In 1935 werd een aanvang gemaakt met de uitgifte van nieuwe postzegels met een afbeelding van het wapen van België. Verzamelaars noemen dit het type ‘Klein staatswapen’. Drie waarden uit deze serie werden voorzien van reclamevignetten. Maar nu werd de reclame op de vignetten óf in de Franse óf in de Nederlandse taal gesteld.
Gerelateerde artikelen
De waarde van 10 centiemen werd uitgevoerd met slechts één reclamevignet van de postzegelalbum fabrikant Saribo. Een dergelijk postzegelalbum heb ik zelf nog nooit gezien. Ook informatie over de fabrikant kon ik niet vinden. Weet een van u wellicht meer hierover?
De postzegel van 25 centiemen werd voorzien van een reclamevignet in de Franse taal met promotie voor de Nationale Postzegelcatalogus van België en Congo. Door andere adverteerders werd deze waarde niet gebruikt. Wel werd een postzegel van 35 centiemen uitgevoerd met een reclamevignet van de Catalogus in de Nederlandse taal.
Volgens de concurrent van de Nationale Postzegelcatalogus, Froede, was hun Europa en Wereldcatalogus overal verkrijgbaar. De uitgever, Hans Froede, gebruikte zelfs twee verschillende vignetten om de catalogi aan te prijzen. Letterlijk, want voor de Wereldcatalogus met ongeveer 1.200 bladzijden, moest 33 franken worden neergeteld en voor de Europacatalogus met ongeveer 450 bladzijden, 20 franken. Hans Froede Verlag was gevestigd in Düsseldorf, Duitsland.
Terug naar de uitgevers van postzegelalbums. Het vignet van uitgeverij Ka-Be prees zichzelf aan als ‘staat aan de spits’. Het albummerk bestaat nog steeds en is een concurrent van Schaubek, dat zich ook niet onbetuigd liet door eveneens een reclamevignet in beide talen te laten drukken in samenhang met de postzegel van 35 centiemen.
Het postzegelalbum bestaat sinds 1871 en was onder de naam Schaubek Verlag in Leipzig gevestigd.
Met zoveel reclame voor postzegelalbums en catalogi kon de Belgische Postdienst niet achterblijven en maakte daarom ook reclame voor het eigen doel. Slechts in de Franse taal werd het Bureau Publibel gepromoot. Dit bureau behandelde aanvragen voor particuliere reclame op uit te geven officiële briefkaarten en postzegelboekjes. Daarmee is de Belgische Postdienst in 1933 begonnen.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd door Arthur Brancart, een glasblazer, een product ontwikkeld dat in het begin van de jaren ’20 op de markt werd gebracht onder de naam Marbrite door de glasfabriek Fauquez in Waals Brabant. Het was een gekleurde glassoort waarmee zelfs marmer kon worden geïmiteerd. Het werd veel gebruikt om bijvoorbeeld gebouwen er mee te bekleden, zowel binnen als buiten. Men vindt Marbrite vooral in gebouwen opgetrokken in de Art Deco stijl. Het mooiste voorbeeld is de Glazen Kapel te Fauquez langs het kanaal Charleroi-Brussel.
Twee ‘oude’ reclamevignetten vinden we ook terug in samenhang met de postzegel van 35 centiemen. Het zijn de reclame voor de Koloniale Loterij en voor de radio’s van Telefunken
Twee verschillende reclame-uitingen zijn te zien op de vignetten voor een Nederlands product, de Hollandse kaas. In 1934 begon het Crisis-Zuivelbureau met reclame campagnes in binnen- en buitenland. De overheid stelde daarvoor financiële middelen beschikbaar. Waarschijnlijk zijn de reclamevignetten bekostigd door het Crisis-Zuivelbureau dat actief bleef tot 1940. In deel 4 worden de uitgiften behandeld vanaf 1938 tot en met 1941.
Reacties (0)
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)