Britse treinbriefzegels (slot) - Postzegelblog

Britse treinbriefzegels (slot)

0

De leisteenindustrie van Blaenau Ffestiniog vormde in vroeger jaren dé reden om er goederenvervoer gedegen te organiseren. Men deed dat door gebruikmaking van echte paardenkracht: de met zware leisteen gevulde wagons denderden met veel geraas de helling naar beneden, daarbij geholpen door onverschrokken ‘brakemen’.

Deze functionarissen sprongen van de ene wagon naar de andere wagon en de voorsten van hen bliezen op een hoorn om anderen te waarschuwen voor de naderende vracht. Bovendien hielpen zij bij het losdraaien van de remmen. Bovenal een zéér gevaarlijke functie ! Maar de techniek stond niet stil; het duurde niet lang of moderne stoom de oude paardenkracht ging vervangen. Het werd dé uitvinding van de eeuw en niet lang daarna verschenen de eerste stoomlocomotieven op de rails. Bovendien werden de allereerste spoorwegmaatschappijen gevormd; in dit geval was het de Ffestiniog Railway Company, die in 1832 aan de nieuwe uitdaging begon. Het werd daarmee de oudste onafhankelijke spoorwegmaatschappij ter wereld. In 1836 stelde men het moderne traject open voor goederen- en personenvervoer. Het smalspoortraject van 21,7 km lang ligt in Gweynedd, Wales. Niet voor niets spreekt men daar over de “Great Little Railway.” Op z’n Welsh heeft men het over de Rheilffordd Ffestiniog Railway. In mei 2007 werd met trots de 175ste verjaardag van de oprichting van deze lijn gevierd, die thans als toeristische attractie door het leven gaat, daarbij geholpen door vele honderden vrijwillig(st)ers. Het grootste gedeelte van deze lijn ligt in het prachtige landschap van het Snowdonia National Park. En het is deze schitterende omgeving – in een bebost en bergachtig landschap – dat een ritje met het huidige treintje zo aan te bevelen is. Door de inzet van die vele honderden vrijwillig(st)ers bevinden de rails en de diverse stationnetjes, alsmede het rollend materieel in perfecte staat. Alles wordt niet alleen goed onderhouden, doch ook aangepast aan de steeds maar veranderende (veiligheids)voorschriften van de Britse overheid.
De route ging van Blaenau Ffestiniog, via Tan-y-Grislau, Tan-y-Bwlch en Minffordd naar Porthmadog en had een reisduur van circa 20 minuten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vele kunstwerken uit galeries in Londen opgeslagen in de leisteengrotten van Manod, die even ten noordoosten van Llan Ffestiniog lagen. De kunstschatten werden vanaf station Ffestiniog met vrachtwagens naar Manod gebracht. Enkele schilderijen waren echter zó groot dat de weg onder de brug ten noorden van station Ffestiniog moest worden verlaagd.
In de loop der jaren werden de volgende typen stoomlocomotieven gebruikt: Prince, Linda en Blanche. Blaenau Ffestiniog, aan het hoofd van de vallei, draagt nog steeds de littekens van haar industriële verleden met de nodige leisteengroeves rondom. Een van deze groeves is open voor het publiek en maakt een interessante aanvulling op een dagje uit met de Ffestiniog Railway.

Verdere bijzonderheden over de Ffestiniog Railway treft u aan op hun uitgebreide website, alwaar ook de nodige informatie wordt gegeven over de openingstijden en diverse evenementen in de loop van het gehele jaar. Tevens is er op You Tube een prachtige film te zien van deze spoorweg. Neem gratis plaats in een van de oude rijtuigen en geniet van de reis door het Snowdonia National Park. Hieronder heeft u een overzicht van diverse uitgegeven treinbriefzegels en mooie gelegenheidsenveloppen.

10

2

Ook hier geldt weer dat de Britse posterijen een bezorgplicht hebben en daarom moeten er ook gewone frankeerzegels worden meegeplakt.

1

Gratis online postzegelcatalogus

Kijk in onze catalogus voor meer postzegels
Historisch Groot Brittannië Schilderkunst Spoorwegen Tweede wereldoorlog



Nieuwsgierig naar de nieuwste postzegel- en postzegelproducten?

Kijk dan bij Collect Club.

Beoordeel met 1 sterBeoordeel met 2 sterrenBeoordeel met 3 sterrenBeoordeel met 4 sterrenBeoordeel met 5 sterren (4 stemmen, gemiddeld: 4,25 uit 5)
Laden...
PrintSchrijf een reactie

Reacties (0)

Schrijf een reactie

(registratie is niet nodig)