De meeste postzegelseries in ons land memoreren een gedenkwaardig moment van het postzegelonderwerp. De aanleiding van de uitgifte van de Kinderpostzegels 1995 hangt samen met het 5-jarige bestaan van het Comenius-project, dat het basisonderwijs kennis laat maken met de informatietechnologie.
Gerelateerde artikelen
Overeenkomst met Kinderpostzegels 2001
Het Comenius-project tracht al vijf jaar aaneen (anno 1995) leerlingen én leraren te stimuleren op een creatieve manier aan de slag te gaan met de computer. Bij dit artikel maak ik gebruik van mijn teksten uit de 49e & 50e editie (juni & september 1995) van het bulletin van de Contactgroep Voor het Kind & Maximafilie. Er bestaat een overeenkomst tussen de computer-benadering op de kinderzegels 2001 (NVPH 2012 en NVPH 2013) en die van 1995.
Achterliggende idee van de kinderzegelafbeeldingen 1995
Aansluitend bij vijf jaren computeronderwijs op de Nederlandse basisscholen is het idee ontstaan leerlingen eens bij het maken van een kinderzegel-ontwerpwedstrijd bij de computer te betrekken. Het toeval wilde dat uitgeverij Bruna toen al diverse boeken had uitgebracht, waarin kinderen wordt geleerd tekeningen op computerprogramma’s te maken. In een van die boeken komt het ontwerpen van postzegels ook aan de orde.
De Stichting Kinderpostzegels Nederland (SKN) bleek in 1995 te porren te zijn om computertekeningen op de kinderpostzegels te plaatsen.
Het samenwerkingsverband van Stichting Kinderpostzegels Nederland, PTT Post, Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en het Comenius-project heeft de kinderpostzegel-ontwerpwedstrijd in september 1994 uitgeschreven.
Iedere partij levert een jurylid met als voorzitter Dick Bruna. Daarbij kijkt PTT Post erop toe dat het ontwerp druktechnisch op een postzegel is te realiseren. Dick Bruna let vooral op creativiteit. SKN wil uiteraard een mooi aansprekend ontwerp, want er moeten zoveel mogelijk postzegels verkocht worden dat inkomstenverhogend zal kunnen werken.
Ontwerpwedstrijd Kinderpostzegels 1995
Met het brede thema ‘Kind en fantasie’ kunnen kinderen alle kanten op. In totaal zijn er ongeveer 2800 heel verschillende ontwerpen ingestuurd. Elke school mocht maximaal drie tekeningen insturen, die gemaakt moesten worden met de computerprogramma’s Paintbrush of Corel Draw.
Uit de 2800 ingezonden ontwerpen zijn dertig genomineerd.
Naast drie bekroonde ontwerpen wil het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen twee ontwerpen selecteren voor gebruik op een speciale wenskaart voor haar correspondentie, waar op de achterkant van deze dubbele kaart een tekst staat:
- “Deze kaart is ontworpen in het kader van de ontwerpwedstrijd Kinderpostzegels 1995. Het ministerie steunt met deze uitgave projecten van de Stichting Kinderpostzegels Nederland.
- Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
- ‘Gelijkheid’ ontworpen door Adrie Mooi (11 jaar) en ‘Iedereen koopt kinderpostzegels’ ontworpen door Fatima Attachzouti (6 jaar).”
Deze twee dubbele kaarten komen niet in de SKN-Kinderpostzegelactie 1995 terecht. Vanwege de tekst passen ze uitstekend in de Voor het Kind-kaartencollectie.
Wie van de lezers beschikt nog over een gekleurde afbeelding van een van deze dubbele wenskaarten? Graag per mail een afbeelding naar batehijlkema(ad)ziggo.nl.
Winnaars computertekenwedstrijd
1) Sjoerd Stegeman
Foto: Kees Verhulst
Sjoerd Stegeman (9 jaar), basisschool Groen van Prinsterer te Hengelo: een logge dinosaurus als fantasiedier.
De logge groene dinosaurus op hoge poten met een rood oog en her en der verspreid rode stippen, staat voor een helblauwe hemel met enkele witte wolkjes. Sjoerd: “Ik fantaseer graag over dinosaurussen. Gewoon omdat ik het leuke beesten vind. Daarom heb ik een grote groene ‘Dino’ getekend.’”
Sjoerd heeft de indirecte tekenmethode toegepast. Met andere woorden de tekenaar heeft eerst een tekening op papier gemaakt, die hij naderhand op de computer heeft uitgevoerd.
2) Leonie Ensing
Foto: Kees Verhulst
Leonie Ensing (5 jaar) van de De Ganzerik in Westervoort: ‘Juf Carin’.
De persoonlijke en expressionistische uitgevoerde weergave van juf Carin zou te maken kunnen hebben met de meermalen gedragen, rode kledingstukken of met het rood-oranje geverfde haar van de juf. Leonie geeft echter een andere interpretatie: “Mijn juf is vaak boos. Daarom! Ze voegt er meteen aan toe: “Ik vind het heel leuk dat mijn juf straks op heel veel post is te zien.”
Leonie heeft de directe tekenmethode toegepast, met andere woorden na de instructie is zij meteen gaan tekenen op de computer.
3) Marcel Jansen
Foto: Kees Verhulst
Marcel Jansen (12 jaar), basisschool Park Stokhorst te Enschede: kinderen en kleuren.
Twee silhouetten van kinderfiguren met enkele ballonnen en een hart – alles in wit uitgevoerd – staat voor een kleuren- en vormenrijke achtergrond.
Herfstbladeren? De tekenwedstrijd startte half september.
De drie prijswinnaars kregen elk een ingelijst half postzegelvel.
4) Fatima Attachouti
Fatima Attachouti (6 jaar) uit Gorinchem: iedereen koopt kinderzegels.
Een kind met drie bloemachtige handen staat voor een groene achtergrond met een stralende zon in de rechter bovenhoek.
5) Adrie Mooi
Adrie Mooi (11 jaar), Openbare Jenaplan-school De Toermalijn in Tegelen: iedereen is hetzelfde/gelijkheid.
Adrie, wiens vader computerfreak en reclameontwerper is, houdt van tekenen. Binnen een halfuur tekent hij op een fantasierijke manier twee identieke gezichten van een jongen en een meisje op het beeldscherm, die hij in vier vlakken verdeeld. Elk vlak krijgt een huidskleur: wit, zwart, bruin en geel voor een stralend blauwe achtergrond. Adrie : “Het maakt niet uit of je blank of zwart, jongen of meisje, jong of oud bent. Iedereen is gelijk! Ik wilde eerst een kop maken, die uit elkaar knalt, maar dat was toch ietsje te moeilijk.”
Adrie heeft het thema discriminatie heel positief ingevuld door allerlei facetten van personen bij elkaar te voegen. Zijn onderwijzer benadrukt met klem dat dit onderwerp niet voorafgaand aan de ontwerpwedstrijd in de klas is besproken.
Afbeeldingen: Bate Hylkema, Kees Verhulst, PostNL.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)