De eerste openbare spoorlijn voor passagiers- en goederenvervoer met stoomlocomotieven ter wereld werd in gebruik genomen tussen de stadjes Stockton-on-Tees en Darlington. De officiële opening van deze spoorlijn vond plaats op 27 september 1825 toen de locomotief, Locomotion No. 1, ontworpen en gebouwd door George Stephenson en zijn zoon Robert een trein met een aantal kolenwagons en 21 wagons met zitplaatsen voor de meer dan 450 passagiers de eerste rit maakte tussen de twee plaatsen.
Gerelateerde artikelen
De locomotief, in de loop der jaren wel enigszins aangepast en verbouwd, staat in het kleine spoorwegmuseum in Darlington ‘Head of Steam’. De wielen zijn vervangen door het model dat ontwikkeld was door Timothy Hackworth, ook een bouwer van locomotieven uit Shildon. De locomotief was gebouwd door George Stephenson in zijn bedrijf ‘Forth Street Works’ in Newcastle.
Op 13 augustus 1975 gaf de Britse post een serie van vier postzegels uit ontworpen door Brian Craker ter gelegen-heid van het 150-jarige bestaan van de Britse spoorwegen voor reizigersvervoer. Op de postzegel van 7p is de eerste stoomlocomotief afgebeeld die de eerste passagierstrein voorttrok, Locomotion No. 1, nu uitgerust met de originele wielen. In Britse termen is het wiel arrangement 0-4-0 wat wil zeggen: geen voorloopwielen, vier aandrijfwielen en geen achterwielen onder de locomotief.
De North British Railway Company (NBR) werd opgericht in 1844 en het hoofdkantoor was gevestigd in Edinburgh, Schotland. De eerste spoorlijn werd aangelegd tussen die stad en Berwick-on-Tweed, waar het aansloot op het Engelse spoorwegnet. Een spoorwegingenieur, Dugald Drummond, bouwde een nieuwe, sterke locomotief die in dienst kwam in 1877. Het wiel arrangement van deze locomotief was 4-4-0 en het type werd Class M genoemd. In totaal werden 12 locomotieven van dit type gebouwd. De op de postzegel afgebeelde locomotief droeg de naam Abbotsford en had nummer 479. Ook de Great Western Railway (GWR) had een Waverley Class. Tien locomotieven werden gebouwd en de namen waren geïnspireerd op de Waverley romans van Sir Walter Scott. De locomotief had eveneens een wiel arrangement van 4-4-0.
De Great Western Railway, kortaf GWR, was een van de grote vier spoorwegmaatschappijen in Engeland tot de nationalisatie in 1947. Deze maatschappij exploiteerde de spoorlijnen in zuidwest Engeland en Wales. Precies 100 jaar na de Stephenson’s Locomotion No. 1 introduceerde de GWR een nieuwe locomotief in het wiel arrangement 4-6-0 en was bestemd voor express treinen. Ontwerper van de locomotief was Charles Benjamin Collett. De nieuwe locomotieven, in de GWR 4073 Class, zoals ze werden geregistreerd, kregen namen van kastelen. De eerste locomotief met nummer 4073 kreeg de naam Caerphilly Castle. In totaal werden tussen 1923 en 1950, 155 locomotieven van dit type gebouwd. Caerphilly Castle werd in 1960 uit de dienst genomen en bestaat nog steeds. De locomotief, in beheer bij de National Collection, is te zien in het Steam Railway Museum in Swindon, een loods waar vroeger locomotieven werden gebouwd. Naast het museum ligt een kleine wijk genaamd ‘Swindon Railway Village’, de huisjes die werden bewoond door de arbeiders die de locomotieven bouwden. Een huisje kan worden bezocht en is ingericht zoals het meer dan 150 jaar geleden was.
In 1947 werden de Britse spoorwegen, toen nog in handen van vier grote maatschappijen, de Great Western railway (GWR), de Southern Railway (SR), de London, Midland and Scottish Railway (LMS) en de London and North Eastern Railway (LNER), genationaliseerd. In 1966 had de toenmalige voorzitter van de Britse spoorwegen, Dr. Richard Beeching, een bezuinigingsplan doorgevoerd om de noodlijdende spoorwegen te redden. Daardoor werden duizenden stoomlocomotieven uit de dienst genomen en vervangen door diesel units en elektrische locomotieven en bijna 10.000 kilometer spoorlijn opgebroken, veelal spoorlijnen in dunbevolkte, landelijke gebieden. De ontwikkelingen gingen snel en een nieuwe locomotief die grote snelheden kon behalen was noodzakelijk geworden. Om in 1976 in gebruik te kunnen nemen werd de InterCity 125, ook wel HST genoemd, ontwikkeld die een snelheid kon behalen van 201 km per uur. Daarmee was het de eerste hogesnelheidstrein in Groot-Brittannië. De treinen werden gebouwd tussen 1975 en 1982 door British Rail Engineering Ltd. In totaal werden 197 van deze treinen in dienst genomen door British Rail.
De stand van de twee armen van de seinpaal in het stempel, door de Britten een semaphore genoemd, betekent: het komende traject is veilig. Naast de officiële eerstedag envelop van het ‘Post Office’ werden door o.a. postkantoren te Darlington, Stockton-on-Tees en Shildon speciale stempels gebruikt in de vorm van treinkaartjes.
Shildon was ten tijde van de eerste treinrit met passagiers met de Locomotion No 1. Van Stephenson een dorp met slechts een honderdtal inwoners. Hier waren enkele kolenmijnen gevestigd die hun steenkool gingen afvoeren via de nieuwe spoorlijn. Voor het zover was werden kolenwagons met een kabel via rails door een stationaire stoommachine de hellingen van Brusselton opgetrokken. Aan het eindpunt werden de wagons gekoppeld aan een locomotief. Thans loopt een spoorlijn in een tunnel onder het dorp door. Net buiten het dorp ligt een modern spoorwegmuseum, geopend op 22 oktober 2004, met de naam ‘Locomotion’ is lid van de ‘Science Museum Group’, net als het ‘National Railway Museum’ te York.
Postzegels en stempelafdrukken over de spoorwegen en locomotieven zijn een geliefd verzamelgebied voor thematische verzamelaars over de gehele wereld. Vele postdiensten hebben dan ook ingespeeld op de hobby door talrijke afbeeldingen op postzegels te plaatsen en uit te geven. Ik heb me hierbij beperkt tot de Britse zegels. Heeft u ook iets met locomotieven en spoorwegen?
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)