Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden bestaat 200 jaar. Het postzegelvel 200 jaar Rijksmuseum van Oudheden laat 10 kunstschatten uit de collectie schitteren, waaronder het recentelijk aangekochte magische zwaard van Ommerschans. “Ik heb van kunstvoorwerpen bezoekers gemaakt en van bezoekers kunstvoorwerpen.”
Gerelateerde artikelen
Het ontwerp van de postzegels, een combinatie van fotografie en illustratie, is gemaakt door Jaap Biemans, artdirector van Volkskrant Magazine. Zijn eerste gedachte was het ontwerp meer naar deze tijd te trekken. “In plaats van objecten afstandelijk op een sokkel te zetten, wilde ik het persoonlijker maken. De makers van de objecten zijn per definitie verre voorvaders van de museumbezoekers. En zij worstelden met dezelfde esthetische en functionele overwegingen als de grafisch ontwerpers van tegenwoordig. Vandaar ook mijn affiniteit met het onderwerp.”
Vier verzamelgebieden
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden werd in 1818 opgericht door koning Willem l. De rijke collectie van het museum telt 180.000 objecten. Deze zijn verdeeld over vier verzamelgebieden: Egypte, Klassieke Oudheid (Grieken, Romeinen, Etrusken), Oude Nabije Oosten en Nederland (prehistorie, Romeinse tijd, middeleeuwen). Jaarlijks bezoeken meer dan 160.000 mensen het museum. Op het postzegelvel 200 jaar Rijksmuseum van Oudheden zijn 10 kunst-schatten afgebeeld: heilige kat (Egypte, brons, 700-300 v.Chr.), gouden leeuwenkopje (Iran, zilver en goud, 400 v.Chr.), Eros met boog (Klein-Azië, terracotta, 200-100 v.Chr.), fibula van Dorestad (Wijk bij Duurstede, goud met edelstenen, 800 na Chr.), glazen gezichtskraal (Egypte, glas, 500-200 v.Chr.), mummiekist van Peftjaoeneith (Egypte, hout, 664-525 v.Chr.), mannetje van Willemstad (Noord-Brabant, hout, 5500-5200 v.Chr.), het ‘magische’ zwaard van Ommerschans (Overijssel, brons, 1500-1350 v.Chr.), Bacchus, god van de wijn (Italië, marmer, 100-200 na Chr.), portret van keizerin Livia (omgeving Napels, half edelsteen, 10 na Chr.).
Familie museumbezoekers
In zijn ontwerp combineerde Biemans foto’s van de objecten met de uitvergrote rode letter O uit het woordlogo van het museum. Ook schetste hij enkele zwarte lijnen aan de 0, om de lichamen van museumbezoekers te verbeelden. “De collectie gaat vooral over ons. Over hoe we waren en wat we zijn geworden. Daarom heb ik van kunst voorwerpen bezoekers gemaakt en van bezoekers kunstvoorwerpen”, verklaart hij. “Zo is een hele familie van museumbezoekers ontstaan, samengesteld uit een object en een illustratie. Je ziet bezoekers die allerlei houdingen aannemen. Door de knieën voor een tekstbordje, een selfie makend bij een mooi object, in rust met een kopje koffie, peinzend voor een kunstvoorwerp of gewoon kijkend naar elkaar. Zo breng je de collectie tot leven.”
Prominente typografie
Biemans, vooral bekend van de covers voor het Volkskrant Magazine, hanteert bij het ontwerp altijd dezelfde aanpak. “Het begint met een heel klein schetsje, gewoon met potlood op een papiertje dat toevallig in de buurt ligt. Desnoods op een boodschappenlijstje, naast de drie pakken melk die ik moet halen. Bij de eerste schets kwam al het idee naar boven om iets met de 0 van Oudheden te doen”, vertelt hij. “De definitieve tekeningen zijn uiteindelijk door illustrator Paul Faassen gemaakt, met wie ik vaak samenwerk. Samen hebben we ook de kleine grapjes bedacht, zoals het l-love-T-shirt en het zwaard dat het woordlogo van het museum doorklieft.”
Fris en eigentijds
De achtergrond van elke postzegel liet Biemans wit, waardoor de typografie prominent aanwezig is, afwisselend boven en onder aan de postzegel. “Dat past ook wel bij mijn minimalistisch-functionele stijl, ik ben niet zo van de versieringen”, aldus Biemans. “En zo zie je dat het Rijksmuseum van Oudheden al tweehonderd jaar van nu is, zoals ook op het postzegelvel staat. Een fris, eigentijds ontwerp. Ogenschijnlijk nonchalant, maar tot in de puntjes uitgedacht.”
Technische gegevens
Postzegelformaat: 25 x 36 mm
Velformaat: 150 x 108 mm
Papier: normaal met fosforopdruk
Gomming: gegomd
Druktechniek: offset
Drukkleuren: cyaan, magenta, geel en zwart
Oplage: 125.000 vellen
Verschijningsvorm: vel van tien postzegels in tien verschillende ontwerpen
Ontwerp: Jaap Biemans, Amsterdam
Illustratie: Paul Faassen, Amsterdam
Drukkerij:Joh, Enschedé Security Print, Haarlem
Klik hier om het postzegelvel 200 jaar Rijksmuseum van Oudheden te bestellen bij PostNL.
Reacties (1)
Of hoe je van oude kunst infantiele kitsch maakt. Wie dit soort gepruts mooi en geslaagd vindt, mag het hebben maar in mijn collectie NL komt dit vel niet.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)