3x13=39; 156:4=39; 45-6=39; 12+27=39 - Postzegelblog

3×13=39; 156:4=39; 45-6=39; 12+27=39

6

In 1978, dat is – even rekenen – dus 40 jaar geleden, was het onderwijs het thema van de Kinderpostzegels. Naast een kind dat kinderpostzegels verkoopt waren op de door Babs van Wely ontworpen zegels een lezend, een schrijvend en een rekenend kind te zien. Over dat rekenende kind wilde ik het graag hebben. Want wat blijkt: het gaat met het rekenen op de basisschool heel erg slecht.


Dat heb ik niet van mijzelf, nee, dat is de uitkomst van een zogeheten PPON, een Periodieke Peiling van het Onderwijs Niveau. Een kennelijk onrustbarende uitkomst, want anders had de Volkskrant van vandaag er zijn voorpagina niet mee geopend.


Optellen, aftrekken en al helemaal vermenigvuldigen en delen, hordes kinderen op de basisschool hebben er heel veel moeite mee.

Wat eraan te doen? Nee, ook de PPON-ers weten het niet één, twee, drie.

Zou het misschien een idee zijn om een serie postzegels te wijden aan rekenen?! Hoeven wat mij betreft niet speciaal kinderzegels te zijn, zolang het maar zegels zijn die aanzetten tot rekenen.

Mogelijkheden te over! Reken maar na hoeveel sommen er zijn te verzinnen die uitkomen op 39.

Of denken jullie dat postzegels lang niet ‘cool’ of ‘vet’ genoeg zijn om de lagere schooljeugd van tegenwoordig te bereiken?!

Dit is een bewerkte versie van een eerder geplaatst artikel op Postzegelblog.

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Nederland Boeken Kinderpostzegels Onderwijs



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (3 stemmen, gemiddeld: 3,67 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Gerrit Jan Hendriks is tekstschrijver en was van 2006 tot 2008 verbonden aan Postzegelblog.

Reacties (6) Schrijf een reactie

  • Hans Kremer op 4 april 2018 om 02:53

    Is het mogelijk om de cijfers 1 t/m 9 eenmaal te gebruiken, met plus, min, maal, en gedeeld door en tot 39 te komen?

  • Patrick Lava op 4 april 2018 om 11:08

    @ Hans
    Natuurlijk, en wel op bijzonder eenvoudige wijze. Ongetwijfeld zijn er nog heel veel andere mogelijkheden maar onderstaande heeft de cijfers bovendien bijna in volgorde.
    8×7=56; 56-9=47; 47-6=41; 41-5=36; 36-4=32; 32+(3×2)=38; 38+1=39.
    Le compte est bon !

  • Hans Kremer op 4 april 2018 om 17:19

    Knap gedaan Patrick.

  • Toon Oomens op 8 april 2018 om 09:59

    Postzegels uitdelen in de klas……..een goed idee! Houden we misschien nog enkele vaste verzamelaars aan over.

  • Hans Kremer op 8 april 2018 om 23:29

    Nog een elegante oplossing om tot 39 te komen:
    1+2-3+4+5+6+7+8+9=39

  • Bertus van Heusden op 12 april 2018 om 17:11

    Mag de nul ook? De 3 en de 9 zitten al in de uitkomst, dus die gebruik ik niet.
    1 × 2 × 4 × 5 + 6 – 7 + 8 × 0 = 39. Als ik die wel moet gebruiken:
    (1 + 2 + 3 + 4 + 5) × (8 – 6) + 7 × 0 + 9 = 39.
    (68 + 5 – 23) × 4 – 90 – 71= 39
    De nul maakt het heel veel makkelijker. Zonder nul:
    De oplossing (hierboven) van Hans Kremer kan met of zonder nul op verschillende manieren:
    0 -1 – 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 = 39.

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)