Begin vorige eeuw roerden jonge kunstenaars zich in Groningen. Moderne kunst was in hun ogen nog onontgonnen terrein, dat nodig omgeploegd diende te worden. Het postzegelvel “Honderd jaar De Ploeg” eert deze pioniers en toont de glorie van hun expressionistische en constructivistische werken.
Gerelateerde artikelen
Kunstenaarsvereniging De Ploeg werd in 1918 in Groningen schilderijen opgericht. De twintig schilderijen op het postzegelvel Honderd jaar De Ploeg dateren overwegend uit het eerste decennium daarna. Het zijn werken van leden van het eerste uur, zoals Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan Altink, George Martens en Alida Pott. Zij waren ontevreden over het artistieke klimaat in de stad Groningen: te weinig mogelijkheden om te exposeren en zich te ontwikkelen. De samenwerking binnen De Ploeg was bedoeld om tentoonstellingen van leden te organiseren en zo kunstenaars en publiek te laten kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van beeldende kunst, architectuur en literatuur.
Fragmenten
Elke postzegel op het postzegelvel Honderd jaar De Ploeg bevat minmaal twee fragmenten van de kunstwerken. De beelden lopen door op aangrenzende postzegels en op de velranden. Op de achtergrond van het postzegelvel is in grijstinten de plattegrond van de stad Groningen zichtbaar uit de tijd van de oprichting van De Ploeg. Op de tabs naast de postzegels zijn de achternamen van de schilders van de afgebeelde werken te lezen. Het rood van de teksten is ontleend aan de kleur van het logo van De Ploeg, een ontwerp van Alida Pott.
Oorspronkelijke werken
Het postzegelvel is ontworpen door Studio Joost Grootens uit Amsterdam. Eerder al verzorgde Joost Grootens het ontwerp van het overzichtswerk H.N. Werkman, het complete oeuvre, een boek over de man die bekendstond als de ‘drukker van De Ploeg’. Grootens wijst op de grote diversiteit aan onderwerpen waar de kunstenaars van De Ploeg zich door lieten inspireren. “Het was één grote explosie van creativiteit en oorspronkelijke werken. De leden hielden zich bovendien intensief met elkaar bezig. Ze waren connected, zoals we dat nu noemen. Al die elementen keren terug in het ontwerp van de postzegels.”
Beste dialoog
In nauw overleg met het Groninger Museum koos Grootens een aantal representatieve werken uit, waaronder portretten, landschappen en stadsgezichten. Om een grote hoeveelheid beelden op klein formaat te laten zien, zocht de Amsterdamse ontwerper naar evenwicht. “Het formaat van elk kunstwerk en de afstand tussen de beelden is gelijk. En het beeldformaat heeft weer dezelfde verhoudingen als het formaat van de postzegel”, vertelt hij. “Verder hebben we steeds gestreefd naar de beste dialoog tussen stad en platteland, tussen overzichtsbeelden en close-ups, tussen figuratief en abstract. Door die ontmoeting ontstijgt het postzegelvel het niveau van de individu-ele werken.” Grootens werkte steeds met uitsneden. “Enerzijds is dat praktisch, omdat je details verliest wanneer je het hele werk afbeeldt. Anderzijds staat op de postzegel een reproductie van het origineel, dat mag je best benadrukken.”
Helder lettertype
Voor de typografie koos Grootens voor de Ceremony, een lettertype dat zijn studio in 2015 ontwierp voor kaarten en indexen. “Het moest vooral helder zijn. Daarom hebben we ons op de tabs van de postzegels ook beperkt tot de achternamen, dat brengt rust. Los zijn het monumentale postzegels, als geheel heeft het vel een tamelijk los karakter. Dat is precies waar het bij ontwerpen om gaat: de balans tussen controle en loslaten.”
TECHNISCHE GEGEVENS
Postzegelformaat: 25x36mm
Velformaat: 150x108mm
Papier : normaal met fosforopdruk
Gomming: gegomd
Druktechniek: offset
Drukkleuren: cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage: 125.000 vellen
Verschijningsvorm: vel van 10 postzegels in 10 verschillende ontwerpen
Ontwerp: Studio Joost Grootens, Amsterdam
Drukkerij: Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Klik hier om het postzegelvelletje “Honderd jaar de Ploeg” te bestellen bij PostNL.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)