Frank Janse als eigenaar van Frank Grafisch Ontwerp in Gouda heeft naast het ontwerpen van deze tien zoogdieren van de postzegelemissie Beleef de natuur: zoogdieren, ook de begeleidende korte teksten geschreven, die van aanhalingstekens zijn voorzien. Hij verwoordt daarin als ontwerper zijn associaties met zintuiglijke aspecten van de afgebeelde zoogdieren.
Gerelateerde artikelen
Beleef de natuur: zoogdieren – uitgiftedatum 2 januari 2019
Ontwerper Janse stelt: “De wolf mag je samen met de wilde kat, de das, en de otter als de hoofdpersonen op het postzegelvel zien. Voor deze dieren heb ik close-ups gekozen, terwijl op de andere postzegels foto’s van dieren op grote afstand staan.”
- “Acht keer meer zien in acht extra levens. De wilde kat heeft het goed bekeken!”
- “Ingekorven vleermuizen vliegen feilloos op hun sonar. Handig voor op nachtelijke escapades.”
- “De wolf seint met geurvlagen naar soortgenoten om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.”
Het linker oog van de vos bedekt het rechter oog van de ree. Hiermee houden de dieren zich over en weer in de gaten. - “Gelukkig verhaart zo’n grijze zeehond op een zéébank.”
- “In deze vacht voelt de hermelijn zich koning te rijk.”
- “Walgelijk de walm! Een bunzing in nood stinkt écht als een bunzing.”
- “Ook al ruikt een Europese otter dan niet zweet, glimmen doet hij wel.”
- “De teint van een vos is zo vermaard dat ook paarden deze kleur bekennen.”
- “Het schijnt een das niet te deren dat hij vaak wordt aangezien voor een zwart-witdenker.”
- “Konijnen zijn best cool, op wat stampvoeten na schoppen ze niet graag een scéne.”
Postzegels nader op keper beschouwd
Op iedere postzegel staat een natuurgetrouwe fotografische afbeelding van een zoogdier in zijn natuurlijke omgeving. De achtergrond van elke foto loopt kleurtechnisch onmerkbaar door op de aangrenzende postzegel en velrand. Daardoor ontstaat contact tussen de dieren alsof ze naast elkaar in hetzelfde leefgebied voorkomen. Maar in werkelijkheid geldt dit suggestief verbeelde contact in het geheel niet voor alle dieren.
De foto’s zijn in een grafische laag van elkaar overlappende cirkels van verschillend formaat gevat, die de grenzen van de perforaties doorbreken. Dit cirkelpatroon keert terug in kleine druppeltjes op de velrand, de taps en in de typografie.
Transparante afbeeldingen
Over de cirkels heen ligt een volgende grafische laag met transparante afbeeldingen van zeven andere zoogdieren, bijna abstract in monochrome tinten weergegeven:
- Haas
- Ree
- Everzwijn
- Egel
- Rode eekhoorn
- Bosmuis
- Wezel
Alle Beleef de Natuur-emissies schieten hun doel voorbij
Met de uitgifte dit jaar van de tweede editie van
- Beleef de natuur, beschikt ons land met de emissies
- Mooi Nederland,
- Onbegrensd Nederland en
- Kinderpostzegels,
over vier ‘een-jaar-overschrijdende-postzegelemissies’. De jongste editie komt voor mij in tegenstelling tot de andere drie postzegelseries niet aantrekkelijk meer over. Reden en oorzaak?
De tot nu toe uitgegeven vier emissies met veertig verschillende Beleef natuur-postzegels (reptielen/amfibieën, veldbloemen, natuurinsecten & paddenstoelen) in combinatie met de tien zoogdieren-postzegels per 2 januari 2019, zijn maar liefst vijftig postzegels door een en dezelfde ontwerper, volgens hetzelfde principe samengesteld. Daarbij wordt niet alleen steeds van [1] hetzelfde ‘kleur-overgang-sausje’ gebruik gemaakt, maar ook van afbeeldingen van [2] dichtbij, [3] veraf, [4] frontaal en [5] van de zijkant. Deze zich steeds maar weer basaal herhalende uiterlijkheden worden na de uitgifte van vijftig postzegels zo langzamerhand eentonig.
Afgezien van de verwijzing naar het winterseizoen, bezitten de vijf emissies geen innerlijke boodschap. De grafisch ontwerper onderstreept mijn constatering geheel met z’n uitspraak: “Het zintuiglijke van de natuurbeleving staat bij mij centraal.” Naar mijn idee is de zeggingskracht gering. Klatergoud, eenheidsworst, uiterlijk vertoon en oppervlakkigheid in optima forma.
Romantische natuur-postzegels zonder boodschap
Aan de achtergrondgedachte van het Nationaal Deltaprogramma Biodiversiteitsherstel, die de teruggang van de Nederlandse natuur een halt tracht toe te roepen, wordt op de vijftig Beleef-de-Natuur-postzegels in het geheel geen aandacht besteed. Deze natuurpostzegels schotelen ons een nietszeggend, ophemelend en romantisch natuurbeeld voor met alles wat daarin leeft, groeit en groeit. Aan het begrip ‘landschapspijn’ wordt met behulp van deze postzegels geen aandacht geschonken.
De aanpak en uitvoering van de gevaren-driehoek-kinderzegels Voor kind & verkeer (nvph 1340/43) zouden als uitgangspunt ook bijzonder bruikbaar zijn geweest voor deze natuuremissie. Met [a] giftige kleuren, [b] met uitroeptekens, [c] met S.O.S.-kapitalen of met [d] bliksemschichten op de achtergrond, had zoiets toch ook met gemak verbeeld kunnen worden.
Dergelijk verbeelde tegenstellingen op postzegels openen op een confronterende wijze de ogen voor de gevaarlijke achteruitgang van de natuur. Wereldwijd staat de natuur immers sterk onder druk!
Hoogleraar en voorzitter Louise Vet van het Deltaprogramma: “Het is alleen treurnis als we de kansen niet pakken.” Vandaar handen ineen aan de klimaat- en CO2-tafel. Als natuur- en postzegelliefhebber vind ik het jammer dat Frank Janse mét PostNL geen waarschuwende boodschap aan deze emissies heeft verbonden. Wellicht zijn deze ‘oogstrelende postzegels’ verkooptechnisch voor PostNL commercieel wel een aantrekkelijk product.
Voorspellingen die helaas bewaarheid worden
De voorspelling van ex-PostNL-medewerker Julius Vermeulen als adviseur visuele communicatie blijkt helaas overduidelijk bewaarheid te worden. Hij beweerde via de Filatelie-maandblad-editie van januari 2018 al:
- “Ik ben bang dat de postzegel generieker gaat worden. Minder kunst en meer – letterlijk – appelen en peren en kastelen!”
- “Ik ben bezorgd over het voortbestaan van de postzegel als kunstuiting in de toekomst!”
- “Zeker is wel dat het ontwerpen van postzegels versimpeld zal worden!”
In hetzelfde artikel stelt Vermeulen ook nog: “Zo is het nog niet bekend of men doorgaat met verschillende ontwerpers of dat men naar één bureau toegaat voor het ontwerpen postzegels.” Inmiddels is hierover meer bekend geworden. PostNL laat in 2018 en 2019 door één en dezelfde persoon maar liefst tachtig verschillende postzegels van de emissie Beleef de natuur ontwerpen. Wellicht krijgt ons nationale postbedrijf kwantumkorting.
Aantrekkelijkheid vervolgemissies
De aantrekkelijkheid van de langlopende emissies
- Mooi Nederland (90 verschillende MooiNL-postzegels & 18 verzamelvellen einde 2019)
- Onbegrensd Nederland en
- Kinderpostzegels
komt tot stand doordat er per postzegelserie steeds een andere ontwerper bij de postzegel betrokken is en dat iedere ontwerper zijn persoonlijke benadering, eigen stijl en unieke invalshoek toepast. Origineel en exclusiviteit in optima forma.
Zie info van de veelzeggende bloemenzegel-emissie 1994 (nvph 1601/04), waarin de relatie van de roggelelie en het Huis van Oranje in overdrachtelijke zin op postzegel én schilderij wordt verbeeld (postzegelblog-artikel Stadhouder-koning Willem III en koningin Mary II Stuart, 9 december 2018).
Reacties (16) Schrijf een reactie
Wat een verschrikking weer deze zegels….
Kan de Redacteur van deze artikelen attent blijven op typefouten en schrijffouten van de auteurs? U dient de auteur te ondersteunen en te voorzien van opbouwend commentaar.
Het is wel prettig als een kritisch artikel niet ontsierd wordt door tikfouten en verkeerde citaten. De fouten leiden af van de boodschap van de auteur.
Ik ben zelf wel blij met het feit dat de natuurserie niet in design verschilt. Vindt het een mooie serie, en dat de uitgaven over een langere periode doorlopen is voor mij geen probleem.
Ik heb zelf vooral een gruwelijke hekel aan de “persoonlijke zegel lawine” van week tot week, en ook aan die halfgare vellen van tien waar de afbeelding schijnbaar altijd zo nodig maar half op de postzegel moet staan en de andere helft op de zijkant van het vel.
Nederland moet zo nodig altijd denken bijzonder te moeten zijn, zoals met dat lullige vel zgn als herdenking van de Crouwel zegels. In Indonesie hoorde ik dat Nederlandse zegels nauwelijks meer verzameld worden. Ze worden vooral vaak gezien als lelijk of als roofzegels.
Hé die Pauw, goed bezig! Van onze fouten leren we, hopelijk. Maar alleen diegenen die ook eens wat schrijven, natuurlijk.
Overigens, vind ik de serie “beleef de natuur” wel mooi. Maar ja, ik ben natuurlijk ook maar een doorsnee bioloog. En PostNL reageert zo snel. Er staan 4 diersoorten op, die je zo’n vier jaar geleden niet eens in Nederland kon vinden. Ze zijn er snel bij, deze keer tenminste.
Ik vind de zegels ook niet onaardig alhoewel ik het wel eens ben met de kritiek/waarschuwing dat eenheidsworst op de loer ligt. Overigens is de serie Onbegrensd Nederland al een aantal jaren gestopt en stopt Mooi Nederland ook. Bij die laatste serie was ook wel wat op ontwerp (15 jaar zelfde vorm, priegelig) aan te maken en was ene jaar geslaagder dan het andere. Blijft kwestie van smaak. In krimpende markt doet Post NL er wat mij betreft goed aan om aantal zegels per jaar drastisch terug te brengen (hopelijk door kleinere velletjes van 6, 3 of 2) en ervoor zorg te dragen dat er jaarlijks in ieder geval een aantal emissies zijn van hoge ontwerpkwaliteit.
@PAULV: Wordt het niet tijd dat u ook een blog schrijft over een bepaald thema, persoon, gebeurtenis of land ? Ik vind het vreemd dat u naar mij en Bate zo kritisch schrijft over de fouten van het Nederlandse taalgebruik en u in feite de inhoud en boodschap van onze blogs mist. We hebben niet allemaal bij de universiteit Nederlands gestudeerd. Ik wacht op uw eerste bijdrage aan deze blog !
@RandyKoo. Ik ga geen artikel schrijven voor dit blog. Ik ben consument, die zo af en toe een aantal artikelen leest en daar wat vanop steekt. En ik gebruik dit blog om info terug te zoeken. In al die jaren is er veel wetenswaardigs gepubliceerd. Soms in één enkel artikel, soms in een vervolgverhaal.
Omdat ik geen nederlands heb gestudeerd kost het me soms veel moeite om een artikel goed te begrijpen, en/of om er de door mij gezochte informatie uit te halen. Ik vind dat ik mag uiten dat taalgebruik en zinsbouw voor verbetering vatbaar zijn. En ja, begrijpend lezen leidt er ook toe dat ik taalfouten en typefouten tegenkom. Meestal kom ik er wel uit wat er bedoeld wordt, soms blijft het gissen. Ik heb de indruk dat veel van die fouten vermijdbaar zijn.
Duidelijk en eenduidig taalgebruik is in uw beroep een belangrijke manier om de boodschap over te brengen. Ik vind dat dat ook geldt voor artikelen die hier gepubliceerd worden.
Vijftig zegels in ruim een jaar uitgegeven met hetzelfde “sausje”, kleurovergang etc etc.
Denemarken geeft al sinds 1913 een postzegel uit met golflijnen, het waardecijfer in ovaal, twee leeuwen als ornament. Gewoon eenkleurige zegels, slechts met twee maal een kleine wijziging in het oorspronkelijke ontwerp. Eerst bij de overgang van boekdruk naar gravuredruk in 1933, en in 2005 is een nieuwe gravure gemaakt. Niet echt een saaie serie, ook niet na 100 jaar vind ik.
@PaulV
Inderdaad. Noorwegen idem ditto. Die zéér lang lopende “langlopende reeksen” zijn voor de liefhebber een onuitputtelijke bron van filatelistisch plezier. Tandingen, watermerken, papiersoorten, oplages, nuances, frankeringen, stempels, noem maar op. Hetzelfde kan uiteraard niet gezegd worden van bovenstaand velletje beestjes. Die passen eigenlijk alleen in een postfrisse thematische verzameling. En zo is er “voor elck wat wils”.
Ik vind de reeks zegels ‘Beleef de natuur’, uniek en de vormgeving bijzonder mooi. De mooiste zegels die ik tot nu toe gezien heb.
Ik ben heel benieuwd naar de Rembrandt zegels. Er verschijnt in ieder geval. Een gouden zegel in een oplage van 3.500 exemplaren in de waarde 1 voor de uitgifteprijs van EUR 50,00.
De afbeeldingen van de twee 1-zegels en van het gouden exemplaar in 1-waarde zijn terug te vinden bij:
https://www.wopa-plus.com/en/stamps/product/&pid=52783#
Mooi zegels!
@Willem
Als die “gouden” Rembrandtzegel verkocht wordt voor €50,-, dan is dat een zegel die frankeert voor “1” (= €0,83) met een toeslag van 49,17 euro. Bovendien is die zegel niet verkrijgbaar in de postkantoren. Dat zijn 2 goede redenen om dit belachelijke nepproduct als een roofuitgifte te beschouwen die niet zal worden opgenomen in de grote catalogi, en niet zal mogen worden geëxposeerd op tentoonstellingen. De filatelistische waarde van dat ding = 0,00 en aangezien niemand met verstand zich dat ding zal willen aanschaffen, zal de handelswaarde daar niet ver boven liggen.
Het is inderdaad een nepproduct. Niet kopen dus. Overigens staan er een aantal prachtige emissies op het programma. De nieuwe Collect is uit. Daarin prachtige nieuwe zegels!
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)