De eerste serie luchtpostzegels staat bekend onder de naam ‘Ploeg en Vliegtuig’. Deze zegels waren bestemd om vanaf juni 1925 het luchtrecht te kunnen voldoen voor brieven en pakjes naar het buitenland. Het ontwerp van de postzegels werd vervaardigd door Axel Peder Jensen (1885-1972) en de zegels werden gedrukt in boekdruk bij drukkerij H.H. Thiele & Co. in vellen van 30 stuks.
Gerelateerde artikelen
De eerste twee luchtpostzegels werden uitgegeven op 17 juni 1925 in de waarden van 10 øre en 25 øre. De 10 øre was bestemd voor het luchtrecht voor brieven naar de Scandinavische landen (al ingevoerd in 1921) en voor briefkaarten naar de Europese landen vanaf 1925. De 25 øre voor brieven naar Europese landen vanaf 1925. De uitgifte vond plaats vanwege de opening van het vliegveld Kastrup in Kopenhagen op 20 april 1925. Luchtpostvluchten werden uitgevoerd door de Deense luchtvaartmaatschappij Det Danske Luftfartselskab.
De waarde van 15 øre verscheen op 14 mei 1926. Deze zegel werd uitgegeven omdat in 1926 het luchtrecht voor brieven naar landen in Europa was verhoogd van 10 naar 15 øre.
Op 23 oktober 1929 werden de waarden van 50 øre en 1 kroon uitgegeven. De 50 øre was bestemd voor het luchtrecht op brieven bestemd voor Noord-Amerika en voor zwaardere brieven naar Europese landen. De 1 kroon was bedoeld voor het luchtrecht voor brieven naar Aziatische Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse landen.
Axel Peder Jensen was een Deense kunstschilder die vooral landschappen schilderde. Hij was de zoon van een boer in Kerteminde op het eiland Funen. Het dus niet zo vreemd dat hij een ploegende boer afbeeldde met twee paarden die schrikken van het eenmotorige vliegtuig dat overvliegt. Jensen vervaardigde een tekening in de kleur bruinzwart met de waarde van 50 ØRE.
De serie bestaat uit twee oplagen. De 10 øre en de 25 øre van de eerste oplage hebben de plaatnummers 273-J. De oplage van de 10 øre was 151.000 stuks en die van 25 øre 150.000 stuks.
De eerste oplage van de 15 øre had plaatnummer 293 A en een oplage van 107.250 stuks.
De waarden van 50 øre en 1 kroon van de eerste oplage hadden plaatnummer 365 Z. De oplagen waren van de 50 øre 49.770 stuks en de 1 kroon 32.760 stuks. De tweede oplage was van de waarden van 15 øre op 10 juni 1931 met plaatnummer 411 N en een oplage van 27.170 stuks. Daarna volgde op 8 juni 1932 de waarde van 1 kroon met plaatnummer 435 G en een oplage van slechts 5.010 stuks. De waarde van 1 kroon werd op 8 februari 1933 herdrukt met een oplage van 21.030 stuks en plaatnummer 451 J. De laatste oplagen volgden op 15 februari 1933 voor de 10 øre, met een oplage van 18.450 stuks, de 15 øre met 23.460 stuks, de 25 øre met 25.620 stuks en de 50 øre met 12.690 stuks, alle vier eveneens met plaatnummer 451 J.
Een zeer gezochte plaatfout komt voor op de waarde van 10 øre met een ‘steen onder de ploeg’. Op dezelfde waarde komt nog een plaatfout voor, waarbij een breuk is te zien aan de linker voorzijde van de vleugel van het vliegtuig. Op de waarde van 1 kroon komt dezelfde plaatfout voor. Eveneens een breuk, maar dan aan de rechter voorzijde van de vleugel, komt voor bij de 15 øre. Een grote vlek is te zien boven op de letter K van DENMARK op de waarde van 50 øre. Een nieuwe serie luchtpostzegels verscheen op 9 juni 1934. Daarover een volgende keer.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)