Door de Britse koning George VI is op 24 september 1940 het ‘George Cross’ ingesteld als teken voor dapperheid van burgers. Dit is de hoogste onderscheiding voor ‘opvallende moed onder gevaarlijke omstandigheden’ na het ‘Victoria Cross’, de hoogste Britse militaire onderscheiding.
Gerelateerde artikelen
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was George VI koning van het Verenigd Koninkrijk. En tijdens de oorlog bleef hij in Londen en vluchtte niet naar Canada zoals hem was geadviseerd. Overdag verbleef hij met koningin Elizabeth in Buckingham Palace en ’s-nachts, om de Blitz op Londen te ontwijken, in Windsor Castle. Hij ontsnapte ternauwernood aan de dood toen twee Duitse bommen in de tuin van Buckingham Palace terecht kwamen. Tijdens de oorlog legden de koning en koningin vele bezoeken af aan slachtoffers en getroffen steden, zoals zijn beroemde bezoek aan Coventry op zaterdag 16 november 1940 aan de ruïnes van de kathedraal van St Michael.
Sint Joris (Saint George) die de draak verslaat is de patroonheilige van Engeland en tevens de beschermheilige van de Britse koninklijke familie. George VI is samen met Sint Joris en de draak afgebeeld op de postzegel van 10 shilling die is uitgegeven op 3 mei 1951.
Het ‘Victoria Cross’ kan vergeleken worden met de Nederlandse Willems Orde. Het kruis kan worden toegekend voor ‘zeer bijzondere dapperheid, of bijzondere daad van moed of opoffering of extreme plichtsbetrachting in de aanwezigheid van de vijand’. De onderscheiding werd ingesteld op 29 januari 1856, na de Krim oorlog. Het bronzen kruis is vervaardigd van twee Chinese kanonnen die zijn buitgemaakt in Sebastopol op de Krim. De woorden ‘For Valour’, voor moed, zijn ingegeven door koningin Victoria en prins Albert.
De ‘Distinguished Service Cross’ werd op 15 juni 1901 ingesteld als onderscheiding voor dappere en verdienstelijke daden. Het tot 1914 genoemde ‘Conspicuous Service Cross’ werd toegekend aan Lieutenant Commanders (vergelijkbaar met Luitenant ter zee der eerste klasse) en lagere officieren van de marine, marineluchtvaartdienst, luchtmacht voor zover zij op zee dienstdeden en vrouwelijke officieren van de marine. Ook officieren van de handelsvloot kwamen voor deze onderscheiding in aanmerking. De ‘Distinguished Service Medal’ werd door koning George V ingesteld op 14 oktober 1914 en was bestemd voor lagere officieren en matrozen en mariniers.
Het ‘Military Cross’ werd op 31 december 1914 door de toenmalige Britse Koning George V ingesteld als erkenning voor het zich op een bepaalde manier in oorlogstijd onderscheiden of verdienstelijk maken tijdens gevechtsacties, die echter niet in aanmerking kwamen voor het verkrijgen van het ‘Victoria Cross’. Het ‘Military Cross’ kon worden uitgereikt aan officieren van de rang van kapitein of lager en aan onderofficieren. In 1920 werd het criterium voor deze onderscheiding gewijzigd om duidelijk aan te geven dat het ‘Military Cross’ kon worden toegekend voor het uitvoeren van heldhaftige of verdienstelijke gevechtsacties en dat Royal Air Force officieren ook in aanmerking voor deze onderscheiding konden komen, mits deze acties op het land hadden plaats gevonden, niet in de lucht. De ‘Military Medal’ werd op 25 maart 1916 ingesteld, anderhalf jaar na de Britse oorlogsverklaring aan Duitsland. De reden voor de instelling van de ‘Military Medal’ was de enorme vraag naar onderscheidingen tijdens de Eerste Wereldoorlog. De onderscheiding werd in eerste instantie toegekend aan onderofficieren en manschappen van de Landmacht, inclusief het Royal Flying Corps en de Royal Naval Division, voor individuele of gemeenschappelijke daden van dapperheid, die echter niet goed genoeg waren om in aanmerking te komen voor de ‘Distinguished Service Medal’.
Het ‘Distinguished Flying Cross’ werd op 3 juni 1918, net na de oprichting van de Royal Air Force, ingesteld door koning George V voor daden die getuigen van moed en doorzettingsvermogen tijdens gevechtsvluchten. De onderscheiding werd tot 1993 alleen aan officieren toegekend. Voor hun ondergeschikten was er de ‘Distinguished Flying Medal’. De onderscheiding werd behalve aan Britse piloten en andere bemanningsleden van vliegtuigen ook toegekend aan vliegeniers van bondgenoten en landen die deel uitmaakten van het Gemenebest.
Een bekend geworden Britse piloot uit de Tweede Wereldoorlog was Guy Gibson. Deze bommenwerperpiloot had in 1943 de leiding over ‘Operatie Chastise’ als commandant van het 617de squadron Lancaster bommenwerpers met het doel de stuwdammen in het Ruhrgebied te vernietigen die elektrische stroom opwekten voor de oorlogsindustrie. De operatie, die zeer gevaarlijk was en uiterste precisie vergde, waarbij gebruik werd gemaakt van speciaal ontworpen stuiterbommen, was zeer succesvol. Eerst was daarmee geoefend onder andere in Derbyshire op de Derwent Dam in het Peak District. Gibson werd daarna leider van een squadron van 60 bommenwerpers. Als piloot op een De Haviland Mosquito bommenwerper werd hij op 19 september 1944 getroffen door eigen vuur van een Lancaster bommenwerper. Hij kwam om het leven nabij Steenbergen in Noord-Brabant en is begraven op het katholieke kerkhof aldaar.
Guy Penrose Gibson werd gedecoreerd met zes onderscheidingen waaronder het ‘Victoria Cross’ ontvangen op 28 mei 1943, helemaal links, dan de ‘Distinguished Service Order’ ontvangen op 16 september 1941 en daarnaast het ‘Distinguished Flying Cross’ ontvangen op 20 november 1942. De reeks medailles is afgebeeld op Wikipedia.
In 1990 was het 50 jaar geleden dat het ‘George Cross’ werd ingesteld, reden voor de uitgifte van de vijf postzegels. De postzegels werden ontworpen door John Gibbs. Het was ook 50 jaar geleden dat de Slag om Engeland begon, waarbij vele piloten van de Royal Air Force in de luchtstrijd tegen de Duitse Luftwaffe met hun Hurricanes en Spitfires de overwinning behaalden.
Aan de herdenking van de Slag om Engeland werd door de Royal Mail veel aandacht geschonken door een aantal bijzondere stempels toe te kennen aan plaatsen waar vliegvelden waren gelegen die in gebruik waren bij de jachtvliegtuigen en bommenwerpers van de Royal Air Force. Zoals het historische vliegveld van Hawkinge, vlak bij Folkestone, in het graafschap Kent, waar thans een museum is gevestigd met vele vliegtuigen en meer dan 700 voorwerpen, vooral van neergestorte vliegtuigen, die te maken hebben gehad met de Slag om Engeland. Dit museum heeft de originele in 1940 gebouwde hangars en andere gebouwen in gebruik. Voor geïnteresseerden zeker de moeite waard.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)