De Welshpool & Llanfair Light Railway is een smalspoorlijn, die in Mid-Wales een historisch traject volgt en waar in 1896 met de bouw ervan werd gestart. De officiële opening vond in 1903 plaats. Het traject heeft een totale lengte van 13.7 km en staat in de volksmond beter bekend onder de naam W & L.
Gerelateerde artikelen
Op de markt van de stad Welshpool werd gestart met de bouw en via scherpe bochten en steile hellingen volgden de treinen het prachtige landschap. De rijtuigen die werden gebruikt waren van Hongaarse en/of Oostenrijkse makelij.
Vanuit de open balkons van deze rijtuigen kregen de passagiers een schitterend uitzicht op de prachtige Vanway Valley. Die rijtuigen werden getrokken door een van de historische stoomlocomotieven, waaronder “The Earl” en “The Countess”. Deze typen werden ook gebouwd voor de spoorwegen in Sierra Leone en Roemenië. In het begin van de spoorlijn waren er grote financiële problemen ontstaan omdat de aangegane leningen niet op tijd konden worden afgelost. Tijdens en direct na de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) werd het bedrijfsleven nieuw leven ingeblazen, doch die tijdelijke opbloei werd in 1920 weer teniet gedaan. In 1922 werden de Cambrium Spoorwegen (de eigenaren van het historisch traject) toegevoegd bij de Welshpool en Llanfair Light Railway Company. Helaas werd het passagiersvervoer in 1931 stopgezet. Het goederenvervoer maakte echter een opbloei mee tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) en in 1948 was er sprake van een totale nationalisatie van de spoorwegen. Met de British Railways, inmiddels de nieuwe eigenaren van het traject, werden afspraken gemaakt door enthousiaste vrijwilligers en aan het eind van 1962 werd uiteindelijk het traject aan hen verhuurd. Het waren diezelfde vrijwilligers die ervoor zorgden dat het oude, overwoekerde traject ontdaan werd van al dat overtollige groen en daarmede het uiterlijk een aanzienlijk mooiere uitstraling bezorgden. Bovendien kregen de civieltechnische constructies als rails en bruggen een opknapbeurt. Tot slot werd getracht om het oude rollend materieel te vervangen; dat gebeurde veelal in het buitenland. Zo werden er vier open balkonrijtuigen geschonken door de Oostenrijkse Zillertanbahn en een grote stoomlocomotief aangekocht uit datzelfde Oostenrijk. In 1974 vond er een zeer belangrijke gebeurtenis plaats: de historische spoorlijn werd definitief gekocht van British Railways. In 1971 werd stoomlocomotief Joan uit Antigua en in 1975 een andere stoomlocomotief van Sierra Leone No. 14 (SLR No.85) gekocht. Een paar diesellocomotieven uit Taiwan volgden, de nodige rijtuigen uit Hongarije, een stoomlocomotief uit Roemenië en een Oostenrijkse “Rollwagen”.
Al dat aangekochte materiaal vereiste veel aanpassingen: 6500 nieuwe dwarsliggers moesten worden gelegd en de nodige grond moest worden ingebed. Ook het bestaande traject moest worden aangepast: het Brynelin viaduct werd toegevoegd. Vanaf 1981 liep de eerste trein weer naar Welshpool en werden er meerdere verbeteringen aangebracht.
In de volgende aflevering komen wat wetenswaardigheden aan bod van de Vale of Rheidol Railway.
Reacties (2) Schrijf een reactie
Het station van de W&L ligt aan de A58, Raven Square, net buiten het stadje. Vergeet niet om het prachtige Powis Castle en de terrastuinen te bezoeken. Het kasteel staat op een soort klif en als de zon er op schijnt is het een mooie rode gloed van de middeleeuwse baksteen die is gebruikt voor de bouw. En binnen is het rijk ingericht met vele tapijten, schilderijen en oud meubilair. Een aanrader!
De A58 moet zijn A458!!
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)