Twee postzegels, uitgegeven op 1 juni 1932 in het type ‘Ceres’ met de waarden 10 c en 25 c werden eveneens voorzien van reclamevignetten zoals beschreven in deel 1. De reclamezegels worden door Belgische verzamelaars ook wel ‘pubs’ genoemd. Slechts vier reclamemakers maakten gebruik van de vignetten behorende bij de postzegels type ‘Ceres’.
Gerelateerde artikelen
De reclame voor het mineraalwater van Chevron kwam eerder voor in samenhang met de postzegels type ‘Heraldieke leeuw’.
Ook de pijnstiller van Dr. Faivre was eerder verschenen in de tweede serie.
De reclame van Impercuir schoenzolen en de veerdienst Oostende-Dover hadden elk één vignet gesierd in de tweede serie reclamezegels.
De reclamevignetten van Persil, Farrand, Indanthren, Manceau en Scott kwamen niet meer terug.
De postzegel van 75 centiemen met afbeelding van Koning Albert I werd eveneens voorzien van vignetten van eerdere reclamemakers, zoals het mineraalwater van Chevron en de pijnstiller van Dr. Faivre.
En ook het reclamevignet van de veerdienst Oostende-Dover werd aan het assortiment reclamezegels toegevoegd.
De vignetten van Impercuir schoenzolen was blijkbaar zo goed bevallen dat het bedrijf zelfs twee verschillende reclame-uitingen liet aanbrengen op de vignetten. De eerste was een oude bekende maar de tweede toonde een ‘ventje’ met de bekende schoenzolen versierd met kleine parapluutjes.
Een volkomen nieuwkomer was het vignet van een filmbedrijf, gevestigd aan de Wolstraat nummer 29 te Brussel. Dit bedrijf was gevestigd achter het Paleis van Justitie. Men maakte reclame voor filmmateriaal dat onbrandbaar was en tevens voor hun projector onder de naam Cinéscope. Het was echter slechts een eenmalige reclame-uiting.
Met het reclamevignet gewijd aan de Koloniale Loterij werd de regel dat uitsluitend Franstalige reclame op de vignetten werd gebruikt, beëindigd. Op 1 februari 1935 verscheen een nieuwe postzegel met afbeelding van Koning Leopold III van het type ‘gesloten kraag’. De loterij was in 1934 opgericht om geld in te zamelen voor het noodlijdende Belgisch Congo. De eerste trekking vond op 18 oktober 1934 plaats. Voor het eerst was zowel de Franse als Nederlandse taal gebruikt op het reclamevignet.
Ook de postzegel van 70 centiemen uitgegeven op 10 september 1936 met een afbeelding van Koning Leopold III met ‘open kraag’ werd voorzien van een reclamevignet verwijzend naar de Koloniale Loterij. Deze loterij was de voorloper van de Nationale Loterij.
Voor de veerdienst Oostende-Dover werd voor dezelfde postzegel een nieuw vignet ontworpen. In 1934 was de eerste motorpakketboot met de naam Prins Boudewijn in gebruik genomen. Dit schip kon een snelheid behalen van 25¼ knopen en was toen het snelste handelsschip. Ook hier werd de tijdsaanduiding in twee talen opgenomen.
Het derde vignet behorende bij deze postzegel was van Telefunken waarbij hun radiotoestel werd gepromoot. Dat door middel van het beeldmerk van dit bedrijf af te beelden. ook hier de vraag of u wellicht aardige aanvullingen heeft op de bovenstaande reclame-uitingen. In deel 3 komen weer geheel andere merken aan de orde en steekt ook de filatelie de kop op.
Reacties (1)
Beste,
Ik heb een zegel van Leopold III met een aanhangsel vast van REX . Kent iemand de achtergrond en waarde van deze combo.
Dank voor de feedback.
Groeten,
Luc
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)