijvoorbeeld een glas bier.”
- Tijdens de presentatie van het emissieprogramma 2011 (1e helft) informeerde Ger Jacobs, Commercieel Directeur TNT Post, over het ontbreken van de Zomerpostzegel-emissie: “Het zomerzegel-kostenplaatje is te hoog voor de geringe oplage van 440.000 postzegelvellen. De zomerzegel belast het emissieprogramma te véél! TNT Post wil de uitgave van de bijslag-postzegel miniseren.”
Met deze versluierde opmerking bedoelt Jacobs feitelijk: zomerzegels zijn financieel niet meer aantrekkelijk voor het Postbedrijf. Reden? Bijna alle zomerzegels komen ongebruikt zonder dienstverlening van TNT Post in een postzegelalbum terecht. ‘Zonder-dienstverlening’ betekent dat TNT Post geen brief of kaart van A naar B hoeft te vervoeren. Het postbedrijf ontvangt gratis voor niets het portobedrag.
Bij een geringe oplage (in de ogen van TNT Post) beurt het postbedrijf minder geld, waardoor de aantrekkelijkheid van de zomerzegels verdwijnt. Met de geringe kinderpostzegeloplage van 713.000 postzegelvellen zou SKN, gelijk Fonds Zomerzegels in 2011, ook wel eens (op termijn) in deze gevarenzone terecht kunnen komen. Hiermee zal (op termijn) ook het sociale gezicht van PostNL verdwijnen.
- Aan de opmerking “De uitgave van bijslag-postzegels miniseren” kleeft voor het postbedrijf nog een niet vermeld bezwaar. Voor PostNL is het ieder jaar weer lastig met een postzegel-aanvragende instantie te moeten samenwerken. Dit jaar moest het postbedrijf niet alleen met SKN, maar ook nog met uitgeverij Kluitman in Alkmaar (uitgever van de vijf kinderboeken) coöperatief zijn. Afschaffing van bijslagzegels betekent voor PostNL vrijheid blijheid.
Een bladzijde uit het 62e prestigeboekje ‘Jaar van het boek’ over ‘De schippers van de Kameleon’.
Vormgeving gevarieerd met respect uitgevoerd
- Bij de boekenselectie heeft naast de herkenbaarheid en harmonie in kleur ook de variatie in drukke illustratiestijlen met forse, aandachttrekkende boektitels een rol gespeeld.
- De kleur- en beeldwisseling geeft aan het postzegelvel een levendige en dynamische uitstraling. Op deze manier is een mooi evenwichtig, vrolijk en tijdloos geheel ontstaan.
- Vermeldenswaardig hierbij is het feit dat enkele illustraties waar nodig zijn vergroot en kleuren zijn opgefrist. De essentie van ieder omslagontwerp is zo goed mogelijk in beeld gebracht.
- De tekst ‘1’ als frankeerwaarde, bijslag, landsnaam en jaartal op de postzegel is van een zwarte schaduwlijn voorzien, functionerend als dominerend tegenwicht van de drukke boekillustraties.
- De beeldvullende boekafbeeldingen op de kinderzegels bezitten geen witte rand of kader. Reden? Het totaalbeeld zou daardoor nog drukker zijn geworden.
Kinder-/boekenpostzegels nader bekeken
- Behalve het Dik Trom-boek zijn de illustraties van de overige titels uit het verleden gebruikt. Bewust is voor de allerlaatste editie uit 2016 van Dik Trom gekozen, waardoor een verbinding met het heden is gelegd. Het relatief kortgeleden geschreven boek ‘De drieling’ (1987) is een typisch kinderboek voor meisjes.
- Opvallend is de opmerking in het PostNL-persbericht: “We konden maar voor vijf postzegels een ontwerp maken. Daardoor moesten klassiekers als ‘Afke’s tiental’ (Nienke van Hichtum, 1e vrouw P.J. Troelstra, zie postzegelblog-artikel ‘Zomerzegels 2005/06’ van 5 mei 2019) en ‘Paddeltje, de scheepsjongen van Michiel de Ruyter’ (Johan H. Been) afvallen.”
- Drukkerij Cartor Security Printing, La Loupe in Frankrijk heeft 713.000 kinderzegelvellen in offset gedrukt.
- Basisschoolleerlingen uit de groep 7 en 8 gaan op woensdag 25 september a.s. voor de 71e keer langs de huizen om bestellingen van kinderpostzegels en andere producten op te nemen, die op 3 oktober zullen worden bezorgd.
- De Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN) biedt via de scholenactie een mapje met één kinderzegelvel aan in combinatie met een set van vijf kaarten, wellicht samenhangend met de afbeeldingen van de vijf kinderzegels. Bij PostNL zijn de postzegelvellen ook los verkrijgbaar.
Reacties (9) Schrijf een reactie
Vorig jaar werden de velletjes per 2 verkocht.
Als ze nu per 1 verkocht worden lijkt het mij logisch dat de oplage zeker met 50% daalt.
Als we naar het aantal zegels kijken is de daling trouwens minder.
2018: oplage 2.305.000 velletjes (serie van 5) is 2.305.000 van elke zegel.
2019: oplage 713.000 velletjes (2 series van 5) is 1.426.000 van elke zegel.
@Bate, Het is inderdaad opvallend dat maar voor 5 zegels een ontwerp kon worden gemaakt als je velletjes van 10 laat drukken. Het is bij andere uitgaven geen probleem om 10 verschillende te maken, bijvoorbeeld de zegels van Doutze met die irritante blauwe cirkels.
Ach, en als de basisschoolkinderen niet eens weten wat een postzegel is en wat je er mee moet doen, dan zal daar de animo om ze te verkopen ook wel afnemen…
Ze moeten een minimumaantal aan de deur verkopen om lonend te zijn. Vorig jaar twee velletjes, nu de twee velletjes ineen.
Wat is exact het verschil tussen ‘2 X 5’ en ‘1 x 10’ volgens u?
Verklaart u dat eens?
Ik kijk ervan op dat de afbeeldingen nu al beschikbaar zijn. Ik ben ook benieuwsd of ze nu met de Decemberzegels iets anders gaan doen.
Was het animo voor de scholen om mee te doen vorig jaar ook niet een stuk kleiner?
@Jan ja, hier zijn ze ook niet aan de deur geweest. Het lijkt me een aflopende zaak.
Net ontvangen info: de vijf kaarten in een mapje in combinatie met één kinderzegelvel zijn alleen via de scholenactie verkrijgbaar voor 15 euro in het formaat twee keer zo groot als een gewone prentbriefkaart.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)