Het jaar 1985 kende wederom vijf uitgiften waarvan een in een postzegelboekje. Totaal 19 postzegels. Met uitzondering van de Europazegels hadden alle afbeeldingen betrekking op de Faroer eilanden. Zonder uitzondering waren de afbeeldingen mooi vormgegeven, ideaal voor de thematische verzamelaars. En vooral de vuurtorens spraken vele verzamelaars aan.
Gerelateerde artikelen
Maar eerst verscheen op 4 februari 1985 een serie van vier postzegels die was gewijd aan de expeditie van Sir John Thomas Stanley, 7de baronet van Alderley in 1789 naar de Faroer eilanden en IJsland. De afbeeldingen zijn ontleend aan waterverfschilderijen van Edward Dayes. Stanley schreef enkele boeken over zijn reizen, zoals ‘Een reis naar de Orkneys’ in 1789 en enkele studies voor de Royal Society of Edinburgh. Op de postzegel van 250 øre is zijn aankomst in Thorshavn afgebeeld.
Edward Dayes was een Londense kunstenaar die zich toelegde op het maken van schilderijen met waterverf en het maken van mezzotinten. Hij werd geboren in 1763. Op de postzegel van 280 øre is een landschap op het eiland Streymoy afgebeeld met een nederzetting en op de achtergrond het Skæling gebergte met de berg Skælingur, 767 meter hoog. De naam Streymoy betekent ‘eiland van stromen’.
De postzegel van 550 øre geeft een beeld van Hoyvik, gelegen in het zuidoosten van het eiland Streymoy. Hier werd ook een nederzetting gevestigd nabij Thorshavn. De nederzetting werd gescheiden van de stad door een dal, het Hoydalar.
Op de postzegel van 800 øre zijn de zogenoemde ‘bewegende rotsen’ te zien bij Esturoy. De twee stenen heten Rinkusteinar en liggen bij het dorpje Oyndarfjørður. De stenen hebben door erosie een heel smalle basis waardoor vanwege golfslag de stenen kunnen bewegen. Thans kan men dit goed zien doordat een ketting op de grootste steen is bevestigd die aan land is vastgemaakt. Volgens een legende heeft een tovenares twee piratenschepen veranderd in de stenen toen deze het dorp bedreigden.
De Europazegels werden uitgegeven op 1 april 1985 vanwege het Jaar van de Muziek. De postzegels werden ontworpen en gedrukt door Joh. Enschedé & Zonen te Haarlem naar foto’s van B. Drewsen. Zijn het foto’s van een indertijd bestaande jeugdige muzikantengroep of een bandje?
Drie groot formaat postzegels werden ontworpen door J. Lützen naar schilderijen die zich bevinden in het Kunstmuseum van de Faroer. De postzegels werden uitgegeven op 3 juni 1985. Het eerste schilderij heeft de titel ‘De Tuin’ (Hoyvik) en werd vervaardigd door Thomas Arge die leefde van 1942 tot 1978. Hij specialiseerde zich in figuratieve en natuurexpressionistische kunstvormen.
De tweede postzegel toont een zelfportret van Ruth Smith Nielsen. Zij werd op 5 april 1913 geboren en groeide op op Suduroy, het zuidelijkste eiland van de Faroer. Zij schilderde voornamelijk portretten van de dorpsbewoners van Vágur waar ze woonde en landschappen. Zij verdronk in het fjord bij het dorp op 45 jarige leeftijd.
Steffan Danielsen was de maker van het schilderij afgebeeld op de postzegel van 550 øre. Hij werd geboren op 3 september 1922 in Nólsoy en overleed op 28 mei 1976 in Thorshavn. Het schilderij, winterlandschap te Nólsoy, vervaardigde hij in 1959. Hij maakte vele schilderijen die alle seizoenen weergeven van Nólsoy in alle weersomstandigheden. Zon, regen, sneeuw en mist.
Een serie van 4 postzegels met afbeeldingen van vuurtorens verscheen op 23 september 1985. Ook deze serie werd ontworpen en gedrukt door Joh. Enschedé & Zonen, Haarlem, aan de hand van onder andere foto’s. De eerste vuurtoren die is afgebeeld staat te Nólsoy. Het eiland heeft twee vuurtorens, een uit 1900 (Bordan) en een uit 1893 (Nólsoy) die is afgebeeld op de postzegel.
Op de tweede postzegel is een vuurtoren afgebeeld aan de ingang van de haven van Thorshavn. Deze vuurtoren heeft de naam Skansin en is gebouwd in 1888. De toren is vervaardigd van gietijzer en staat op het fort Skansin gebouwd in 1580 om de haven van Thorshavn te beschermen tegen piraterij.
De derde vuurtoren staat op het eiland Mykines. Deze vuurtoren werd gebouwd in 1909 is van gietijzer. De toren wordt ondersteund door zogenoemde Guy-draden tegen de constante harde wind. Mykines is het meest westelijke eiland van de Faroer. Bij de vuurtoren ligt een klein dorp dat een bootverbinding heeft met Sørvágur.
De laatste postzegel van deze serie laat geen ‘echte’ vuurtoren zien maar geeft op een landkaart aan waar de 22 vuurtorens te vinden zijn. Op de landkaart aangegeven door witte stippen.
Een postzegelboekje met daarin vijf postzegels met afbeeldingen van vliegtuigen en een helikopter verscheen op 28 oktober 1985. Het ontwerp van de postzegels was van de hand van D. Frederiksen. De vijf postzegels hadden elk een frankeerwaarde van 300 øre.
Op de eerste postzegel is een Douglas DC-3.C-53D afgebeeld van de luchtvaartmaatschappij Faroe Airways. Het vliegtuig had de registratie OY-DNP en was gebouwd in maart 1968. Als thuishaven had het vliegtuig het vliegveld op het eiland Vágar. Dit eiland was verbonden met een veerdienst met het eiland Streymoy zodat de stad Thorshavn per auto of bus kon worden bereikt. De huidige luchtvaartmaatschappij heeft de naam ‘Atlantic Airways’. En de veerdienst is in 2002 vervangen door een tunnel, de Vágatunnilin van 5 kilometer lengte onder zee met als diepste punt 105 meter beneden de zeespiegel.
Het tweede vliegtuig is een Fokker F-27 Friendship van Flugélag Islands, een regionale IJslandse luchtvaartmaatschappij. De bestemmingen waren vanuit IJsland (Reykjavik) Groenland en de Faroer eilanden.
Op de derde zegel is een Boeing 737 afgebeeld van Mærsk Air, opgericht in 1969. De Boeing 737 werd aangeschaft in 1976. Doordat Vágar over slechts één korte landings- en startbaan beschikte werd het een proefproject voor Boeing. Op de postzegel is een van de vijf vliegtuigen afgebeeld van de luchtvloot van Mærsk Air.
Een Beechcraft Queen Air behoorde tot de Noorse maatschappij Bjorum. Een maal per week vond een vlucht plaats tussen Bergen in Noorwegen en Vágar op de Faroer eilanden. Het toestel kan zes tot negen passagiers vervoeren, afhankelijk van de afstand die het toestel moet afleggen.
De laatste postzegel toont een helikopter in gebruik door de overheid van de Faroer eilanden. Het is een Bell 214 B Biglifter met de naam ‘Snipan’ en werd eerst onderhouden door Mærsk Air, later door Atlantic Airways. Het registratienummer was OY-HMB. Het eerste exemplaar van dit type vloog in 1975 en was in productie tot 1981. Voor burgerlijke doeleinden werden 70 toestellen gebouwd. Het toestel kon 14 passagiers vervoeren en zware lasten tillen. Een voor thematische verzamelaars mooie serie over de luchtvaart en in het bijzonder de luchtvaart van de Faroer eilanden. Maar welk type vliegtuig is afgebeeld op het omslag van het boekje? Weet u het?
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)