In 1954 is Amsterdam de eerste niet Franse startplaats voor de Tour de France. In 1973 was Scheveningen de start-plaats voor de Tour. Leiden was in 1978 aan de beurt en in 1996 was het ’s Hertogenbosch. Rotterdam had in 2010 de eer. Dit jaar is de Grand Départ in Utrecht.
Gerelateerde artikelen
In 1973 was Scheveningen de startplaats voor de Tour.
Leiden ( geen postzegel bekend) was in 1978 aan de beurt en in 1996 was het ’s Hertogenbosch.
2010 Le Grand Départ in Rotterdam.
Dit jaar (2015) is de start van de Tour de France in Utrecht. Ik heb niet kunnen vinden of hiervoor een postzegel is uitgebracht.
Ik neem je ook graag fietslatelistisch mee naar het ontstaan en de geschiedenis van de Tour de France, kijk en lees je mee..
Een fietslatelistische kijk op de Tour de France
De Tour de France is ontstaan uit de keiharde concurrentiestrijd tussen Franse sportbladen rond de eeuwwisseling. Dertien sportkranten wedijverden met elkaar om te overleven. “Le Vélo” was de grootste. Henri Desgrange stichtte een nieuw blad met de naam “L’Auto-Vélo”. Pierre Giffard (van Le Vélo) klaagde Henri aan wegens plagiaat. De rechter bepaalde dat ………………. Desgrange’s sportblad alleen “L’Auto” mocht heten.
Hierdoor ontwikkelde Henri Desgrange in 1903 met zijn medewerkers het plan om in één klap de sportlezers aan “L’Auto” te binden, door een Tour de France voor wielrenners te houden, een enorm avontuur voor die dagen.
De Tour de France bleek een groot succes en de oplage van “L’Auto” (het latere LÉquipe) steeg van 20.000 naar 130.000, waarvan 65.000 abonnees. Daarmee bewees de eerste Tour de France al z’n zakelijke waarde.
In de pionierstijd van de Tour werden de langste etappes verreden, een aantal zelfs boven 450 km. De eerste Tour de France in 1903 bestond uit zes etappes over een lengte van 2428 kilometers.
We kijken fi(ets)latelistisch nog even verder…
Ajman geeft in 1969 een serie zegels uit ter ere van vele bekende Tourrenners. Onder andere onze Jan Janssen de winnaar van de Tour de France in 1968.
Republiek De Guinee Ecuatoriaal geeft in 1972 ter gelegenheid van de 59ste Tour de France een herinnerings-“velletje” uit voor o.a. de meervoudig Tourwinnaar Eddy Merkx, die ook in dat jaar (voor de vierde keer) de Tour de France won.
Een jaar later, in 1973 wordt de 70ste verjaardag van de Tour gevierd met de organisatie van de zestigste ronde. De Spanjaard Louis Ocana werd de winnaar.
Joop Zoetemelk
Joop was Prof van 1970-1987. Het meest opvallende op de imposante erelijst van Joop Zoetemelk is de zege in de Tour de France van 1980 en de wereldtitel in 1985.
Net als Ajman en Manama had Republiek de Guinee Equatoriaal fervente fietsliefhebbers bij hun postorganisatie. Getand en /of ongetand werden vele fietspostzegels uitgebracht.
Leo Duijndam, winnaar van de 205 km lange 8ste etappe van de 59ste Tour van 1972.
Poststempels
zijn ook in de fietslatelie een dankbaar gegeven. Zo zijn er vele etappe-stempels gemaakt. Al heeft het poststuk geen fietspostzegel dan behoort het poststuk toch in het thema FIETS thuis.
Poststempel 9 juli 1987 etappe naar Renazé
8. Mooie poststempels van de 5de etappe op 2 juli 1985
Poststempel 10 juli 1987 verplaatsing naar Futuroscope.
De gele trui
Het sportblad L’Auto (later L’Equipe) werd op geel papier gedrukt. Dat gele papier werd aanleiding om de leider in de wedstrijd met de gele trui te sieren.
Francois Faber is in 1909 de eerste Luxemburgse winnaar van de Tour de France. Hij nam zes keer deel aan dit fietsevenement, 1908, 1909, 1910, 1911, 1913 en 1914. Tijdens de eerste Wereldoorlog neemt Francois in 1915 dienst in het Vreemdelingenlegioen en sneuvelt op 28 jarige leeftijd als korporaal bij Carency.
De fietslatelist
Reacties (3) Schrijf een reactie
Leuk weer wat van je te lezen Jan
Dankjewel voor je mailtje Willem.De actualiteit he ! Ik heb vandaag 126 km getraind voor de toerversie Utrecht op 28 juni a.s. Bovendien heb ik een PP over de 6e Grand Depart in Nederland cf het voorbeeld hier getoond.
Leuk ontwerp
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)