In navolging van enkele andere landen, zoals Groot-Brittannië, Beieren werd door de Belgische Post postzegels in omloop gebracht samenhangend met een vignet waarop particuliere reclame was aangebracht. Daarmee hoopte de Post een graantje te kunnen meepikken in de reclamewereld.
Gerelateerde artikelen
In 1927 werden twee postzegels van het zogenoemde type Houyoux in de waarden van 1 frank en 1.75 frank. Drie bedrijven maakten van de gelegenheid gebruik om hun reclame aan te laten brengen. De firma Konski & Krüger Membra uit Berlijn gebruikte in licentie de Farrand Inductor in hun luidsprekers. Deze inductor was uitgevonden door de Amerikaan Clair L. Ferrand die daarop patent had gekregen in 1921.
De twee andere reclamemakers waren Persil en Manceau. Persil was het eerste zelfwerkende wasmiddel door Henkel geïntroduceerd in 1907. In 1922 werd ‘de witte dame’ gelanceerd als reclamecampagne voor het merk. Het was een ontwerp van de Berlijnse kunstenaar Kurt Heiligenstaedt. Zijn 18-jarige vriendin stond model voor ‘de witte dame’.
De siroop van Dr. Manceau was een laxeermiddel dat uitstekend zou helpen bij verstoppingen bij kinderen. Het zou ook een goed middel zijn tegen kinkhoest. De fabriek waar de siroop werd gemaakt stond in Château-du-Loir te vinden tussen Le Mans en Tours in Frankrijk.
Vanaf 1929 tot en met 1932 werden postzegels van het type Heraldieke Leeuw eveneens van vignetten voorzien ten behoeve van het aanbrengen van reclame. Zoals voor mineraalwater van Chevron. De volgende waarden werden daarvoor gebruikt: 10 c, 25 c, 40 c, 50 c, 70 c en 75c. De 75 c in de twee kleuren zwartviolet en bruin.
Een pijnstiller werd aangeprezen door Dr. Faivre. De pijnstiller werd in de vorm van een poeder dat met een glas water moest worden ingenomen, aangeprezen. Deze reclamevignetten waren aanwezig bij de waarden van 10 c, 25 c, 40 c, 50 c, 70 c en 75 c (2x).
De handelsnaam Indanthren werd door het Duitse concern BASF vastgelegd in 1901 voor een verfstof die zeer kleurvast was en gebruikt werd om katoen te kleuren. De verstof werd ontwikkeld door Renohn, een laborant van BASF. Het patent werd verkregen op 6 februari 1906. In de jaren ’20 voerde BASF een grote reclamecampagne voor deze verfstof onder de naam Indanthren. De reclamevignetten waren aanwezig bij de waarden van 10 c, 25 c, 40 c, 50 c, 70 c en 75 c (2x).
Reclame voor levertraan. Op het vignet is de levertraan van Scott gepromoot als zijnde het middel dat gebruikt moet worden tijdens de groeiperiode van kinderen en voor herstel na bijvoorbeeld ziekte. Later bleek na onderzoek dat slechts weinig levertraan aan de emulsie was toegevoegd en dat het grootste deel bestond uit met oliezuur vermengde olijfolie. De emulsie is sindsdien sterk verbeterd. De postzegels die het vignet met beide teksten hadden waren de waarden van 40 c, 50 c, 70 c en 75 c (2x). Alleen de eerste tekst (croissance) was opgenomen op het vignet van de waarde van 25 c en de andere tekst (enfants) op het vignet met de waarde van 10 c.
De reclame van Persil werd ook gebruikt bij de postzegels ‘Heraldieke leeuw’ met de waarden 10 c, 25 c, 35 c, 40 c, 60 c en 70 c.
Slechts één waarde, die van 50 centiemen, kreeg een vignet met reclame voor de veerdienst Oostende-Dover. Vanwege de Eerste Wereldoorlog waren de meeste veerboten omgebouwd tot hospitaalschepen of geschikt gemaakt voor troepentransport. Van 1923 tot 1931 werden vier nieuwe turbineschepen in de vaart gebracht waardoor de overtocht sneller kon verlopen. Op het vignet is een van die schepen afgebeeld.
Nog een eenling was een reclamevignet van Impercuir voor schoenzolen. Deze reclame werd alleen toegepast in combinatie met de postzegel van 50 centiemen. In totaal werden 54 verschillende mogelijkheden in samenhang met een vignet en een waarde in het type ‘Heraldieke leeuw’ verkrijgbaar gesteld.
Combinaties zoals bovenstaand exemplaar laat ik in de overzichten buiten beschouwing. Ze worden echter wel verzameld! Opvallend is dat de reclame-uitingen alleen in de Franse taal waren opgemaakt. In deel 2 zien we enkele ‘oude’ vignetten terugkeren met andere postzegels maar ook vignetten met geheel nieuwe reclame-uitingen. Maar wellicht heeft u al leuke aanvullingen op de bovenstaande reclamevignetten?
Reacties (4) Schrijf een reactie
Cees, weer een mooi verhaal met veel “sluikreclame”.
Waar haal je de tijd vandaan, al die filatelie om je heen.
Dat de reclameteksten eind jaren ’20, begin jaren ’30 van de vorige eeuw uitsluitend in het Frans waren opgesteld, hoeft niet te verbazen voor iemand die enigszins met de Belgische taaltoestanden vertrouwd is. Overigens zie ik toch wel wat Nederlands: Farrand prijst tweetalig zowel zijn “Haut-Parleur” als zijn “Luidspreker” aan.
Beste Cees, ik ben een complete leek in filatelie, maar ik vond een reklamezegel tussen de spullen van mijn opa. Ik weet niet hoe ik u via deze weg een foto kan opsturen, maar als ik uw email adres zou kunnen kijgen…Ik heb nog nergens op het internet de combinatie van heraldieke leeuw 10 cent met Farrand luidspreker gevonden. Denkt u dat ik enige verzamelaar hiermee plezier zou kunnen doen? het is een gestempeld exemplaar, maar met een bijzondere luchtpoststempel waar een volledig vliegtuig op verschijnt. Ik vind dat heel bijzonder, maar besef dat een stempel in de meeste gevallen de waarde sterk naar beneden haalt. Gewoon, voor de liefhebber wel een bijzonder stuk, denk ik dan.
Pieter, je kunt me bereiken via http://www.nedacademievoorfilatelie.nl. Mijn e-mail adres staat onder de pagina ‘home’, onderste regel als voorzitter. Ik ben benieuwd naar het ‘plaatje’.
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)