Enige tijd geleden vond ik een envelop uit 1947 afkomstig van The American Express Company te Amsterdam en gericht aan hetzelfde bedrijf in New York. De envelop was gefrankeerd met een postzegel van 1 gulden, een van 50 cent en een van 22½ cent.
Gerelateerde artikelen
In 1947 waren de maatregelen nog van kracht die waren genomen om smokkel van deviezen tegen te gaan.Vandaar de rode stempelafdruk: Gesloten ter verzending aangeboden krachtens ontheffing No. 341.
Blijkbaar had The American Express Company een ontheffing van het Ministerie van Financiën. Dat maakte de envelop al verzamelwaardig. Wat niet meteen opviel was het vreemde stempel van Amsterdam. Maar bij nauwkeurig onderzoek bleek, dat de naam AMSTERDAM in dit stempel ´uit het lood´ stond. Het stempel was van het type vervaardigd door de Amsterdamse stempelfabriek Posthumus. Op de achterzijde van de envelop was een mooie afdruk aangebracht.
Echter, de stempels AMSTERDAM 1 die ik wel had teruggevonden in de stempelboeken waren vervaardigd door Martin in Berlijn en De Munt in Utrecht. Dat van Martin had oorspronkelijk een arcering die later is verwijderd door De Munt. Dit stempel leek niet op dat van Martin. Het stempelmodel was ook kleiner van diameter. Het stempel werd in 1912 afgekeurd en vernietigd.
Het stempel van De Munt had Romeinse maandcijfers in plaats van Arabische maandcijfers en zogenoemde 12-uurs karakters. De afdruk op de envelop van het stempel AMSTERDAM 1 had Arabische maandcijfers en 24-uurs karakters! Wat was hier aan de hand?
Het antwoord vond ik bij de stempels die in gebruik zijn geweest bij enkele bijpostkantoren in Amsterdam. In het begin hadden de bijkantoren geen straatnaam in het stempel maar een nummer. Slechts enkele bijkantoren ontvingen een langebalkstempel met het bijkantoornummer. Bijkantoor nummer 2 was Amstel. Dit kantoor beschikte over vier stempels met bijkantoornummer. Maar volgens de aantekening in het stempelboek is stempel nummer 1 in september 1926 vervangen en in oktober 1926 vernietigd.
Het bijkantoor aan de Handelskade had óók een stempel met het bijkantoornummer. Dit bijkantoor had nummer 4 dat in het stempel werd vermeld achter AMSTERDAM en volgnummer 1. Het bijkantoor werd op 31 juli 1911 opgeheven. Wat gebeurde er met het stempel? Er is geen aantekening te vinden in het stempelboek. Daarom trek ik de conclusie, dat het cijfer 4 uit het stempel is verwijderd en dat de uurkarakters zijn vervangen.
Het stempel werd opnieuw in gebruik genomen, maar wanneer? Ik heb alleen afdrukken gezien van 1947 en 1949. Werd het stempel alleen gebruikt voor stempeling van brieven die via de deviezencontrole gingen? Zou goed mogelijk kunnen zijn! Deze brieven gingen naar het buitenland. En daarom zijn er niet zoveel van te vinden. Het was een mooi raadsel maar met wat zoeken kwam ik toch tot de oplossing.
Reacties (3) Schrijf een reactie
Cees, ik heb afdrukken van lange balk met 3 sterren: Rotterdam, Scheveningen, Amsterdam, Breda. die bestaan toch niet?
verder kan ik niet vinden in NVPH 2013: Tilburg station 1, Haren (Gron.)!, etc.
mag ik je mail adres, dan stuur ik je de scans. (verkleinde jpg.
http://bredasepostzegelhandel.nl/stempels/nederland/lange-balk-ar-rom/.
hier vind je ’s gravenhage met 3 sterren met LP prijs. die zouden dan ook niet kloppen.
alvast dank voor de reactie.
Ton
Ton, mijn e-mail adres is: cees.janssen.1944@gmail.com. Ik ben benieuwd naar de scans en zal je meteen na ontvangst antwoorden.
cees, ik verstuur het pakket per post. mag ik je adres?
al gekeken op de genoemde site?
ton vd meij
aavdmeij@cs.com
Schrijf een reactie
(registratie is niet nodig)