De postzegel met de meeste verschillende reclamevignetten was die van 1 frank met afbeelding van Koning Leopold III, type ‘open kraag’, uitgegeven op 1 augustus 1941. Niet minder dan 29 verschillende reclame-uitingen kwamen in samenhang met deze postzegel voor. Vooral filatelistische advertenties.
Gerelateerde artikelen
Willy Balasse, bekend van het tijdschrift, de postzegelveilingen en postzegelcatalogi. Verder als deskundige op het gebied van het herkennen van vervalsingen en filatelistisch keurmeester. Twee vignetten als promotie voor het tijdschrift ‘Balasse Magazine’ en de veilingen.
De luchtpostcatalogus van Jean Silombra was hét naslagwerk in de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw. Op het tweede vignet is te lezen dat de uitgever is gevestigd in Parijs.
Twee vignetten van het postzegelhuis Gelli & Tani te Brussel. Twee reclame-uitingen waarvan één voor de inkoop van postzegels tegen de hoogste prijs en de andere voor verkoop van zeldzame postzegels van alle landen van de wereld. Het was een oud postzegelhuis, gevestigd in 1860. Gustave Gelli was in 1926 nog een onafhankelijke postzegelhandelaar.
Gevestigd in dezelfde Avenue du Midi ofwel Zuidlaan in Brussel kon men een filatelistisch keurmeester en adviseur vinden: Louis Guelte. Helaas heb ik verder niets over deze persoon kunnen vinden. Heeft een van de lezers wellicht aanvullingen? Daarnaast een reclamevignet van Galerie Reding, later Nosbaum & Reding, gespecialiseerd in antieke meubelen en kunstvoorwerpen, toen gevestigd in de Gulden-Vlieslaan te Brussel.
Dat de omgeving van de Zuidlaan nogal wat filatelistische vestigingen kende bewijst de derde adverteerder uit deze buurt, Ange Hanssens, gevestigd in de Zuidstraat op nummer 173-175. Hier kon men postzegelpakketten kopen alsmede complete verzamelingen. Ook van deze postzegelhandel heb ik verder geen informatie kunnen vinden. Wel dat drie personen met de naam Hanssens in Brussel handel dreven in postzegels.
Een postzegelhandel die in tegenstelling tot zijn hier voorafgaande collega’s, reclamevignetten gebruikte die gesteld waren zowel in de Franse als Nederlandse taal. Postzegelhandel Philac in de Steenstraat te Brussel bood in de advertentie filatelistische benodigdheden aan.
Een reclamevignet voor het tijdschrift ‘Revue Philatélique Belge’ van Van Bierbeek. Daarnaast een reclamevignet van de Prinet Catalogus België, Congo en Ruanda te koop, toen in 1941 de 10de editie. Beide verkrijgbaar op het adres 24, rue du Midi, Brussel.
Romain Dury was een juwelier die reclame maakte voor de inkoop en verkoop alsmede reparatie van horloges en juwelen. Naast de juwelier een reclamevignet van een groothandel in postzegels, Souren Serebrakian. Hij werd in 1900 geboren in Tiflis maar was Amerikaans staatsburger. Rond 1930 vestigde zij zijn groothandel in Brussel maar in de Tweede Wereldoorlog vertrok hij naar New York.
Niet minder dan zes verschillende vignetten werden door apotheker L. Dupuis uit Jumet die ‘roode pillen’ aanprees met de termen ‘frischheid-gezondheid’. Dat de pillen bestemd waren voor zowel mannen, vrouwen als kinderen, werd uitgebeeld in de vorm van profielen. De pillen bevatten een laxerend, purgerend middel, afkomstig uit de wortels van de gentiaanplant en de scamonée (samen genoemd de pasta van De Haen), aangevuld met magnesiumsilicaat, suiker en de rode kleurstof afkomstig van Rubia tinctorum, de Latijnse naam voor meekrap, een plant uit het Middellandse Zeegebied.
Weer een postzegelhandel in Brussel, Postzegelhuis Philatelux in de Chausée d’Ixelles ofwel Elsensesteenweg, vlak bij de Gulden-Vlieslaan in Brussel. Op het vignet is de eerste postzegel van België afgebeeld.
Postzegelhuis Waroquiers werd opgericht in 1881 en geeft op de twee vignetten aan, dat zij daarmee het oudste postzegelhuis is. Men had toen twee vestigingen, een in Brussel (Franse tekst) en een in Antwerpen (Nederlandse tekst).
We begonnen met de postzegelveiling en catalogus van Willy Balasse en eindigen met de veilingen en catalogus van Williame. Het bedrijf werd opgericht in 1925 en bestaat nog steeds. Het is gevestigd aan de Rue du Midi (Zuidstraat 7) in Brussel. Maar de meeste postzegelhandelaren die hierboven zijn genoemd, zijn inmiddels verdwenen. Na deze reeks postzegels met reclamevignetten zijn geen nieuwe meer verschenen. Wel is het fenomeen ‘Publibel’ blijven bestaan als briefkaart met daarop particuliere reclame.
Reacties (1)
Interessant om weten is ook dat deze serie zegels in 2 uitvoeringen bestaat: op gewoon papier en op wat door de catalogus ‘olie-achtig’ papier wordt genoemd. Het onderscheid is vooral bij ongebruikte zegels meteen duidelijk doordat de beeltenis op de gomzijde zichtbaar is.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)