Vroeger heetten zij ‘pottenbakkers’, tegenwoordig ‘keramisch kunstenaars’. Op 13 oktober 1987 gaf de Royal Mail een serie van vier postzegels uit onder de titel: Studio Pottery. Een reden voor de uitgifte werd niet gegeven, alleen dat het een serie was om de moderne kunst in de pottenbakkerij te illustreren. Ontwerper was Tony Evans, een van de beste naoorlogse fotografen in Engeland.
Gerelateerde artikelen
Aardewerk werd in het verleden vrijwel uitsluitend vervaardigd ten behoeve van kookgerei, potten, en serviesgoed. In Engeland waren de pottenbakkerijen vooral te vinden in het graafschap Staffordshire. In het Coalport China Museum bij Ironbridge kan een pottenbakkerij worden bezocht die nog deels in werking is. De afbeelding op de prentkaart laat die over zien toen deze nog volop in bedrijf was. De enorme oven is een blikvanger. Het openluchtmuseum ‘Ironbridge Gorge Museum’ met ‘Blists Hill Victorian Town’ is een ‘must’. Maar ook in Stoke-on-Trent zijn pottenbakkerijen te bezichtigen zoals de beroemde aardewerkfabriek van Wedgewood. De keramisch kunstenaars werken vaak alleen of met enkele collega’s samen en vervaardigen aardewerk als kunstvoorwerpen, veelal vazen.
De Royal Mail koos vier keramisch kunstenaars om een kunstwerk van hun hand af te beelden op de postzegels. Op de postzegel van 10p een vaas van Bernard Leach. Bernard Howell Leach werd geboren op 5 januari 1887 in Hong Kong. Zijn moeder was overleden bij de bevalling. Na enkele jaren in Japan te hebben verbleven ging hij met zijn vader terug naar Londen. Hier bezocht hij de London School of Arts waarna hij terugging naar Japan. In 1920 kwam hij terug in Engeland en maakte deel uit van de kunstenaarskolonie in St. Ives in Cornwall. Hier bouwde hij zijn eigen, traditionele Japanse pottenbakkersoven. Zijn werk was vooral afgeleid van de pottenbakkerskust uit het verre oosten. Hij overleed op 6 mei 1979. De Leach Pottery is thans een museum. De afgebeelde vaas op de postzegel is opgenomen in de collectie van het Holburne Museum in Bath.
Een vaas van Elizabeth Fritsch is afgebeeld op de postzegel van 26p. Elizabeth werd in 1940 geboren in een dorpje op de grens van Shropshire met Wales. Zij studeerde muziek, harp en piano. Maar later ging zij zich toeleggen op het vervaardigen van vazen in haar eigen studio in Oost Londen. Daarbij wordt zij vaak geïnspireerd door muziek, schilderijen en literatuur. Het gebeurde wel vaker dat studenten van de Royal Academy of Music overstapten naar het vervaardigen van aardewerk. Veel van haar werk is te vinden in musea over de gehele wereld. De op de postzegel afgebeelde vaas is in particulier bezit.
Dame Lucie Rie werd op 16 maart 1902 geboren in Wenen, Oostenrijk. Zij was de dochter van een Joodse arts, Benjamin Gomperz, die adviseur was Sigmund Freud. Zij studeerde aardewerk aan de Kunstgewerbescule in Wenen, een school voor kunstnijverheid. Ze werd beïnvloed door het neoclassicisme, de Jugendstil en het modernisme. In 1938 vluchtte zij uit nazi- Oostenrijk en emigreerde naar Engeland waar zij zich vestigde in Londen. Ze had een kleine studio op 18 Albion Mews, bij Hyde Park. De studio bleef bijna 50 jaar onveranderd en is gereconstrueerd in de galerie voor keramiek in het Victoria and Albert Museum. Zij overleed op 1 april 1995 in Londen. De op de postzegel afgebeelde vaas is in particulier bezit.
Hans Coper werd op 8 april 1920 geboren in Chemnitz, Duitsland en vluchtte in 1939 naar Groot-Brittannië. Hier werd hij geïnterneerd als vijandige vreemdeling en twee jaar in Canada vastgehouden. Hij keerde in 1942 terug naar Engeland en diende als gewetensbezwaarde in het Non-Combatant Corps. Hij ontmoette Lucie Rie en ging, zonder enige ervaring, werken in haar studio. In 1958 richtte hij zijn eigen studio in, in Dingswell House in Hertfordshire. Hij overleed in Frome, Somerset, op 16 juni 1981. Zijn werk is te vinden in grote musea over de gehele wereld en vooral in het Victoria and Albert Museum, het Metropolitan Museum of Art en ook in het Museum de Fundatie in Zwolle. De op de postzegel afgebeelde vaas is in particulier bezit.
Twee van de vele eerstedag enveloppen die bestaan met postzegels ‘Studio Pottery’ laat ik hier zien omdat we zelf tijdens onze vakanties daar geweest zijn. De eerste is Potters Corner vlak bij Ashford. Wel ver gezocht om daar een stempel van te maken want het is alleen maar een parkeerplaats aan de A20, de weg van Ashford naar Maidstone. Hier hebben we even wat gegeten in de ‘Hare & Hounds’, een gezellige pub waar veel vrachtwagenchauffeurs komen.
De tweede envelop is veel toepasselijker omdat in het stempel de plaatsnaam St. Ives voorkomt. Het is een bekende toeristenplaats in Cornwall aan de kust met een mooie baai en vissersschepen. Het ligt bijna bij Land’s End ten noordoosten van Penzance. Hier hebben we de Leach Pottery bezocht, gelegen aan de B3306, de Higher Stennack. Maar ook het Barbara Hepworth Museum and Sculpture Garden en het Saint Ives Museum. Best de moeite waard voor meer dagen, maar het weer moet wel goed zijn. En dat hadden wij.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)