Formule 1 op circuit Zandvoort of op TT-circuit Assen? - Postzegelblog

Formule 1 op circuit Zandvoort of op TT-circuit Assen?

1

De Telegraaf opende op 2 november met de kop: “Formule 1 kiest voor Zandvoort; Groen licht om in 2020 Grand Prix te organiseren; Racewalhalla in de duinen”. Wanneer was de laatste keer dat Zandvoort in het middelpunt stond met de Formule 1 en wie was de winnaar ? Zal de ‘Max-gekte’ toeslaan vanaf 2020 en is de Formule 1 filatelistisch een interessant thema ?

Circuit van Zandvoort

Plattegrond circuit Zandvoort

Op 7 augustus 1948 vond de eerste race plaats op het circuit. De Grand Prix van Nederland was een wedstrijd uit de Formule 1 die tussen 1952 en 1985 werd gereden op het circuit van Zandvoort. Met name de Tarzanbocht aan het einde van het rechte stuk bood een goede mogelijkheid voor inhaalmanoeuvres. Veelvuldige winnaars waren Jim Clark (vier maal), Jackie Stewart (driemaal) en Niki Lauda (driemaal).  De laatste officiële autorace in de F1 op circuit Zandvoort werd op 25 augustus 1985 verreden. De wedstrijd, bestaande uit 297,6 km verdeeld over 70 ronden, werd gewonnen door Niki Lauda. Tweede werd Alain Prost en derde Ayrton Senna.

Op dit moment wordt het circuit oa gebruikt voor de jaarlijkse ‘Max Verstappen’ Jumbo Racedagen (19 – 21 mei 2018). Ca 110.000 bezoekers kwamen in mei naar Zandvoort.

Filatelistisch Zandvoort

Er zijn geen officiële postzegels uitgegeven voor Zandvoort, geen Mooi Nederland of voor andere herdenkingen. Slechts persoonlijke zegels van het raadhuis, de watertoren en de slogan ‘Zin in Zandvoort’ kon ik vinden.

100 jaar Raadhuis 1912-2012

Watertoren

Geen Formule 1 in Zandvoort dan aanschaffen het ‘Circuit Zandvoort spel’ met Michael Vaillant in de hoofdrol.

Michel Vaillant, Het circuit Zandvoort spel (1984)

 

 

Circuit van Assen

Plattegrond circuit Assen

De eerste race werd georganiseerd door ‘Motorclub Assen en Omstreken’ op 11 juli 1925 (zie de nummers 19 en 25 op de motoren van de zegel Mooi Nederland) over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Niet over een glad gestreken circuit, maar over klinkerwegen tussen Drentse dorpen. Tijdens deze eerste race was er zelfs een stuk onverharde weg in het traject opgenomen. De route liep over Borger, Schoonloo en Grolloo. Deze eerste race werd gewonnen door Piet van Wijngaarden op een 500 cc Norton met een gemiddelde snelheid van 91,4 kilometer per uur. Na de Tweede Wereldoorlog zijn de TT-races een ware topper voor Assen en heel Nederland. Bekende Nederlandse winnaars zijn oa.  Wil Hartog, Jack Middelburg, Egbert Streuer/Bernard Schnieders (in de zijspan).

Filatelistisch Assen

Het is duidelijk dat Assen meer zegels en afstempelingen heeft uitgebracht dan Zandvoort. Zie hieronder een selectie:

Vlagstempel 50 jaar TT Assen in 1975

 

Uit de serie van 12 provincievelletjes (2002). Op de tab een foto van Valentino Rossi die staande op zijn motor een van zijn vele overwinningen viert.

 

Roodfrankering van het TT-bureau van de stichting Circuit van Drenthe

Vel Assen uit de serie Mooi Nederland 2009

Conclusies

Beiden eigenaren van de circuits van Zandvoort en Assen moeten eerst 20 miljoen euro fee neerleggen bij de Formula One Management Limited organisatie. Verwacht wordt dat er 10 miljoen euro nodig is om de infrastructuur van/naar Zandvoort te optimaliseren. Tijdens de Max racedagen was Zandvoort onbereikbaar met auto of trein. Daarnaast zal elk jaar (gedurende 5 jaren) een bedrag van 30 tot 40 miljoen euro gevonden moeten worden voor de exploitatie. Heineken en Shell tonen interesse als sponsors, Jumbo en Randstad niet, Ziggo en Exact zijn afwachtend. De verwachting is dat er een spin-off zal zijn van 80 miljoen euro als Zandvoort wordt toegewezen.  Zandvoort wordt door Amsterdam Marketing als ‘Amsterdam Beach’ genoemd bij de promotie van de hoofdstad. De eigenaren van het circuit van Assen melden dat het nog geen gelopen race is dat het besluit is genomen voor ‘Zandvoort’. Ze beschouwen zichzelf nog als serieuze kandidaat omdat het circuit al voldoet aan de technische eisen van de Formule 1.  Filatelistisch gezien is Assen de winnaar !

Meer info:

https://www.circuitzandvoort.nl/nl/evenementen/jumbo-racedagen

https://www.mfnl.nl/Nieuwsbrief/NB92/NB92TTAssen.html

https://www.mfnl.nl/Nieuwsbrief/NB88/NB88MooiAssen.html

https://www.postzegelblog.nl/2009/02/18/mooi-nl-assen-2009-200-jaar-stadsrechten/

http://vaillantfanclub.free.fr/timbre2.htm

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Thematisch Nederland België Monaco Nederland



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (9 stemmen, gemiddeld: 4,33 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (1)

  • Cor Draijer op 10 april 2019 om 22:40

    Heel leuk te lezen over de twee Zandvoortse postzegels die mijn idee zijn. Toen de postzegels nog tegen kostprijs aangeschaft konden worden, heeft de Bruna in Zandvoort op mijn voorstel er een paar honderd besteld. Gevolg was een run op de postzegel. Daarna zijn er nog duizenden besteld en op kaarten van toeristen geplakt en de wereld overgegaan. Toen de zegels meer gingen kosten dan de porto, is men ermee gestopt. Ik had nog een stuk of 10 nieuwe voorstellen klaarliggen maar het mocht niet zo zijn. Helaas. Het vervulde overduidelijk een behoefte. Want wat is leuker voor een toerist om een kaartje vanaf het vakantie-adres te sturen met een postzegel van diezelfde plaats?

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)