De op een na grootste haven van Europa is die van Antwerpen. Maar die zeehaven was nooit zo groot geworden zonder zeesluizen. Op 3 oktober 1967 werd de Zandvlietsluis in het uiterste noorden van de haven van Antwerpen in gebruik genomen. Daarmee was het op dat moment de grootste sluis ter wereld.
Gerelateerde artikelen
De sluis werd genoemd naar het dorp Zandvliet, net over de grens tussen Nederland en België en ingeklemd door de A12 en de havenbekkens. De sluis heeft een lengte van 500 meter en is 57 meter breed. Met een diepte van bijna 14 meter kunnen zeer grote schepen de sluis passeren. De sluis was noodzakelijk om getijdenwerking in de Antwerpse haven tegen te gaan. Maar er werd wel een stuk natuurgebied opgeofferd omdat twee schorrengebieden van elkaar werden gescheiden, het Groot Buitenschoor en het Galgenschoor. De zeesluis verbindt de Westerschelde met de havenbekkens aan de rivier de Schelde.
Aan de Westerschelde ligt nog een grote zeesluis. Deze sluis vormt de verbinding tussen Terneuzen en Gent met het Kanaal Gent-Terneuzen. Deze sluis is al in 1910 aangelegd maar werd in 1968 gerenoveerd. Thans heeft deze sluis een lengte van 290 meter en een breedte van 40 meter. Er zijn plannen om de sluis te vergroten. Het moet een zeesluis worden met een lengte van 427 meter en een breedte van 55 meter. Maar daarmee zal de grootte van de Zandvlietsluis niet worden overtroffen.
Wel was het een nieuwe sluis die groter werd dan de Zandvlietsluis. De Berendrechtsluis werd op 1 oktober 1989 opengesteld als nieuwe toegang naast de Zandvlietsluis tot de havenbekkens van Antwerpen. De sluis was 500 meter lang, 68 meter breed en 13,58 meter diep werd daarmee die nieuwe grootste sluis ter wereld. Zelfs groter dan de nieuwe sluizen in het Panamakanaal. Die zijn 427 meter lang, 55 meter breed, 18,3 meter diep en op 26 juni 2016 in gebruik genomen.
De postzegel die werd uitgegeven gewijd aan de Berendrechtsluis verscheen op 7 juli 1990. Daarvoor werd een presentatie en receptie gehouden in het Cafetaria van het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen waar een tentoonstelling plaatsvond: ‘Geschiedenis van de Antwerpse Zeesluizen’.
Maar daar bleef het niet bij. Op 10 juni 2016 werd de Kieldrechtsluis feestelijk in gebruik genomen in aanwezigheid van Koning Filip. Een postzegel met een afbeelding van de sluis heb ik niet kunnen vinden. Wel een afdruk van een poststempel van Kieldrecht. Het dorp Kieldrecht ligt aan de andere zijde van de Schelde, de zogenoemde linker oever. De sluis is eveneens 500 meter lang en 68 meter breed, maar is dieper. De bodem van de sluis ligt op een diepte van 17,8 meter en is daarom thans de grootste sluis ter wereld. Met de bouw was op 24 oktober 2011 begonnen. Toen men gereed was met de bouw was 10 miljoen m3 grond verplaatst en 755.000 m3 gewapend beton gebruikt. De sluis had eerst een andere benaming, de Deurganckdoksluis, maar die naam is op 25 januari 2016 gewijzigd in Kieldrechtsluis.
De nieuwe sluizen in het Panamakanaal die in juni 2016 in gebruik genomen zijn, zijn dus kleiner dan de twee Belgische zeesluizen. Daarom blijven die de grootste ter wereld. Maar wie kan in de toekomst kijken? Worden dan nog grotere sluizen bij Antwerpen gebouwd?
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)