De grote kunstroof in 1934 te Gent - Postzegelblog

De grote kunstroof in 1934 te Gent

3

In de nacht van dinsdag 10 op 11 april 1934 vond een grote kunstroof plaats in Gent. Het was een koude regenachtige nacht toen de Sint-Bataafskathedraal doelwit was van dieven. Twee panelen van het altaarstuk ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ werden gestolen. Een van de panelen, ‘De Rechtvaardige Rechters’ wordt nog altijd vermist.

België 2208 blok 62 a

Het altaarstuk bevond zich in de Vijdkapel van de kathedraal. Twee panelen die rug-aan-rug in het linker luik zaten, helemaal links onder, waren verdwenen. Het was het paneel ‘De Rechtvaardige Rechters’ en ‘Johannes de Doper’. Het paneel met ‘Johannes de Doper’ was uitgevoerd in een grisailletechniek (ook wel grauwschildering genoemd) waarbij hij was afgebeeld als standbeeld. Dit paneel was alleen zichtbaar als de luiken van het altaarstuk waren gesloten.

Aanbidding Lam Gods Jan van Eyck

Tijdens de daaropvolgende maanden werden dertien brieven door de bisschop van Gent ontvangen van een afperser. De schrijver van de brieven die ondertekende met de letters D.U.A. gaf, om te bewijzen dat hij de panelen bezat, het achterpaneel met ‘Johannes de Doper’ terug. Dat deed hij door een ontvangstbewijs van een bagagedepot van het Noordstation te Brussel bij een van de brieven te sluiten. In ruil voor het ontvangstbewijs kreeg de politie een groot pakket terug waarin het paneel was opgeborgen. Maar voor het paneel ‘De Rechtvaardige Rechters’ eiste de afperser een bedrag van één miljoen franken, over te dragen aan een priester in Antwerpen.

De Rechtvaardige Rechters
Johannes de Doper

De Procureur des Konings van Gent ging niet op de eis in maar probeerde wel via de priester de afperser te betrappen. Een pakketje met daarin 25.000 franken werd achtergelaten bij de priester. Een taxichauffeur haalde het pakketje op en gaf het aan zijn passagier die op de achterbank zat. Maar de politie was nergens te bekennen en zo ontsnapte de onbekende afperser.

België 2205

Op 5 april 1986 werd een serie van drie postzegels en een blokje uitgegeven met ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ als thema. Het altaarstuk was in 1420 door koopman en politicus Joos Vijd besteld bij Hubert van Eyck, de broer van Jan van Eyck. Het altaarstuk was bestemd voor de Vijdkapel waarvan hij en zijn echtgenote Isabella Borluut begunstigers waren. Hubert vervaardigde het ontwerp voor het altaarstuk maar kon het niet afmaken omdat hij in 1426 overleed. Tussen 1430 en 1432 werd het afgemaakt door zijn jongere broer Jan van Eyck. Op de postzegel van 9F is een fragment van het paneel van ‘Maria’ afgebeeld dat zich links van het middenpaneel met de Christusfiguur bevindt.

België 2207

Rechts van met middenpaneel bevindt zich een fragment van het paneel met een afbeelding van ‘Johannes de Doper’. Dit was dus niet het gestolen paneel.

België 1862

Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de ‘International Federation of Library Associations’, de IFLA, werd op 3 september 1977 het boek dat Johannes de Doper in zijn handen heeft, afgebeeld op een postzegel.

België 2206

Het middenpaneel toont God of Christus op de hemeltroon, zittend als rechter. Ook hier is slechts een fragment van het paneel weergegeven.

België 2208

In het grote paneel beneden is het Lam afgebeeld omringd door heilige vrouwen, belijders en kerkvorsten. Ook hier slechts een fragment, alleen het Lam op de uitsnede in de vorm van de postzegel. Het altaarstuk bestond oorspronkelijk uit 20 panelen van Baltisch eikenhout. De panelen met de afbeeldingen van Adam en Eva zijn lange tijd, al vanaf 1781 vanwege het bezoek van Keizer Jozef II, verwijderd geweest. In 1861 werden die panelen zelfs verkocht aan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Het paneel ‘De Rechtvaardige Rechters’ werd in 1941 vervangen door een kopie vervaardigd door Jef Van der Veken waarbij hij de gelaatstrekken van Koning Leopold III afbeeldde bij een van de rechters. Het altaarstuk is sinds 2012 in restauratie in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Gent. Maar het oorspronkelijke paneel met ‘De Rechtvaardige Rechters’ is nog steeds spoorloos. Zou het ooit nog teruggevonden worden?

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch België Religie Schilderkunst



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (5 stemmen, gemiddeld: 4,80 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (3) Schrijf een reactie

  • Fer op 27 maart 2017 om 15:37

    Misschien een leuk thema, gestolen kunst.

  • Ramon op 28 maart 2017 om 08:23

    Wel een uitgebreid thema, wanneer je kijkt naar het aantal zegels waar de Mona Lisa op staat.

  • Patrick Lava op 30 maart 2017 om 21:50

    Veel onderzoekers nemen aan dat de dief een zekere Arsène Goedertier was. Op z’n sterfbed probeerde hij nog te zeggen waar hij het paneel had verborgen, maar daar slaagde hij niet meer in … Ondertussen wordt, ruim 80 jaar na de roof, nog steeds gezocht naar De Rechtvaardige Rechters, en met de regelmaat van een klok worden nieuwe ‘onthullingen’ aangekondigd door mensen die van de zoektocht hun levenswerk hebben gemaakt. Zonder resultaat, hoeft het gezegd. Wij verzamelaars hebben tenminste nog die mooie postzegels!

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)